בס"ד בר"ה
גליון 36
ראש השנה תשע"ה שנת "אתיא המשיח"
"כל העולם כולו תלויים בראש השנה שלי!"
רבינו אומר "הָרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלִּי עוֹלֶה עַל הַכֹּל", וציווה לעשות כרוז "כָּל מִי שֶׁסָּר אֶל מִשְׁמַעְתּוֹ וּמְקֹרָב אֵלָיו יִהְיֶה עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה אֶצְלוֹ, לֹא יֶחְסַר אִישׁ". ואמר, "לֹא מִבָּעֲיָא אַתֶּם כֻּלְּכֶם בְּוַדַּאי תְּלוּיִין בָּרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלִּי, אֶלָּא אֲפִלּוּ כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ תָּלוּי בָּרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלִּי". ואמר "הָראֹשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלִּי הוּא חִדּוּשׁ גָּדוֹל, וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יוֹדֵעַ שֶׁאֵין הַדָּבָר הַזֶּה בִּירֻשָּׁה מֵאֲבוֹתַי, רַק הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ נָתַן לִי זֹאת בְּמַתָּנָה". ולפני שרבינו נפטר "אָמַר בְּקוֹל חָזָק מֵעֹמֶק הַלֵּב וּמָה אֹמַר לָכֶם אֵין דָּבָר גָּדוֹל מִזֶּה מִלִּהְיוֹת אֶצְלִי עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה", בזה הלשון וָואס זָאל אִיךְ אַייךְ זָאגִין קַיין גְרֶעסֶערְס דֶער פוּן אִיז נִיט פַארְהַנְדְן". ואמר "כָּל הָעוֹלָם לֹא נִבְרָא אֶלָּא לְצַוֹות לָזֶה" (שבת ל:). ולגבי השואלים למה צדיקים אחרים אינם אומרים כך על עצמם אמר "שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם עוֹד קֻשְׁיָא" (כְּלוֹמַר הֲלֹא בְּלֹא זֶה כְּבָר מַקְשִׁין עָלָיו קֻשְׁיוֹת הַרְבֵּה וְיִהְיֶה קָשֶׁה עוֹד קֻשְׁיָא זֹאת גַּם כֵּן מַה שֶּׁהִקְפִּיד כָּל כָּךְ לִהְיוֹת אֶצְלוֹ עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה דַּיְקָא). ואמר "אַשְׁרֵיכֶם שֶׁיֵּשׁ לָכֶם רַב כָּזֶה אֲנִי מְקַנֵּא אֶתְכֶם!". ואמר ר' נתן "כל נסיעה ונסיעה לאומן ראש השנה יהיה לה חלק בקץ הגאולה".
כתוב בגמרא (ר"ה טז:) "שלשה ספרים נפתחין בראש השנה, אחד של רשעים גמורין, ואחד של צדיקים גמורין, ואחד של בינוניים. צדיקים גמורין - נכתבין ונחתמין לאלתר לחיים, רשעים גמורין - נכתבין ונחתמין לאלתר למיתה, בינוניים - תלויין ועומדין מראש השנה ועד יום הכפורים. זכו - נכתבין לחיים, לא זכו - נכתבין למיתה". ועל הנסיעה לאומן בראש השנה ר' נתן כותב "כָּל אֵלּוּ שֶׁזּוֹכִין לֶאֱמוּנַת חֲכָמִים וְנוֹסְעִים לְצַדִּיק אֲמִתִּי עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה כֻּלָּם נִקְרָאִים בְּשֵׁם צַדִּיקִים עַל שֵׁם הַצַּדִּיק שֶׁהֵם מְקֹרָבִים אֵלָיו כִּי הַמְחֻבָּר לְטָהוֹר טָהוֹר וְעַל כֵּן הֵם נֶחְתָּמִין לְאַלְתַּר לְחַיִּים! כִּי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת כוֹלְלָם מִיָּד בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה בְּשֵֹכֶל הַכּוֹלֵל בִּבְחִינַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים כִּי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת יֵשׁ לוֹ כֹּחַ יוֹתֵר מִן הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל שֶׁנִּכְנָס לִפְנַי וְלִפְנִים כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים שֶׁהֶחָכָם הָאֱמֶת יָקָר מִכֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁנִּכְנָס לִפְנַי וְלִפְנִים, וְעַל יְדֵי זֶה נֶחְתָּמִין לְאַלְתַּר לְחַיִּים כִּי מִשָּׁם נִמְתָּקִים כָּל מִינֵי דִּינִים שֶׁבָּעוֹלָם. כִּי הֵם זוֹכִין בְּוַדַּאי לְחַיִּים אֲמִתִּים" (נזיקין ה' ל"ח).
7,000 צדיקים עפים באוויר
בשנים האחרונים כשהרב התחיל את גלותו הרב הזכיר כמה פעמים מה שמובא בספר "חסד לאברהם" שבאחרית הימים כשיבוא משיח יישארו 7,000 יהודים בא"י והם יהיו צדיקים גמורים ויקבלו גופים חדשים ורוחניים כגופו של אדם הראשון קודם החטא וכגופם של חנוך ומשה רבינו ע"ה ואליהו הנביא, וישוטו כולם באוויר מעופפים כנשרים וכו' (עיי"ש נהר ג' מעיין כב').
לפני כ-45 שנה בתקופת הקומוניסטים כשמסך הברזל מנע מרוב חסידי ברסלב להגיע לאומן היו למורנו הרב געגועים נוראיים להגיע לשם, ובאחת הפעמים כשרקדו חסידי ברסלב בא"י הרב פרץ בשיר שהתגלה אליו באותו רגע ושר "מי יתן לי אבר כיונה אעופה ציון הקדוש אומנה", ומאז השיר הזה התקבל בכל ברסלב והפך לשיר הסוחף ביותר משירי הגעגועים לאומן. וכידוע שהרב מסר אז את כל נפשו וגופו עד שהוא הצליח להגיע לאומן ולפתוח את הדרך לאחרים. ר' שמואל הופמן סיפר בקו המידע שלפני 42 שנה הרב היה נוסע לאומן כל שבועיים בדרכונים מזוייפים וכל פעם הביא עוד אנשים אתו והדריך כל אחד בדיוק מה לעשות ומה להגיד ואיך לשגע את הרוסים שלא יתפסו אותו, ואמר: "אם הרב לא היה עושה את זה אז, לא היה אף אחד שייסע לא היה כלום, שום דבר!". וסיפר שהרב גם ניסה לשכנע אותו לבוא אתו אבל הוא אמר לרב שזה מסוכן. התמונה של הרב התפרסמה בכל רוסיה והופיע ברשימה השחורה של ה-ק.ג.ב. ועוד אמר: "הרב כבר תפסו אותך פעם אחת, וברחת בנס, אתה לא מפחד?" הרב אמר שבזכות הנסיעות האלה יגיע זמן שיטוסו מכל העולם לאומן, אלפי חסידים. הוא שאל את הרב "כמה יסעו?" הרב אמר "לא פחות מ-5 אלף יהודים", הוא אמר לרב "אבל כל ברסלב זה רק בקושי 500 אנשים, מאיפה יגיעו 5 אלף יהודים?", אמר הרב "5 אלף זה רק ההתחלה! יהיה יותר ויותר ויותר! יעלו מטוסים מלאים ביהודים מהארץ וירדו כאן", ר' שמואל סיפר כשהוא שמע את הדיבורים האלה אז לפני יותר מ-40 שנה זה נשמע פנטזיה, אבל עכשיו רואים שזו היתה פשוט רוח הקודש. הרב ראה את הכל ולא סתם מסר את נפשו לפתוח את הדרך לאומן. הרב גם חיבר אז את השיר הידוע "אומן אומן ראש השנה", שהפך להמנון הנסיעה הגדולה. ר' לוי יצחק בנדר אמר בשבח הרב שרבינו יחזיק לרב טובה שהוא פתח את הדרך לאומן וכל הזמן דואג להביא כמה שיותר יהודים אתו. הרב ארוש אמר לאחרונה "יש אנשים שעדיין לא יודעים שכל אומן זה בזכות הרב", גם אמר, "בלי הרב לא היה כלום בברסלב, אני יודע שהוא עשה את הכל, אני יודע טוב מה שהוא עשה". הרב גם התחיל אז להחזיר יהודים בתשובה שזה היה עדיין דבר חדש בברסלב. כשהרב הביא אנשים עם שערות ארוכות, עגילים וקעקועים לבית הכנסת ברסלב במאה שערים אנשים שם לא ידעו איך לאכול את זה, והיה הרבה שהתנגדו לרב שהוא מביא לברסלב כאלה אנשים אבל עכשיו האנשים האלה הפכו להיות מהמשפיעים הגדולים בברסלב, כידוע.
לשבור את המניעה האחרונה
רבינו אומר שלא כל מי שהגיע לצדיק זוכה באמת להגיע, כי אפילו אחרי שאדם שובר את כל המניעות שיש לו ממשפחתו מאשתו מהוריו מהישיבה שלו או מניעות בממון וכל אחד ואחד יודע את המניעות הפרטיות שלו "וּלְכָל אֶחָד וְאֶחָד נִדְמֶה לוֹ, שֶׁהַמְּנִיעוֹת שֶׁלּוֹ גְּדוֹלִים יוֹתֵר מִשֶּׁל חֲבֵרוֹ, וְקָשֶׁה לַעֲמֹד בָּהֶם" (לקו"מ תנינא מו), אבל באמת רבינו אומר "אֵין שׁוּם מְנִיעָה בָּעוֹלָם כְּלָל!" (שם קט"ו) כי מי שחזק בדעתו יכול לשבור את כל המניעות, אבל עיקר המניעה הוא מניעת המוח וזה יכול למנוע את האדם להתקרב אפילו אחרי שהוא שובר את כל המניעות ונמצא כבר ליד הצדיק! "כִּי אֲפִילּוּ כְּשֶׁמְּשַׁבֵּר הַמְּנִיעוֹת שֶׁיֵּשׁ לוֹ לִנְסֹעַ לְהַצַּדִּיק הָאֱמֶת וּבָא לְשָׁם, עִם כָּל זֶה, כְּשֶׁמֹּחוֹ חָלוּק וְקָשֶׁה לוֹ קֻשְׁיוֹת עַל הַצַּדִּיק, וְיֵשׁ לוֹ עַקְמוּמִיּוּת בְּלִבּוֹ עַל הַצַּדִּיק, זֹאת הַמְּנִיעָה מוֹנֵעַ אוֹתוֹ יוֹתֵר מִכָּל הַמְּנִיעוֹת" (שם תנינא מ"ו). והעיקר שלא יהיה לו קושיות על הצדיק ושיאמין באמונה שלמה בהבטחת רבינו שכל מי שמגיע אליו מקבל את תיקונו המושלם מששת ימי בראשית ורבינו מחזיר לו את כל האבדות שהוא איבד מאז שנשמתו נחצבה מתחת כיסא הכבוד. ואפילו אדם שיודע את מקומו ונדמה לו שכל ההבטחות לא שייכות אליו כי הוא נמצא איפה שהוא נמצא, בשאול תחתיות, העיקר זה רק להאמין. כמו שרבינו אומר בתורה "ארץ אוכלת יושביה" (שם קמא קכ"ט) שעל ידי אמונה לבד, כשאדם מאמין בצדיק, הוא נכלל בצדיק ונהפך למהותו הקדושה ממש, אפילו אם הוא צריך להתהפך מהיפך על היפך - הצדיק יכול הכל! העיקר זה רק להאמין ולהתבטל אליו ולא להילחם בכוח הזה. וכן יש לכל אחד ואחד שנמצא אצל הצדיק להאמין שלא רק הוא וחבריו והדומה להם קיבלו את התיקון של רבינו, אלא כל אחד ואחד מהקיבוץ הקדוש ללא יוצא מהכלל מגדול ועד קטן כל אחד הוא ניצוץ מרבינו הקדוש ואי אפשר שהקיבוץ יהיה שלם בלעדיו; כמו שרבינו אמר בראש השנה האחרון "אהר'לה איננו ובער'לה איננו", וכל אחד ואחד יש לו הארה מיוחדת של הצדיק וניצוץ שאין בחברו והקיבוץ לא יהיה שלם בלעדיו, ולכן זקני ברסלב היו מקיימים את דברי רבינו שאמר שצריך לראות את עצמו עם הצדיק והיו מסתכלים בפניו של כל אחד ואחד בקיבוץ בראש השנה והיו רואים את ההתפארות המיוחדת שבכל אחד ואחד ואיך שכל אחד הוא חלק מרבינו, והיו נכללים ומתבטלים בתוך הקיבוץ הקדוש. ולכן הרב מעודד מאוד את החשיבות להתפלל באומן עם כמה שיותר אנשים ביחד. והיום בחסדי ה' ובזכות רבינו הקדוש הרחיבו את הקלויז הגדול ועשו גלריה חדשה וזה יכול להכיל כ7,000 מתפללים ויותר, וכל אחד ואחד, אם רוצה יכול להידחף ולמצוא מקום אם בעמידה או בישיבה, וזו זכות גדול להידחף ולהיסחף בתוך הקיבוץ הקדוש של רבינו וע"י זה נכללים בנשמת רבינו כי "אגרא דכלה דוחקא" כמו שר' נתן כותב שהיה בראש השנה האחרון שכולם נדחפו בבית כנסת הגדול עם רבינו עד שהיה קשה לנשום מרוב הדחיפות אבל היה אור גדול מאוד והתגלויות נוראות.
רבינו אמר שבראש השנה צריך להחזיק ראש ולחשוב רק מחשבות טובות ובפרט מחשבות טובות על השני ולא ח"ו שיהיה לו שום הרהור קטן על השני, וצריך הרבה תפילות והתבודדויות כדי לזכות לזה כי יש נסיונות רבים והיצר הרע יודע כמה זה חשוב ומנסה בכל מיני אופנים לפתות את האדם דווקא ביום קדוש זה להקפיד או לחשוב רע על עוד יהודי, כי כל השנה כולה הולך רק לפי הראש לפי מה שאדם חושב בראש השנה, וכל העולם כולו מתנהג רק לפי הראש "ראש בני ישראל" רבינו הקדוש והקיבוץ הקדוש בראש השנה. בקו האורך של כדור הארץ אומן נמצא ב48 מעלות גמטריא מֹחַ, כי כאן זה המח של העולם וכל העולם מתנהג ע"י המח, אז בעיקר כאן חייבים להיזהר ביותר לחשוב רק מחשבות טובות ובעיקר בראש השנה שזה המח של כל השנה. הרב אמר בשיעור בלווין "בראש השנה אסור שאדם יחשוב על עצמו רק על השכינה הקדושה, בלתי לה' לבדו".
מה זה יעזור שאנחנו נחתמים לחיים?
כשהחמאס עשו הפסקת אש בכ"ט אב ה-25 באוגוסט אמרו שמחכים 30 יום ואם ישראל לא תפתח להם את הגבולות הם יחדשו את המלחמה, ואמרו שיש לישראל זמן עד ה-25 בספטמבר, ובינתיים הם מקבלים מיליארדים של דולרים מכל מדינות העולם כדי שיחדשו את ארסנל הטרור שלהם בנשק חזק יותר מאי פעם, ומכינים את הצבא שלהם ביחד עם אלפי מחבלים מתאבדים. וכבר הרחבנו על הנושא הזה בעלון הקודם שזה יוצא בדיוק בראש השנה שנת השביעית לקיים את מה שכתוב "בשביעית מלחמות, במוצאי שביעית בן דוד בא". ואנחנו כבר יש לנו את הבטחת רבינו שכבר בלילה הראשון כולנו נחתמים לאלתר לחיים בספר של צדיקים.
אבל מה עם שאר העולם?
וזה ציטוט מהשיעור של הרב בלווין מיום ז' אלול (לא מוגה):
"מיד ביום ראשון של ראש השנה הצדיקים כבר נחתמים לאלתר ולכן מי שבא לצדיקים אמתיים לר"ה אז הוא מיד נחתם לאלתר כי הצדיקים האמתיים הם והנלווים אליהם נחתמים כבר בליל ראש השנה. אז יש שאלה שאם אנחנו נוסעים לצדיקים אמתיים היינו צריכים להגיד כבר בליל ר"ה "תכתב ותיחתם בספר חיים של צדיקים אמתיים לאלתר", בברסלב היינו צריכים להגיד "ותיחתם" כבר בראש השנה אז למה רק ביו"כ אומרים תיחתם?!
אבל באמת עד שכל עם ישראל לא נחתמים אז זה לא יעזור מה שנחתמים הצדיקים כי אם תהיה שואה, תהיה מלחמה, הנאצים יזרקו פצצות – אז מה זה יעזור שאנחנו נשאר בחיים ונראה אלפי הרוגים מסביב? אז עד שכל כלל ישראל לא נחתמים לחיים טובים אז גם החתימה של הצדיקים לא שווה כלום! אפילו שהם יישארו בחיים אבל איזה חיים זה?! לחיות 5 שנים בגלות בהפגזות במערות ביערות בבונקרים ולהיות תחת השלטון של הנאצים במשך חמש שנים מיום ליום משעה לשעה מדקה לדקה ולראות איך שמתים אנשים נשרפים אנשים נשרפים בלי מספר בלי גבול אין מספר לגדולתו אין חקר..."
ובהמשך השיעור אמר:
"מי שהגיע לצדיק האמת הוא כבר נחתם לאלתר לחיים טובים רק צריכים לחכות ליום הכיפורים שכל עם ישראל נחתמים לחיים, מה יעזור אם אנחנו נחתמים ויזרקו טילים על כל ישראל נשב במקלטים מתחת לאדמה ונשמע שאנשים נהרגים בתים נופלים אז איזו הרגשה זאת איזה חיים טובים זה?! איזה לאלתר לחיים טובים?! צריכים לחכות ליום הכיפורים שכל עם ישראל נחתמים לחיים שיפסיקו לזרוק את הטילים הנוראים האלה שמפילים בתים והורגים אנשים, אנחנו נשארנו בחיים אבל איזה חיים שרואים שמסביב נהרגים בלי סוף יהודים נשרפים חיים מהטילים הנוראים האלה? זה הכל עבירות שלנו ואין לנו את אף אחד להאשים אין את מי להאשים, רבינו אומר זה רק תלוי בכם אתם שנוסעים לצדיק האמת לכם יש את הכוח להחזיר – לכל יהודי ויהודי לכם יש את הכוח...
החילונים לא אשמים בכלום אנחנו אשמים אנחנו אשמים שיש חילונים במדינה הזאת אם היינו טיפה יותר מתעוררים יותר אהבת ישראל, כולם היו מקבלים את האור האלוקי. כולם!!! עכשיו נוסעים לכזה צדיק נורא צדיק נורא ואיום שהוא כלול מכל השלושה אבות...
כל מי שעושה תשובה באמת הוא יכול להעלות את כל הדור כולו, כל הדור הזה ואת כל הדורות, גם את הדור של משיח, וגם את הדור של תחיית המתים, כי גם אז, עד שרבינו יקום ויצא מקברו חי וקיים, עוד יהיו חייבים לנסוע לציון הקדוש ואפילו משיח ייסע לציון הקדוש כי רק הוא יכול להעלות את כל הדורות..."
כל אחד שווה 40 אלף
לפני שהרב עזב את מרוקו הרב דיבר על מה שכתוב בבעל הטורים בהתחלת פרשת דברים; שלפני שעם ישראל נכנס לארץ ישראל משה רבינו הוכיח את העם להאמין בכוחם ואמר "אם יהיה תלמיד חכם אחד בין ארבעים אלף לא צריכים רומח ולא מגן כי התלמיד חכם מגן עליהם מאויביהם" שכל אחד שווה 40 אלף והוא יכול לנצח המלחמות בלי רומח ובלי מגן רק עם כוח התורה והאמונה. ולפי חשבון זה 7,000 צדיקים יכולים להגן על 280 מיליון יהודים שזה פי כמה מכל היהודים בעולם.
כתוב בגמרא (סנהדרין צ"ז ע"ב) "רבי אליעזר אומר: אם ישראל עושין תשובה - נגאלין, ואם לאו - אין נגאלין. אמר ליה רבי יהושע: אם אין עושין תשובה - אין נגאלין? אלא, הקדוש ברוך הוא מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן, וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב" ע"כ. בזוהר מדרש הנעלם (זוהר חדש נח ל' ע"א) רבי עקיבא שואל איך זה יכול להיות שכל עם ישראל יעשו תשובה בבת אחת אפילו אנשים שנמצאים בקצה השני של העולם איך יתעוררו כולם ביחד לעשות תשובה? על זה עונה רבי אליעזר לרבי עקיבא "חַיֶּיךָ, דְּאִי יַחְזְרוּן בִּתְשׁוּבָה רֵישֵׁי כְּנִישְׁתָּא, אוֹ חָדָא כְּנִישְׁתָּא, בִּזְכוּתָם יִתְכְּנֵשׁ כָּל גָּלוּתָא". "אני משביע לך" אומר רבי אליעזר "שאם יחזרו בתשובה ראשי הקהילות או קהילה אחת בזכותם יתקבצו כל הגליות ותבוא הגאולה!" ואין ספק שאין "כנישתא חדא" בעולם כמו הקיבוץ הקדוש כאן באומן, וחשוב מאוד שזה יהיה באמת "חדא" שתהיה אחדות בינינו כי כל העולם כולו תלוי בקיבוץ קדוש זו. ולפני שרבינו נפטר אמר לתלמידיו כצוואה "רַק אַתֶּם תַּחֲזִיקוּ עַצְמְכֶם בְּיַחַד - בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם גָּמַרְתִּי וְאֶגְמֹר כִּרְצוֹנִי בְּוַדַּאי (חיי מוהר"ן רי"ח).
הרמח"ל בספר דרך ה' (חלק ב' פרק ב') מרחיב על העניין של "קיבוץ השלימים" שיהיה לעתיד לבוא "שיהיו מן הנשארים לנצחיות להתענג בה', ראויים להיקבע לנצח בהתדבקותו" עיי"ש.
אין ספק שכל מי שמגיע לאומן ומתחרט על העבר ומקבל על הבא הם וכל משפחתם שנשארו בא"י כולם נחתמים לאלתר לחיים בספר של צדיקים, והם עצמם נקראים "צדיקים גמורים" כמו שר' נתן אמר, אבל חשוב לדעת שיש להם גם את הכוח להכניס את כל הדור כולו באור הצדיק, הכל תלוי בעניין הזה שיחזיקו עצמם ביחד בראש השנה ויעשו תשובה אמתית מעומק הלב, עם קבלות אמתיות לשנה הבאה, ונזכה למה שכתוב "כל האזרח בישראל ישבו בסוכות - שכל ישראל ראויים לישב בסוכה אחת" (סוכה כז:), ועל סוכה כזו כתוב "וְסֻכָּה תִּהְיֶה לְצֵל יוֹמָם מֵחֹרֶב וּלְמַחְסֶה וּלְמִסְתּוֹר מִזֶּרֶם וּמִמָּטָר" הסוכה היא מרחב המוגן האמתי, וע"י ישיבה בסוכה אחת, שתהיה אחדות, אז כל עם ישראל יינצל מהמלחמות הנוראות שתהיינה לפני הגאולה, כמובא בחז"ל שהמלחמה תהיה בחג הסוכות וע"י מצוות סוכה יינצלו. (תמונה סוכה)
"גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת וּדְרוֹר קֵן לָהּ" (תמונה ציפור)
ידועה הזכות הגדולה להיות סביב מורנו הרב שליט"א בתשעה באב שאז מרגישים את הקינות. חלק מתלמדי הרב עשו מסירות נפש לטוס אליו ליוהנסבורג כשבוע ימים להיות אתו בזמן אמירת הקינות ולהרגיש ביחד עם הרב את צער החורבן והגלות, כנהוג כאן בא''י להיות אתו באמירת הקינות. הכרטיס חזור היה למוצאי תשעה באב יום חמישי, ולמרבה הפלא אף שאמרו לרב מתי הם חוזרים הרב שאל כל אחד בצורה שונה "אתה נשאר לשבת?" "אתה נשאר עוד?", ולא הבינו למה הרב שואל מאחר והרב יודע שחוזרים ביום חמישי, הרי לרב יש זכרון נפלא גם בענייני דעלמא כשתגיד לו מתי אתה טס, מתי אתה מתחתן, וכדו', הרב זוכר כל פרט ופרט גם לאחר שנים רבות. אך עכשיו הרב שאל כל אחד בנפרד בצורה שונה אם הוא נשאר עוד, אם הוא נשאר שבת. ואמר להם הרב "אתם חוזרים אני אצטרך לתפוס את המטוס בידיי". בדרך לשדה תעופה ר' מאיר סעדה התקשר לשאול את הרב עוד כמה שאלות ונשארו עוד כ-20 דקות נסיעה כדי להגיע לשדה התעופה. הרב הרים את הטלפון ולא ענה לשאלות רק התחיל בשירה ''גם ציפור מצאה בית ודרור קן לה'', כידוע שיר שנרמז על המשיח כמובא בזוהר שמשיח ירד מהיכל קן ציפור ומשם יגאל את עם ישראל, הרב מאיר סעדה שיתף את כולם לשיר אתו ועם הרב 'גם ציפור', וכך שרו עד השדה תעופה והעלייה למטוס. הם עלו למטוס ואחרי ההמראה נכנסה ציפור למנוע של המטוס. המטוס העלה עשן ונכנס למצב חירום. כולם נכנסו לבהלה ופניקה, והודיעו ברמקול שהטיסה במצב חירום. בהתחלה חשבו לנחות בים מחשש לדליקתו של המטוס אך לבסוף הוחלט שעדיין יש אפשרות לחזור חזרה ליוהנסבורג לנחיתת חירום. בשדה תעופה חיכה צוות גדול של מכבי אש ואמבולנסים, תלמידי הרב אמרו שהיתה הרגשת פחד מוות, ובס''ד כולם נחתו בשלום. בינתיים סידרו להם מלון לשבת, וטיסת חזור היתה במוצ''ש. תלמידי הרב סיפרו שהרגישו שבת נפלאה עם התעלות רוחנית וחיזוק באמונת חכמים. וסיפרו איך שמורנו הרב צפה את כל ההתרחשות מראש בזה שאמר להם אתם נשארים לשבת, וגם ששר ''גם ציפור'' לרמז להם שתהיה להם בדרך בעייה עם ציפור. רואים גם שהשירה היא שהמתיקה את הדינים כמובא בליקוטי מוהר''ן תורה י' שעל ידי שירה וריקודים מתמתקים כל הדינים. כידוע שהרב בשנים האחרונות שר בכמה כנסים את השיר הזה כפתיחה לפני השיעור. שיר זה מעורר את הכיסופים למשיח ולגאולה השלימה, צריך לשיר אותו עם כיסופים למשיח כי יותר מאשר העגל רוצה לינוק הפרה רוצה להניק, רק שצריכים כיסופים למשיח כמובא במדרש על הפסוק "וּבִקְשׁוּ אֶת ה' אֱלֹקֵיהֶם וְאֵת דָּוִד מַלְכָּם" שאין מראין סימן גאולה לישראל עד שיבקשו את המשיח. כמו המשל של החפץ חיים: ביקשו מצדיק אחד להיות רב ולא רצה מחמת ענוה, אמרו לו "שלושים אלף מחכים לך", אמר "מה? מחכים לי?" ומיד לבש את החליפה ורץ אליהם. וכן האור החיים כותב על הפסוק (דברים טו, ז) "כִּי יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בְּאַרְצְךָ" וז"ל האור החיים הקדוש "כי הוא אביון בנו שמתאווה מתי יבוא לגאלנו. וצא ולמד ממה שאמרו רז''ל במעשה רבי יהושע בן לוי שכשראהו מלך המשיח שאלו על ישראל שבעולם ואמר לו ריב''ל כי הם יושבים ומצפים ביאתו וכששמע כן געה החסיד (משיח) בבכיה רבה מתשוקתו לבא לגאלם". אנחנו אומרים "מחכים למשיח" אבל האמת היא שמשיח מחכה לנו יותר ממה שאנחנו מחכים לו, כי אם באמת היינו מחכים כמו שצריך מיד הוא היה מגיע כמובא בסיפורי מעשיות במעשה של השבעה בעטלירס "והיו בוכים והיו מתגעגעים מאוד 'איך לוקחין לכאן את הבעטליר' ותיכף ומיד בתוך שהיו מתגעגעים מאוד אחרי הבעטליר, ענה ואמר הנני! הנה באתי אצלכם על החתונה!". רבינו כותב בליקוטי מוהר''ן שכל אחד ידאג שמצדו לא יהיה עיכוב משיח. המשיח בכל רגע רוצה להתגלות וזה תלוי בתפילות ובכיסופים שלנו. עוד אומר האור החיים שם "בְּאַרְצְךָ" שאף שאמרו חז"ל שמשיח יבוא מהגולה לגאול אותנו אבל "הורתו ולידתו בארץ ישראל הקדושה, מקום תאוותו, והוא תאב מתי תפקד 'עיר היונה' חמדת הלבבות", משמע שמשיח יצא לגלות מהארץ הקדושה עד שהוא יחזור ויגאל אותנו, "לֹא תְאַמֵּץ אֶת לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן – אלא תתחזק בכל עוז ותעצומות למלאת חשקו", והאור החיים הקדוש מסיים ואומר מה שהבאנו בעלון הקודם "משיח ה' שמו חיים" וכותב על זה ה"בית אהרן" מה שמובא בגמרא (סנהדרין צח: ועיין בן יהוידע שם) שכל אחד אמר על רבו שהוא הנפש הראוי להיות משיח "דבי רבי שילא אמרי שילה שמו, שנאמר 'עד כי יבא שילה' דברי רבי ינאי אמרי ינון שמו, שנאמר 'לפני שמש ינון שמו' דבי רבי חנינא אמרי חנינא שמו, שנאמר 'אשר לא אתן להם חנינה'", וכותב הבית אהרן שמה שהאור החיים אומר "שמו חיים" כי "חיים" ר"ת חנינא ינון ינאי משיח, והוסיף הרב א.ג. לקיים מה שנאמר שכל אחד אמר על רבו שהוא הנפש הראוי להיות משיח שראשי תיבות שילא ינאי חנינא גמטריא 318 כשם רבו "אליעזר" שעובר עליו גם כן בבחינת מה שיעבור על משיח כמו שכתוב שם בגמ' "אכן חליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם ואנחנו חשבנוהו נגוע מוכה אלוקים ומעונה" שכולם חשבו שהוא סובל בשביל עוונותיו אבל באמת חליינו הוא נשא הוא סובל בשביל עוונותינו וכמו שאמר שם הבן איש חי בספרו בן יהוידע "וסבל יסורין רבים בעבור להגין על הדור מאיליו ומעצמו, ולכן אם ימצא בדור צדיק מזרע דוד המלך ע"ה וסובל יסורין קשים, זו הוכחה שיש בו ניצוץ משיח" וזה מה שכתוב שם בפסוק "מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח" שהוא יצא ממעצר וממשפט "כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ" הוא נגזר עליו גלות מארץ החיים שזה ארץ ישראל לתקן חטא העם "וְהוּא חֵטְא רַבִּים נָשָׂא וְלַפֹּשְׁעִים יַפְגִּיעַ", והוסיף ש"רבים נשא" בגמטריא "אליעזר ברלנד". ואומר ר' אברהם בן ר' נחמן על הפרשה הזאת בישעיה נ"ג וז"ל "והנה בדבר הפסוק הנ"ל המגלה מה שיעבור עליו באלו הדורות ועניין כל הפרשה הנ"ל הסובבת עליו כל אשר יעיין בהם היטב יראה בעיניו שמבואר מהם כל אשר עבר על רבינו ז"ל מעניין המריבה והמחלוקת, ולעתיד בהתגלות האמת יאמר כל אחד לחבירו 'מי האמין לשמועתינו, ויעל יונק לפניו וכשורש מארץ ציה, לא תאר לו, ולא הדר, ונראיהו ולא מראה ונחמד יהי', וחדל אישים, איש מכאובות וידוע חולי, וכמסתיר פנים ממנו... ואנחנו חשבנוהו נגוע וכו'" (חכמה ותבונה ב' יג'). ורבינו אומר (שיחות הר"ן קצ"ב) כשם שאדם חייב להאמין שה' יתברך נמצא בוודאי בכל דור ודור כן הצדיקים האמתיים נמצאים בכל דור ודור. אנשים אומרים כל יום "הריני מקשר" ושוכחים שאומרים "כל הצדיקים האמתיים שבדורנו" ולא רק הצדיקים "שוכני עפר", כי בוודאי גם בדורנו יש צדיקים אמתיים, כמו שמהרנ"ת אומר "אֵין דּוֹר יָתוֹם וּבְוַדַּאי יֵשׁ צַדִּיקִים גְּדוֹלִים, שֶׁהֵם בִּבְחִינַת מֹשֶׁה, בְּכָל דּוֹר, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, אֵין לְךָ דּוֹר שֶׁאֵין בּוֹ כְּמֹשֶׁה, כִּי אִתְפַּשְׁטוּתָא דְּמֹשֶׁה בְּכָל דָּרָא וְדָרָא, וּבְוַדַּאי יֵשׁ כֹּחַ לְצַדִּיקִים כָּאֵלּוּ, לְהוֹצִיא גַּם עַתָּה אֶת כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִגָּלוּת הַשִּׁבְעִים עַכּוּ"ם הַנַּ"ל, שֶׁזֶּה בְּחִינַת יְצִיאַת מִצְרַיִם" (יין נסך ד). ויש בעניין הזה הרבה להרחיב ובעז"ה בעלונים הבאים נרחיב על העניין.
"רַק אַתֶּם תַּחֲזִיקוּ עַצְמְכֶם בְּיַחַד"
הזוהר אומר שהגאולה תלויה בכנישתא חדא, רבינו מביא משל למלך אחד שאנשיו קלקלו לו את התבואה ואמר להם חכם אחד שיש איזו ציפור שהמלך אוהב ואם תתפסו אותה ותביאו אותה למלך זה יכפר על הכל, אבל קשה מאוד לתפוס הציפור כי היא באוויר במקום גבוה, ונתן להם החכם עצה שיעמידו את עצמם אחד על השני למעלה למעלה עד שיגיעו לציפור, אבל הם רבו זה עם זה כי כל אחד רצה שהוא יהיה למעלה וחברו מתחתיו, וע"י מריבתם הציפור ברחה. הנמשל: המלך זה הקב''ה שאמר לעם ישראל אפילו שעשיתם חטאים וקלקלתם מה שקלקלתם אם תהיו באחדות ולא תריבו ותביאו לי את הציפור - את הצדיק - ותתקרבו לצדיק בענווה והוא לא יברח ממכם (כוכבי אור). ואמר רבינו "אם תחזיקו עצמכם ביחד תמשיכו אותי אליכם", ועל ידי התקרבות לצדיקים כל העוונות מתכפרים שנאמר ''ואיש חכם יכפרנה'', אמר רבינו אפילו כל ימיכם לא יספיקו לעשות תשובה, אתם רק תביאו אבנים ולבנים ואני כבר אבנה לכם בניינים נפלאים. אז הציפור זה משל לצדיק שברגע שתהיה אחדות בינינו אז הצדיק לא יברח יותר אדרבא הוא יתקרב אלינו ויתגלה לנו ולכל עם ישראל, ותבוא הגאולה השלימה, כמובא בספר המידות (צדיק קנ"א) "ביאת משיח תלויה בקירבת הצדיקים", ולא מובנת הלשון "בקירבת הצדיקים", לכאורה היה צריך לומר "בהתקרבות לצדיקים", אלא משמע שהצדיקים יתקרבו אלינו, אך הכוונה היא כמו שאמרנו לא רק שנתקרב לצדיקים ונשתדל כל אחד "לתפוס" אותו כי זה לא יעזור אם לא תהיה לנו אחדות, וכמה שנשתדל להתקרב אליו ללא אהבת חברים אז הוא יברח עוד חס ושלום! אלא צריך שיהיו לנו אחדות ואהבה אחד כלפי השני ואז נוכל להשיגו ולהביא אותו למלכות ותבוא הגאולה השלמה. וזה מה שהרב אמר בתשעה באב ביוהנסבורג - כל מה שזרקו אותנו ממקום למקום ממרוקו לזימבבואה ומזימבבואה ליוהנסבורג זה בגלל שאין אהבת חברים ואם לא תסתדרו עכשיו אז בקרוב גם כאן לא תראו אותי עוד. כשהתחילה המלחמה התקיים שיעור בלווין והרב דיבר הרבה על אהבה ואחדות ואמר שיש "ג'יהאד של שנאת חינם" ואנשים מוכנים להתאבד בשביל לדבר נגד השני, אפילו שיודעים שמאבדים את כל חייהם בעולם הזה ובעולם הבא. והרב רימז שהג'יהאד של הערבים זה נגרם ע"י הג'יהאד של היהודים שמתבטא בשנאת חינם ולשון הרע. וכן הרב אמר לפני כמה שנים בשיעור שלפני כל מלחמה ה' מעביר את רוח המלחמה בין קהילות היהודים ובוחן אותם אם הם מוכנים לוותר על המלחמה והמריבות ביניהם, ואם לא אז רוח המלחמה מתפשטת בעולם, ונהיות מלחמות קשות בעולם ח"ו, כמו שהיה לפני השואה שהיו מריבות בין קהילות היהודים, ה' ישמור.
שלושת החטופים מסרו את נפשם כדי להביא אחדות בעם, ולהמתיק הגזירות, המלחמה פרצה מעזה כדי להביא עוד אחדות בעם, וחבל שרק בזמן מלחמה מתאחדים, אבל אם נתקן את עוון שנאת החינם ממילא כל המחבלים ייעלמו כלא היו. כתוב במדרש ''חבור עצבים הנח לו'' ברגע שעם ישראל מתאחדים ה' סולח להם אפילו על עוונות קשים ושומר עליהם מכל האויבים. כל חודש אלול ועשרת ימי תשובה הם מסוגלים לתשובה ויד ה' פשוטה לקבל שבים, עכשיו משמים נתנו לנו דווקא את הימים האלה לעשות תשובה, הפסקת האש התחיל בראש חודש אלול ואמרו שיש 30 יום עד ראש השנה אם לא נגיע להסכם אז תתחדש המלחמה. והרב אמר שצריכים לחכות עד יום כיפור כדי שכולם יעשו תשובה, ובינתיים הערבים מנצלים את הימים האלה לחדש את כל ארסנל הנשק שלהם, וכל אומות העולם נותנים להם מיליארדי דולרים כדי שיהיה להם נשק יותר משוכלל כדי שיוכלו להשמיד את עם היהודי. וזה מה שכתבנו בעלון הקודם "נושא עוון ועובר על פשע" שה' נושא את העוון מראה לנו את הפחד הנוראי מול עינינו ומחכה שנעשה תשובה ואם לא אז אותם מחבלים שלא הצליחו בפעם ראשונה יקבלו רשות לחזור ולהזיק חם ושלום. אין ערבים זה הכל רק העוונות שלנו! ''ולא האמינו כל יושבי תבל כי יבוא צר ואויב בשערי ירושלים''. אם אנחנו רוצים שהציפור, שזה הצדיק שזה מרמז על משיח יתגלה אלינו, צריכים להתאחד ולהפסיק מיד עם כל המחלוקות, ובאחדות ננצח את האויב, ונביא את הגואל ויתקיים ''גם ציפור מצאה בית ודרור קן לה'', שהציפור תמצא אצלנו בית לשכון, ויחזור ל'עיר היונה' ולא יברח עוד. ולא נחרב בית ה' אלא בגלל שנאת חינם ששקולה כנגד ג"ע עבודה זרה ושפיכת דמים. ואיך ייבנה? על ידי אהבת חינם.
הרב יעקב מאיר שליט''א פגש לאחרונה את חתן הרב ואמר "מה שלום הרב? אני מתפלל עליו כל יום!", ואמר "צריך להגיד לכולם להתפלל על הרב ולעורר רחמי שמים לטובת הרב". המקובל הרב דוד חיים שטרן מבני ברק אמר לתלמידיו שהמצב רק יחמיר מיום ליום ורק המשיח יפטור את מה שקורה. הגאון הרב יהודה ברכה ראש כולל יחווה דעת אמר אפילו הפסקת האש שיש עכשיו עד ראש השנה זה כדי שהאש תחזור בשביעית כלשון הגמרא שביעית מלחמות, שלפי האר''י אז בתשע''ה יהיה עיקר הבירור כהכנה למשיח. אמר הרב "אתיא המשיח" גמטריא תשע''ה, "ביאת המשיח" גמטריא תשע''ו, משמע שאלו שנים מסוגלים לביאת המשיח אם נזכה, ומובא בספר סוד החשמל על תשע''ה מהאר''י שמרומז בפסוק "וְאֶת הָאֶלֶף וּשְׁבַע הַמֵּאוֹת וַחֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים עָשָׂה וָוִים לָעַמּוּדִים וְצִפָּה רָאשֵׁיהֶם וְחִשַּׁק אֹתָם" (שמות לח, כח), לרמז ואת ה-אלף הכוונה לה' אלפים שנה ''ושבע מאות וחמשה ושבעים'' הכוונה לשנת תשע''ה - השנה ה''שבע מאות ושבעים וחמש'' לאלף הששי ממנין בריאת העולם שנזכה בעז"ה שתהיה ווים לעמודי המשכן. ומובא בעלון "פנינים" פרשת ראה סיפור כשבעל התניא זי''ע נכנס לבית מדרשו וראה שם אחד מתלמידיו לומד את הפסוק הזה "וְאֶת הָאֶלֶף וּשְׁבַע הַמֵּאוֹת וַחֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים עָשָׂה וָוִים לָעַמּוּדִים" הרים את קולו ואמר "אוי! מתי כבר נזכה לזה! מתי כבר נראה את זה!" התלמיד הבין שרבו התכוון הלוואי שנזכה כבר לראות את הרגע הזה של קץ הגלות וביאת משיח צדקנו שיהיה בשנת ה' אלפים שבע מאות שבעים וחמש הבעל"ט! הרב שלום ארוש אמר שבאמת היה צריך להיבנות בית המקדש השנה כמו שאיחל הרב חיים קנייבסקי רק שחסרה הפעולה של ההפצה. כמו שאמר לו הרב יהודה זאב ליבוביץ זצ''ל שהגאולה תלויה בהפצה, והכוונה הפצת דעת רבינו, כמו שמוהרנ"ת כתב בצוותו שבזה תלוי הכל! לכן יש לכל אחד שחוזר מאומן ר"ה להביא את אומן אתו לכל מקום ובשום פנים ואופן 'אל תיפרד מרבינו'!
הגאולה תלויה בתשובת העם, ולכן "בשביעית מלחמות", כי בזמן מלחמה כל יהודי מהרהר בתשובה, כמו שהבאנו בשם הרב בעלון הקודם. ולכן אם ישראל עושים תשובה נגאלים, ואם לאו הקדוש ברוך הוא מעמיד להם מלך שגזרותיו קשות כהמן, ועושים תשובה ומיד נגאלים. בזמן מלחמה ההפצה מקבלת כוח פי כמה. כתוב ''ועת צרה היא ליעקב וממנה ייוושע''. כשעשיו התחתן עם מחלת אחות נביות בתו של ישמעאל היתה עת צרה ליעקב כי שתי הקליפות של עשיו וישמעאל התאחדו ביחד נגד יעקב ולאן ברח יעקב על מנת להינצל? לאבן השתיה. היום עשיו התאחד עם ישמעאל להשמיד את עם ישראל "ועת צרה היא ליעקב", הרב אמר שהציון של רבנו הקדוש זו האבן שתיה של דורנו, ועכשיו - אותה צרה שהיתה ליעקב חוזרת היום. כמו שהרב כתב בתפילה שמאמריקה ועד רוסיה מאירופה ועד אפריקה כולם רוצים להשמידנו ואמר שאין מושג כזה "אחדות" אצל אומות העולם אבל רק בשנאת ישראל הם מתאחדים. ועכשיו נהייתה כזו עת צרה כמו לפני השואה. אז צריך שכמה יותר יהודים יטוסו לאומן שהיא אבן השתיה של ימינו, כדי להמתיק את כל הדינים, ולא לפחד ממה שקורא עכשיו ברוסיה. הרב לוי יצחק בנדר זצ''ל כשהיה פחד בדרך לאומן אמר שהרגיש יותר סכנה לא להגיע מלהגיע. הגם שזה בכלל לא באזור אומן המלחמה של הרוסים, ומי שנוסע לאומן יש עליו שמירה והגנה מיוחדת. בזמן הפיגוע במגדלי התאומים הרב שיבח את הרב אליעזר שלמה שיק ועוד כמה יהודים שטסו דרך כמה מדינות אפילו שהיה אז מצב חירום בינלאומי והגיעו לאומן, היו כאלה שעלה להם אז כרטיס כמעט עשרת אלפים דולר בגלל נפילת מגדלי התאומים. הרב משה צנעני אמר ששמע פעם מהרב שאפילו אם יהיה באוויר העולם מתח של מלחמה, לאומן אין מה לפחד מלנסוע. ובשיעור בלווין הרב אמר אומן זה רק מסירות נפש, אומן זה לא קניות, ולא שופינג, ולא דיוטי פרי, אומן זה רק מסירות נפש, כל האור של אומן של כל שנה ושנה נברא מחדש בזכות המסירות נפש של האנשים להגיע לשם. הרב אמר מי שמגיע לאומן ומפחד שיזרקו אותו מהישיבה, או שלא יהיה לו בית לחזור אחרי ר"ה, כל האומן בזכותו, ובזכותו כל האור יורד באותה שנה, ואין ספק שאח"כ הוא יראה ניסים גלויים והכל יסתדר. אחד סיפר שבכיכר פושקינא ערב ר"ה בעת "תיקון הכללי העולמי" הוא ראה בחור ליטאי שפתאום מזהה את ראש הישיבה שלו בתוך ההמונים. ניגש אליו ואומר בהתרגשות "ראש ישיבה! מה אתה עושה פה? חשבתי שתזרוק אותי מהישיבה בגלל שבאתי לאומן!" אמר לו הראש ישיבה "רק אל תגלה לאף אחד שראית אותי כאן!". אחד מבחורי ישיבה שטס וראה כזה אור אמר אינני מבין למה יש התנגדות לכזה דבר! הרב אמר לאחרונה בשיחה לרב מורגנשטרו שכל הצדיקים שנפטרו מגיעים לאומן בר''ה. (תמונה סבא אודסר) אחד מביתר סיפר לנו שאבא שלו, שהיה מקורב חזק לסבא אודסר ועד היום אוהב מאוד את הסבא, אז הבן שלו נסע לנפוש במירון, בבין הזמנים האחרון, ובלילה הוא חלם את הסבא ששואל אותו בחלום "שנה שעברה חיפשתי את אבא שלך בר"ה באומן ולא ראיתי אותו, למה הוא לא הגיע?" הבן ענה לסבא בחלום "אבא שלי בחובות ואין לו כסף" אמר לו ר' ישראל "תאסוף לו כסף". הוא קם מהחלום והתחיל לאסוף כסף ובס''ד גדולה אסף תוך יום את כל הכסף! רואים שבאמת כל הצדיקים נמצאים באומן בר''ה, וודאי כל הברסלבים שנמצאים תמיד עם רבינו אבל החידוש הוא מה שהרב אמר, שר' אהרן מקרלין וכל הצדיקים באים לאומן בראש השנה. הרב שלום אברג'ל זצ"ל סיפר שהוא רצה להיות בקבר יוסף בר"ה אז חלם את יוסף הצדיק שאמר לו "אני באומן בר"ה", ומאז כל שנה עד סוף חייו הוא הגיע לאומן. הרב אמר הנוסע לאומן זוכה לויזה לשנת חיים ובוודאי מזדכה בדין. הרב שמואל שפירא זצ''ל, שאפילו שהרופאים אסרו עליו לטוס הוא טס במסירות נפש והרגיש אח''כ ס''ד שקם מהכיסא גלגלים ורקד. הרב לוי יצחק סיפר שהיה בעבר יהודי על כיסא גלגלים שאביו מרח לו עפר מאבק שעל הציון וקם והתרפא לגמרי ואמר האבא שסמך על סיפור החיגר מסיפורי מעשיות שפּוּל (דהיינו אבק) שנמצא בדרך של הצדיקים מסוגל לרפואת הרגליים.
ברוך דיין אמת. הרב יוסף חיים רווח זצ''ל, (תמונה) מורי ורבי בשיעור ב', וראש ישבת ''אוהל מועד'' נפטר כ"ב תמוז תשע"ד. העמיד תלמידים רבים היה מוכר אצל ראשי הישיבות כאחד מנקיי הדעת ובעל סברה ישרה בגפ''ת. היה מקבל כל אדם בסבר פנים יפות והיתה לו אוזן קשבת ועצה לייעץ לכל פונה. היה מתעניין תמיד בשלום מורנו הרב. בניו ממשיכי דרכו מרביצים תורה ברבים, והולכים בדרך התורה ויר''ש, בנו נ"י נתן את הרעיון לקרוא שם העלון "כנישתא חדא". והוא סיפר שבהתחלה כשבאו תלמידיו לאביו לשאלו בדבר הנסיעה לאומן הוא תמיד התנגד, אך שנה אחת כשבנו עבד בחברת ''דרך צדיקים'' ושיכנע את אביו לטוס עמו לפחות פעם אחת לזכות להבטחה של רבינו לעזור לאדם ולהמליץ יושר עליו בבית משפט למעלה ולהיות כעורך דין וסניגור וסידר לאביו מקום קרוב לציון, אביו השתכנע וטס לאומן. כשראה את השמחה שם ואת האווירה אמר שיותר לא יביע התנגדות לשואלים אותו אף שלא טס שוב. ועוד אמר בנו שאביו ביקש הרבה בציון לקבל לב חדש, ובאמת סיפר הרב רווח שהוא הרגיש שמאותו נסיעה הוא קיבל לב חדש ממש.
היה גם הרב מרדכי אפרגן שליט''א שבהתחלה התנגד וכשטס פעם ראשונה והרגיש את האור שמקבלים בציון וההתלהבות דקדושה אמר שיותר לא יתנגד ואכן מאז כל שנה שהוא טס לאומן. וגם כשראה את ההתלהבות של הצעירים בציון ובתשליך איך שכולם מגיעים עם עגילים ו'קוקו' (תמונה) וזורקים הכל ועושים תשובה באהבה, אמר: "מה שבארגון 'ערכים' עובדים קשה להחזיר בתשובה כאן זה נעשה ממילא. לא צריך לדבר אתם בכלל הם מקבלים כזה אור של תשובה מהציון שישר חוזרים בתשובה." ועוד אמר; שכשיחזור לארץ יגיד לכל אחד שרוצה לחזור בתשובה קודם כל תיסע לאומן תקבל שם את האור הראשוני.
הרב באחת הפעמים כשפגש את הרב דוד גרוסמן שליט''א באומן אמר לו כל מי שאתה מחזיר בתשובה תדאג שיגיע לאומן. הרב אמר אדם צריך לעבוד כל החיים כדי לחפש מי החזיר אותו בתשובה בשורש. מאיפה הגיע האור הראשון. ורבינו אמר כל הרהור תשובה זה נמשך ממני, גם כשהולכים למקומות שונים שבעולם, לאלסקה וכדומה להחזיר בתשובה, הס''ד אמר הרב הוא בזכות רבינו ומהנסיעה לציון. הרב משה צנעני אמר ראינו שאחרי כל נסיעה לר"ה אח''כ מגיע עוד גל חדש של בעלי תשובה בארץ. הרב נחמן הורביץ מהמשפיעים בברסלב שהרב היה אומר מי שרוצה חיזוקים ילך לנחמן הורביץ מוותיקי הישיבה ומרגלה בפומי ששמע מהרב על גדולת הנסיעה לאומן אם היו כל עם ישראל מאמינים בשלמות והיו נוסעים לאומן לר''ה, אפילו מיליון יהודים, היה יורד כזה אור שהיה שורף את כל הטומאה מהעולם ולא היה צריך להילחם נגד הפריצות ונגד הטומאה. האור שהיה יורד לעולם דרך הנוסעים לאומן היה לבד מנקה את כל העולם. כי הציון של רבינו, אמר הרב, הוא בחי' ניקרת הצור, בחי' המערה של משה, שיכולה ע"י אורה לשרוף את כל הטומאה מהעולם. וזה שכתוב 'אל נקמות ה' אל נקמות הופיע' הנקמה של הקליפות זה רק שאור ה' יופיע כמו שאמר יוסף 'אני יוסף' וזה הספיק שכבר נבהלו מפניו. וכמו שסיפר הרב שלום סבג; אחד מחסידי ברסלב שיכנע את חברו מחסידי בעלז שעבד עמו לטוס לאומן ואמר לו באומן "מה חידשת לי מה שאין בבעלז?" ופתאום הוא מגיע לציון ורואה אחד עם קוקו בוכה קורא תיקון הכללי וכולו מתייפח בבכי ושיברון לב על חטאיו ומעשיו הרעים אמר לו "את זה אין בבעלז". פעם ישבו חסידים וכל חסיד סיפר נס מרבו וכשהגיעו לחסיד ברסלב אמר "הנס זה אני! איך רבינו שינה אותי בעבודת ה'". ועוד כהנה רבות רבנים שהתנגדו ואמרו למה לעזוב את הארץ? ועוד מניעות כהנה רבות כידוע כדומה וכשטסו אפילו פעם אחת וטעמו מה זה אומן הפסיקו יותר להתנגד ''טעמו וראו כי טוב ה'", תבוא אפילו פעם אחת ותטעם את האור של הצדיק כל ההתנגדות תיעלם המניעות ייעלמו ממך ויתהפכו לנעימות. גם ידוע על המתנגדים הגדולים שהיו בחיי רבינו ור' נתן שבסוף התחרטו ועשו תשובה שלמה.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
סיפור המאסר והגאולה חלק ב'
בעז"ה ית' נוציא לאור בקרוב עלון עם כל ההתרחשויות האחרונות סביב מורנו הרב שליט"א, המשך
לגליון 32 סיפור המאסר והגאולה.
עצרת תפילה באומן
עצרת השבועית להצלחת מורנו הרב שליט"א שמתקיימת כל יום רביעי בכותל המערבי בשעה 19:00 תתקיים ערב ראש השנה בציון הקדוש באומן בשעה 17:00 עם 3 פעמים תיקון הכללי בניגון מילה במילה.