בס"ד לש"מ
לש"ב ע"ו בר"ה
מַאֲמַר לַעֲצֶרֶת
מאת הגאון הצדיק הרב אליעזר
ברלנד שליט"א
חוֹדֶשׁ אַדָּר
שֶׁהִיא סוֹד רֵישָׁא דְלֹּא אִתְיַדַע, כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא
בְּשֵׁם הַגָּאוֹן מִוִּילְנָא בְּמַיִם אַדִּירִים (ע"ב) שֶׁמִּינֵּיהּ
מִתְפָּרְשִׁין כָּל נְהוֹרִין, בְּסוֹד "יִרְוְיֻן מִדֶּשֶׁן בֵּיתֶךָ וְנַּחַל
עֲדָנֶיךָ תַשְׁקֵם", "כִּי עִמְךָ מְקוֹר חַיִּים בְּאוֹרְךָ נִרְאֶה אוֹר",
שֶׁהֵם הַתְּלַת נְהוֹרִין, סוֹד חַמָּה שֶׁמֶשׁ חֶרֶס, כִּי שֶׁמֶשׁ סוֹד "רֹאשׁ
דְבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ", שֶׁמִּנֵּיהּ הֲוֵי
שֵירוּתָא רֹאשׁ לִשְׁלֹשֶׁת אָבוֹת, כִּי אַבְרָהָם נִקְרָא שֶׁמֶשׁ בְּסוֹד "שֶׁמֶשׁ
וּמָגֵן ה' צְבָקוֹת", וְיִצְחָק שֶׁהוּא גְּבוּרוֹת נִקְרָא חַמָּה,
וְיַעֲקֹב שֶׁהוּא תִּפְאֶרֶת נִקְרָא חֶרֶס בְּסוֹד "הָאוֹמֵר לַחֶרֶס וְלֹא
יִזְרַח" כִּי נָקְעָה יְרֵכוֹ עַד בּוֹא הַשָּׁמֶשׁ, סוֹד חֹדֶשׁ אַדָּר
רָאשֵׁי תֵּיבוֹת רֵישָׁא דְּלֹא אִתְיַדַע, שֶׁאָז
מִתְהַפֵּךְ מִצּוֹרֵר הַיְהוּדִים ע"י עֵדֶן עִלָּאָה סְתִימָא דְּכָל
סְתִימִין, סוֹד חָכְמָה עִלָּאָה מִשַּׁעַר הַחֲמִשִּׁים שֶׁמִּתְגַּלֵּית
בְּפוּרִים בַּאֲדָר ב', וְאָז זוֹכִין לְ"תִּהְיֶה נֶפֶשׁ אֲדוֹנִי צְרוּרָה
בִּצְרוֹר הַחַיִּים", בְּסוֹד נַחַל עֲדָנֶיךָ, אוֹמֵר הַגָּאוֹן
מִוִוילְנָא רָאשֵׁי תֵּיבוֹת נִדְגָלוֹת חַמָּה לְבָנָה, כִּי צְרוֹר הַחַיִּים
סוֹד שַׁעַר הַחֲמִשִּׁים, שֶׁרָצָה הָמָן לְהַגְבִּיר נ' שַׁעֲרֵי טוּמְאָה עַל נ'
שַׁעֲרֵי הַקְּדוֹשָׁה, בְּסוֹד צְרוֹר הַחַיִּים, בְּסוֹד הַצֵּרוּף שֶׁל הַשֵּׁם
הַנּוֹרָא ההי"ו שֶׁיּוֹצֵא מֵהַפָּסוּק "אֹסְרִי לַגֶּפֶן עִירֹה
וְלַשּׂרֵקָה בְּנִי אֲתוֹנוֹ", שֶׁהִיא הַצֵּרוּף שֶׁל
ההי"ו, הַהוֹפֵךְ אָתוֹן לְאוֹת נ', סוֹד אוֹת נ'
נִסִּים וְנִפְלָאוֹת, הַנִּמְשָׁכִין מִמוֹחָא סְתִימָאָה דְעַתִּיקָא שֶׁהוּא
לְמַעְלָה מֵחֶסֶד דְעַתִּיקָא, שֶׁלְּשָׁם עָלָה מָרְדְּכַי הַצַּדִּיק עַל יְדֵי
הַגְּזֵרוֹת הַנּוֹרָאוֹת שֶׁל הָמָן צוֹרֵר הַיְהוּדִים, וְעָלָה מָרְדְּכַי עַל יְדֵי
הַגְּזֵרוֹת הַנּוֹרָאוֹת לְשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים, וְעַל יְדֵי זֶה הִכְנִיעַ אֶת
הָמָן עַל יְדֵי צְרוֹר הַחַיִּים, וְהָפַךְ אֶת צוֹרֵר הַיְהוּדִים לִצְרוֹר
הַחַיִּים, כִּי בַּשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ ההו"י שֶׁל אַדָּר צָרִיךְ לְכַוֵּן
בִּתְפִלַּת מוּסָף שֶׁל רֹאשׁ חוֹדֶשׁ כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בִּבְנֵי יִשָּׂשׂכָר,
שֶׁאָז מִתְהַפְּכִין מִקְלִיפַּת חֲמוֹר שֶׁל בִּלְעָם שֶּׁנִּמְצָא בְּכָל
יְהוּדִי וִיהוּדִי, סוֹד נָחָשׁ בָּרִיחַ נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן שֶׁעֲצָמוֹת
בִּלְעָם נֶהֶפְכוּ לִנְחָשִׁים, לִ"בְנִי אֲתוֹנוֹ" שֶׁל מָשִׁיחַ בֶּן
דָּוִד עֳנִי וְרוֹכֵב עַל הַחֲמוֹר, וְהוּא הַחֲמוֹר שֶׁרָכַב עָלָיו אַבְרָהָם
בָּעַקֵידָה, וְהוּא הַחֲמוֹר שֶׁהִרְכִּיב עָלָיו מֹשֶׁה אֶת צִפֹּרָה וּבָנָיו,
שֶׁבִּזְכוּתָהּ זָכָה לִהְיוֹת הָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מִכָּל הָאָדָם שֶׁעַל
פְּנֵי הָאֲדָמָה, כְּמוֹ שֶׁכּוֹתֵב הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ עַל הַסְּמִיכוּת
שֶׁל אִשָּׁה כּוּשִׁית לְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו, שֶׁעַל יְדֵי זֶה זָכָה
לְהַשְׁמִיעַ לְכָל עַם יִשְׂרָאֵל אֶת עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת בְּקוֹלוֹת
וּבְרָקִים לַפִּידִים וּבְרָקִים שֶּׁהָלְכוּ מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ,
וְלָכֵן פָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ הִיא "וְהַלֻחוֹת מַעֲשֶׂה אֱלֹקִים הֵמָּה
וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹקִים הוּא חָרוּת עַל הַלּוּחוֹת", שֶׁבִּזְכוּת
שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל שָׁמַר אֶת הָעֵינַיִם כְּמֹו שֶׁכָּתוּב בְּמִדְרָשׁ
הַגָּדוֹל "אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ" שֶׁאַף אֶחָד לֹא הִכִּיר חוּץ
מִבֵּיתוֹ זוּ אִשְׁתּוֹ שׂוּם אֲחוֹת וְשׁוּם קְרוֹבָה אַחֶרֶת, וְכָךְ עַם
יִשְׂרָאֵל שָׁמַר עַל טָהֳרָתוֹ וּקְדוּשָׁתוֹ כָּל הַמָּאתַיִּים וָעֶשֶׂר
שָׁנִים, וְאִם הָיוּ מַמְשִיכִין בִּקְדוּשָׁה וּבְטָהֳרָה הָיוּ שׁוֹמְעִין גַם
אֶת עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת הַשְּׁנִיּוֹת בַּפַּעַם הַשְּׁנִיָּה בִּכְנִיסָתָן
לָאָרֶץ בְּקוֹלוֹת וּבְרָקִים לַפִּידִים וּבְרָקִים, אֲבָל אַחַר שֶׁהִתְהַפֵּךְ
לָהֶם הַכֹּל לְחֵטְא הָעֵגֶל כְּמוֹ שֶּׁאוֹמֵר תַּנָּא קַמָּא (מִדְרַשׁ רַבָּה) "סָרוּ מַהֵר
מִן הַדֶּרֶךְ" שֶׁמִּיַּד שֶׁנֶּעֱלַם מֵהֶם מֹשֶׁה הִתְחִילוּ לַחְשׁוֹב כֵּיצַד
לַעֲשׂוֹת עֵגֶל, כִּי אֵיךְ שֶׁאָדָם נִפְרַד מֵהַצַּדִּיק אֲפִילוּ לְשָׁעָה
קַלָּה מִיַּד בָּאִים אֵלָיו מַחֲשָׁבוֹת בַּעַל כָּרְחוֹ כֵּיצַד לַעֲשׂוֹת
עֵגֶל, כִּי עַדַיִיּן הָיוּ בַּבוּלְמוּס שֶׁל עֲבוֹדָה זָרָה, עַד שֶׁבָּאוּ
אַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה וּבְכֹחַ הַשְּׁמוֹנָה עֶשְׂרֵה בִּטְּלוּ אֶת
הַתַּאֲוָה הַנּוֹרָאָה הַזֹּאת לְגַמְרֵי. כִּי חוֹדֶשׁ אַדָּר כְּמוֹ שֶׁמַּסְבִּיר
הַמִּכְתָּב אֵלִיָּהוּ שֶׁהוּא הַחוֹדֶשׁ שֶׁחוֹזְרִים לְהַאֲמִין בַּצַּדִּיק
הָאֲמִתִּי, אֲפִילוּ שֶׁהוּא מִתְגָּרֶה בְּהָמָן וְאֵינוֹ מְקַיֵּם אֶת
הַמַּאֲמָר שֶׁאָסוּר לְהִתְגָּרוֹת בָּרָשָׁע וּמֵרִים אֶת רַגְלוֹ וְסוּלְיָתוֹ
וּמַרְאֶה לְהָמָן שֶׁהוּא עַדַיִיּן עַבְדּוֹ וְלֹא רַק שֶׁהוּא עַבְדּוֹ אֶלָּא
שֶׁהוּא יְהוּדִי, כִּי כֹּחַ הַצַּדִּיק הוּא לַהַפוֹךְ אֲפִילוּ אֶת הָמָן
שֶׁבְּכָל אֶחָד וְאֶחָד לִיהוּדִי, כְּמוֹ שֶּׁאוֹמֵר רַשִׁ"י בִּמְגִלָּה ט"ו.
וְרַשִׁ"י בִּמְגִלַּת אֶסְתֵּר ה' י"ג, וּמַסְבִּיר החת"ס שֶׁהָמָן
וְכָל בָּנָיו הָיוּ יְהוּדִים וְהָיוּ חַיָּבִים בְּמִצְווֹת כְּאִשָּׁה, וְכָל
זֶה בְּכֹחַ מָרְדְּכַי הַיְּהוּדִי שֶׁיָּכוֹל לַהַפוֹךְ אֲפִילוּ אֶת הָמָן צוֹרֵר
(496) הַיְהוּדִים לִצְרוֹר (496) הַחַיִּים וּלְחַיְּבוֹ בְּמִצְווֹת,
עַל יְדֵי הַצַּדִּיק שֶׁנִּקְרָא לִוְיָתָן [זוֹהַר כִּי תֵצֵא רע"ט]
שֶּׁזֶּה
סוֹד סְעוּדַת לִוְיָתָן (496), שֶׁזּוֹכִין אַחֲרֵי שֶׁהוֹפְכִים אֶת
צוֹרֵר הַיְהוּדִים לִצְרוֹר הַחַיִּים, שֶׁכָּל זֶה נַעֲשָׂה בְּכֹחַ הַצַּדִּיק
הָאֱמֶת שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר שֶׁמְּבַטֵּל אֶת כָּל הַגְּזֵרוֹת וְהוֹפֵךְ
אוֹתָם בִּבְחִינַת "וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְהוּדִים הֵמָּה
בְּשׂוֹנְאֵיהֶם", וְאָז יִתְקַיֵּם הַפָּסוּק "בַּיּוֹם הַהוּא יִפְקֹד
ה' בְּחַרְבּוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ
בָּרִיחַ וְעַל לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן וְהָרַג אֶת הַתַּנִּין אֲשֶׁר
בַּיָּם" [ישעיה
כז].
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה