יום שישי, 11 באוקטובר 2013

ספר הכתב מבין האילנות עמוד לד-לז

ספר ליקוטי הלכות יו"ד - הלכות יין נסך הלכה ד

וְאִתְפַּשְׁטוּתָא דְּמֹשֶׁה בְּכָל דָּרָא, וּמְתַקֵּן אֶת יִשְֹרָאֵל בְּכָל דּוֹר, וּמְתַקֵּן הַכָּאַת הַצּוּר שֶׁמִּמֶּנּוּ כָּל הַמַּחֲלֹקֶת כַּנַּ"ל... כִּי עִקַּר גְּמַר הַתִּקּוּן יִהְיֶה עַל - יְדֵי מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ, שֶׁהוּא מֹשֶׁה בְּעַצְמוֹ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, "עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה", דָּא מֹשֶׁה – מָשִׁיחַ...
וְאֵין דּוֹר יָתוֹם וּבְוַדַּאי יֵשׁ צַדִּיקִים גְּדוֹלִים, שֶׁהֵם בִּבְחִינַת מֹשֶׁה, בְּכָל דּוֹר, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, אֵין לְךָ דּוֹר שֶׁאֵין בּוֹ כְּמֹשֶׁה, כִּי אִתְפַּשְׁטוּתָא דְּמֹשֶׁה בְּכָל דָּרָא וְדָרָא, וּבְוַדַּאי יֵשׁ כֹּחַ לְצַדִּיקִים כָּאֵלּוּ, לְהוֹצִיא גַּם עַתָּה אֶת כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִגָּלוּת הַשִּׁבְעִים עַכּוּ"ם הַנַּ"ל...וכו'[1]


מגלה עמוקות - אופן רנב

מן הידוע שמשה הוא משיח בן דוד, עד כי יבא שיל"ה (בראשית מט י) בגימטריא משה כדאיתא בזוהר (ח"א כ"ה ע"ב). ומשה גם כן סוד יוסף, בסוד ויקח משה את עצמות יוסף (שמות יג יט). נמצא שמשה הוא כלל ב' משיחים משיח בן דוד משיח בן יוסף, לכן רצה משה שיהיו ב' משיחים בזמנו

ספר קהלת יעקב - ערך מת

משה למפרע ראשי תיבות הכולל שני משיחין:

ספר חיי מוהר"ן - אות ו

וְאָמַר אָז שֶׁיֵּשׁ שִׁבְעִים אֻמּוֹת, וְהֵם כְּלוּלִים בְּעֵשָֹו וְיִשְׁמָעֵאל. שֶׁזֶּה כָּלוּל מִשְּׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ אֻמּוֹת, וְזֶה כָּלוּל מִשְּׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ אֻמּוֹת. וְלֶעָתִיד יִכְבְּשׁוּ אוֹתָן שְׁנֵי מְשִׁיחִין מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף וּמָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד, וְיֵשׁ צַדִּיק אֶחָד שֶׁהוּא כָּלוּל מִתְּרֵין מְשִׁיחִין יַחְדָּיו[2].
עוֹד אָמַר אָז כַּמָּה דְּבָרִים יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁנִּדְפְּסוּ, וְאָז נִשְׁבַּר הַשֻּׁלְחָן[3] מֵרֹב הָעוֹלָם שֶׁדָּחֲקוּ עַצְמָן עָלָיו. וְהִקְפִּיד וְאָמַר וְכִי גּוֹיִים יוֹשְׁבִים אֶצְלִי עַל הַשֻּׁלְחָן, וְכִי עַכְשָׁו יְמוֹת הַמָּשִׁיחַ שֶׁיִּתְקָרְבוּ גּוֹיִים לַצַּדִּיקִים כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (יְשַׁעְיָה ב), "וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם".


אור החיים פרשת ויחי מט:יא

ענף שבטו של דוד במשה הוא... ולעתיד לבוא תתגלה בעולם שורש המלכות שבמשה, שהוא עצמו מלך המשיח[4]


 

שער מאמר רשב"י פירוש האדרא רבא

ממשה ע"ה המתגלגל בכל דור ודור כנז' בס' התקונין בתקון ס"ט וז"ל דור הולך ודור בא אין דור פחות מששים רבוא ודא משה דאתי בגלגולא בכל דרא ודרא בכל צדיק וצדיק עד שתין רבוא כנז' שם בדף ק"י ע"א


ספר הליקוטים - פרשת ואתחנן

דע, כי בכל דור בא משה בסוד עיבור, לפי שהקב"ה לא היה רוצה לקבל ערב רב, ובזה לא היה מיתה ולא גלות, כמ"ש רז"ל חרות על הלוחות, חירות וכו'. והוא קבלם, בחשבו כי טוב הוא להכניסם בקדושה, ובפרט שהיו נוגעים לו קצת, כמ"ש העם אשר אנכי בקרבו, וכתיב כל העם אשר ברגליך, ולזה רצה לתקנם, ואדרבה קלקלו לישראל. וזה סוד מ"ש לך רד כי שיחת עמך וכו', נשחת לא נאמר אלא שיחת, פי' שיחת לישראל, ועתה רוב הדור מהם. ולזה הוצרך לבוא משה בעיבור אחת לחמישים שנה, לפי שהוא שרש ישראל, לתקנם שלא יטעום ערב רב....
וז"ס משה משה בלי הפסק, שבבל דור הוא בא. "ואת פושעים נמנה, והוא חטא רבים נשא," כי על ידו נגמר לימחל חטא הדורות, וחטא אדם וחוה, שהן רבים, פי' גדולים:


שער הגלגולים - הקדמה כ

עתיד משה עצמו לחזור בגלגול בדרא בתראה ואז יקום, וזהו הנך שוכב עם אבותיך וקם. גם אז בדרא בתראה, יתגלגלו כל דור המדבר עם הערב רב, וזהו וקם העם הזה וגו'. והענין הוא, כי אין לך דור ודור שמרע"ה אינו בתוכו בסוד וזרח השמש ובא השמש, דור הולך ודור בא, כדי לתקן את הדור ההוא. וגם דור המדבר עצמו, עם הערב רב, כלם יתגלגלו בדרא בתראה, כימי צאתך מארץ מצרים. וגם משה יקום בתוכם, כי כלם הם מסוד הדעת, משה, ודור המדבר, וגם הערב רב, כמבואר אצלינו בפרשת שמות. וזש"ה אח"כ, אשר הוא בא שמ"ה, והם אותיות מש"ה, כי משה יתגלגל עמהם כנזכר.

 

ספר פרי עץ חיים - שער ר"ח - פרק ג

והנה בכל דור ודור, יש צדיק אחד שראוי להיות מנהיג הדור, וגם הוא מהלך ובא עם בני דורו, להאיר להם, וזהו וזרח תחלה, ואחר כך ובא. והוא מה שאמרו רז"ל קודם שתשקע שמשו של עלי, זרחה שמשו של שמואל הרמתי. קודם פטירת הצדיק, נולד צדיק אחר, כמאמר רז"ל. וזהו וזרח השמש ובא השמש אל מקומו שואף זורח הוא שם. והכוונה שנפטר הצדיק, משם מאיר לצדיק שנשאר במקומו, וזהו אל מקומו, ר"ל לצדיק שנשאר במקומו, שואף וזורח הוא שם. ואמר כל הנחלים הולכים אל הים, שמלבד המנהיג הכולל, יש כמה פרטים חכמים המנהיגים הדור, והיינו כל הנחלים הולכים, שהם תלמידי חכמים שיוצאין מצדיק זה, והם ענפים לו, כולם הולכים לים, שהוא כללות, כדי לתקנם ולהנהיגם, והים אינו מלא, ואינו מתנהג ומקיים התורה ומצות כראוי, באופן שיחזרו ויתגלגלו הם, והחכמים עמהם, וזה אל המקום שהנחלים הולכים, הם שבים ללכת, ומתגלגלים עם הדור ההוא, ע"כ

ספר הליקוטים - פרשת וזאת הברכה - פרק ח

דע, כי מרע"ה בא בכל דור ודור. להאיר להם. וזהו וזרח השמש, ואח"כ ובא, על זה דרשו רז"ל קודם ששקעה שמשו וכו'. והנה הצדיק שיש בו ניצוץ משה, הוא המנהיג את הדור, וכל החכמים שבדורו טפלים לו, כי הם ענפים שלו. ואמר ואל מקומו וכו', כי אעפ"י שנפטר הצדיק, מאיר לנשאר במקומו. וזהו ואל מקומו, ר"ל, לצדיק הנשאר במקומו. וכל הנחלים, הם השאר תלמידי חכמים שבדורו, המנהיגים את ישראל הנקראים והים, איננו מלא, ורוצה להשלים עצמו. ולכן יתגלגלו הם וחכמיהם, וזהו שבים הם ללכת:

ספר הליקוטים - ספר מלכים א - פרק ד

והדור שבא הוא ההולך. והים אינינו מלא, ובכל דור ודור לא חסר לנו ואל יחסר לנו ניצוץ א' של מרע"ה. דכתיב וזרח השמש ובא השמש, ואל מקומו בדורו שואף זורח הוא שם, כמ"ש הרב זלה"ה, כי בזכותו כל הדור מתקיים, ובזכותו נרפה לנו וחוליינו הוא נושא תמיד, ובא בכל דור ודור באורך זה הגלות, עד שיתברר מן הערב רב ויכלה כל הסיג. וזמש"ה ואצרוף כבור סיגיך ואסירה כל בדיליך, ואז ציון במשפט תפדה וכו':


רמב"ם פירוש המשניות - סנהדרין פרק י (י"ג עיקרים)[5]

נבואת משה רבינו ע"ה, והוא שנאמין כי הוא אביהם של כל הנביאים אשר היו מלפניו ואשר קמו מאחריו כולם הם תחתיו במעלה, והוא היה הנבחר מכל מין האדם אשר השיג מידיעתו יתברך יותר מכל מה שהשיג או ישיג שום אדם שנמצא או שימצא, וכי הוא עליו השלום הגיע התעלותו מן האנושות עד המעלה המלאכותית ונכלל במעלת המלאכים, לא נשאר מסך שלא קרעו ונכנס ממנו ולא מנעו מונע גופני ולא נתערב לו שום חסרון בין רב למעט, ונתבטלו ממנו הכחות הדמיונות והחושיות והשגחיותיו ונבדל כחו המתעורר המשתוקק ונשאר שכל בלבד, ועל הענין הזה נאמר עליו שהיה מדבר עם הש"י בלא אמצעיות מן המלאכים.

כוכבי אור - חכמה ובינה - הקדמה

מוּדַעַת זאת בְּכָל הָאָרֶץ, כִּי אָמְנָם לא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמשֶׁה (דְּבָרִים ל"ד) , אֲבָל הוּא בְּעַצְמוֹ עוֹד יָקוּם לְגָאֳלֵנוּ גַּם מֵהַגָּלוּת הַזֶּה כִּי מָשִׁיחַ דָּא משֶׁה וּמַה שֶּׁהָיָה הוּא בְּעַצְמוֹ שֶׁיִּהְיֶה בְּיֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז...

חכמה ותבונה ב:יג

לא נמצא ולא קם עוד בישראל כמשה, אבל הוא בעצמו נתעלה מדור לדור יותר ויותר ממדרגה למדרגה


ראשית חכמה - שער הקדושה - פרק חמשה עשר

וזה שאמר דוד המלך ע"ה (תהלים קיט, עא) טוב לי כי עונתי למען אלמד חוקיך, ואמר בזוהר (פרשת בראשית דף יב) כי רשב"י עליו השלום ורבי אלעזר כאשר יצאו מהמערה והלך רבי פנחס לראותו אמר ז"ל אזל לגביה ואשכח ליה משניא וגופיה מליא חלודין בכה בהדיה ואמר ווי דחמיתיך בכך, אמר זכאה חולקי דחמית לי בכך דאלמלא לא חמיתני בכך לא הוינא בכך, עד כאן לשונו. וכן אמרו בגמרא במסכת שבת (פרק ב)[6]. הרי בפירוש שעל ידי היסורין שסבל במערה השיג החכמה הנפלאה, וכן אמרו בתאנא דבי אליהו בי"ג שנה שהיה חבוש במערה רשב"י עליו השלום נתגלו לו עמקי החכמה והשיג עתידות. ובפרט מי שיש לו עונות צריך לסבול יסורין על עונותיו ולא יזכה אל האור העליון שהוא השמן שעליו אמר דוד ע"ה (תהלים כג, ה) דשנת בשמן ראשי אלא אם יכתת עצמו וזה שאמר ועוד בלולה בשמן כתית, הדא הוא דכתיב (ישעיה כג, ה) והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעונותינו, והכונה שכמו שהמשיח סובל העונות שלנו עושים לו שיהא מדוכא, אם כן מי שירצה שהמשיח לא יהיה מדוכא מעונותינו יסבול וידכה הוא בעצמו. וכן פירשו בספר החסידים שחסיד אחד היה סובל כמה יסורין על עונותיו ונתן סבה זו האמורה, עיין שם:
וכן אמרו בתנא דבי אליהו בי"ג שנה שהיה חבוש במערה רשב"י עליו השלום נתגלו לו עמקי החכמה והשיג עתידות. ובפרט מי שיש לו עונות צריך לסבול יסורין על עונותיו ולא יזכה אל האור העליון שהוא השמן שעליו אמר דוד ע"ה (תהלים כג, ה) דשנת בשמן ראשי אלא אם יכתת עצמו וזה שאמר ועוד בלולה בשמן כתית, הדא הוא דכתיב (ישעיה נג, ה) והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעונותינו, והכונה שכמו שהמשיח סובל העונות שלנו עושים לו שיהא מדוכא, אם כן מי שירצה שהמשיח לא יהיה מדוכא מעונותינו יסבול וידכה הוא בעצמו. וכן פירשו בספר החסידים שחסיד אחד היה סובל כמה יסורין על עונותיו ונתן סבה זו האמורה, עיין שם

 





[1] ראה המשך דבריו שהבאנו בסוף הספר.
[2] עיין לעיל הערה 51, ולכן "אומות העולם" הוא ג"כ בגמטריא 604 כי שני המשיחים הם כנגדם, וכן כנגד "אסונות טבע" 604
[3] והיום דברים נשברו כמעט בכל שיעור ברבים.
[4] עיין אור החיים דברים טו:ז שהוא אמר על עצמו שהוא משיח שבדור ועיין מאורי החיים (עוז והדר), ועיין הגהות שי למורא על בית שמואל (אבהע"ז סי' קכ"ט שמות האנשים ש') שגם ר' שכנא רבו של הרמ"א אמר את זה על עצמו.
[5] הבאנו את זה כדי שנבין קצת מה אנחנו אומרים שמשה חוזר בכל דור, שזה לא עוד צדיק שהגיע לדרגת משה רבינו כי זה אי אפשר, כי זה אחד מעיקרי האמונה להאמין שמשה הוא בדרגה אחרת לגמרי מכל הצדיקים שהיו ויהיו ואין אף אחד שיכול לקרב למדרגתו כי הוא "הנבחר מכל מין האדם ונכלל במעלת המלאכים", ומי שאינו מאמין זאת וחושב שיש עוד צדיקים שהגיעו או שיכולים להגיע לדרגת משה רבינו הוא כופר בעיקרי האמונה. אבל זה שאנחנו אומרים שמשה מתגלגל בכל דור ודור בצדיק הדור, זה לא עוד צדיק, זה משה עצמו ממש. ומשה עצמו אין ספק שהוא לא עומד באותה דרגה אלא הוא עולה בכל פעם ממדרגה למדרגה כדלקמן, "וכמה שהחולה יותר חולה הוא צריך רופא יותר גדול" כנ"ל, ובכל דור משה צריך להכפיל את כוחו כדי להציל את העם. ושגם לא יהיה קשה לך מה שאנ"ש היו אומרים שרבינו הוא הצדיק שבכל דור עד ביאת המשיח ולא יהיה עוד חידוש כמוהו, וזה כמו עיקרי האמונה של חסידי ברסלב שלא קם ולא יקום עוד צדיק כמו רבינו, ומי שיאמר כן הוא כופר בתורת רבינו. ומצד שני אנ"ש היו מחפשים ומבקשים את הצדיק הדור אפילו אחרי שרבינו נפטר, ומובא בפירוש ממהרנ"ת בליקוטי תפילות, אך ההסבר הפשוט הוא כי כמו שכל צדיק הדור שבא אחרי משה לא היה דבר חדש אלא היה משה ממש, כן רבינו אמר, "אני יכול לעשות איש כשר כמוני ממש" (ח"מ רל), ומי שאינו מאמין שרבינו יכול לעשות את זה הוא כופר ברבינו. ומה שרבינו אמר "האש שלי תוקד עד ביאת המשיח," הוא שלא יהיה עוד חידוש, ואם יש צדיק גדול אמיתי שבא אחר כך הוא לא עוד צדיק, הוא רבינו ממש, וממשיך את דרכו ואותו חידוש שרבינו הביא לעולם. ואין ספק שרבינו מכפיל את עצמו בכל דור כי הוא בעצמו אמר את זה (תורה ס"ו), והוא אמר "אני בכל רגע ורגע נעשה איש אחר, כי אני הולך בכל פעם ובכל רגע מדרגא לדרגא" (ח"מ תא), רק שלא יהיה חידוש אחר, ואפילו משיח עצמו לא יהיה חידוש, כי מה שרבינו אמר "עד ביאת המשיח" הוא עד בכלל, וכן אמר "כל מה שמשיח יעשה טובות לישראל אני יכול לעשות, רק שהחלוק היא שמשיח יגזר אמר ויקום אבל אני איני יכול לגמר עדיין" (ח"מ רסו), אבל אמר כמה פעמים לפני הסתלקותו "גמרתי ואגמר" (ח"מ ריח, רכט, שכב), כי רבינו גמר להביא את הארתו לעולם שהוא הארת הגאולה, ומשיח שהוא רבינו ממש, ומשה ממש, ימשיך אותה הארה ויגמור את פעולתו בעולם, ועיין לקמן הערה 98 והערה 125. ועיין לקמן עמ' לט מילקוט ישעיה שמשיח הוא "נשא ממשה," צ"ל שמשה עצמו בהתלבשותו במשיח הוא גבוה מעל דרגתו שהייתה לפני זה, כי הוא בעצמו עלה כנ"ל.
[6]  ועיין מהרש"א לעיל עמ' ט והערה 14 שם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה