יום שישי, 13 בנובמבר 2015

שו"ת כנישתא חדא בעניין "היום אם בקולו תשמעו"

בס"ד

לכבוד מערכת כנישתא חדא היקרה.

רציתי לספר לכם איזה חידוש קטן שעלה בדעתי בהתבודדות,
בעקבות כל מני אנשים (אפילו כאלה המוגדרים כאנשים כשרים במיוחד)
שיש להם בלבולים על הרב, שאומר כל מני דברים שאינם מתקיימים כפשוטם,
ומצריכים לפעמים ביאור נוסף בשלב מאוחר יותר.... 
(לדוג' העניין עם התגלות המשיח במוצאי יו"ט ראשון של סוכות, 
שאח"כ הרב ביאר בתפילה שהתכוון לירח האדום וכד'...)

ונראה שיש מעשה בגמרא שמוכיח שדווקא זה הדרך של המשיח !

אני מצטט את המעשה:
"פעם שאל רבי יהושע בן לוי את אליהו מתי יבוא המשיח? אמר לו אליהו שילך וישאל אותו בעצמו, שהוא יושב על פתחה של רומי, וסימן היכר נתן לו: יושב בין עניים סובלי חוליים, אך בניגוד לשאר שמתירים את כל פצעיהם בבת אחת, ואז חוזרים וחובשים אותם, הוא מתיר אחד וחובשו, ושוב מתיר אחד וחובשו, מפני שחושש שתבוא השעה לגאול את ישראל והוא יתעכב בגלל פצעיו. הלך רבי יהושע ואמר לו: שלום עליך רבי ומורי. ענה לו המשיח: שלום עליך בן לוי. שאלו רבי יהושע: אימתי יבוא מר? אמר לו: היום. לאחר זמן התאונן רבי יהושע אצל אליהו על כך שהמשיח שיקר לו, כי אמר 'היום' ולא בא. אמר לו אליהו: כך אמר לך [תהלים צה, ז]: 'היום, אם בקולו תשמעו' [סנהדרין צח, א]."

וקשה קצת, אם המשיח ענה לריב"ל שיבוא היום בטון רגיל, אדיש קצת, הכיצד הוא הסתפק בתשובה ?
מן הסתם היה מציק לו שהמשיח עונה לו כך והיה מבקש ביאור,
אלא שכנראה המשיח אמר לו "היום, היום אני בא ! משיח מגיע, היום משיח יתגלה וכד'..."  בהרבה התלהבות 
ולכן ריב"ל חזר לביתו עם ציפייה גדולה ותמימה שאכן יבוא.

כשלא בא הוא התאכזב וסיפר לאליהו. ואליהו ביאר לו את כוונת המשיח.

ורואים שזה מתאים בדיוק לרב !
אם כך, זה רק מחזק ומוכיח את העניין, ולא סותר חלילה...

אשמח לחוות דעתכם בנושא...

בברכה,
א. א.

לכבוד א. א.,

חזק ואמץ! אכן ביארנו בעלונים את המאמר "ה"יום א"ם ב"קולו תשמעו" שתשמעו לקולו של ה"רב א"ליעזר ב"רלנד אף אם הוא אומר "היום" מליון פעם. ואת עניין "יושב על פתחה של רומי", וסימנו "יושב בין עניים סובלי חוליים" ופרש"י גם הוא סובל עימם, וע"פ מפרשמי הגמרא ע"פ ישעיה נ"ג שדווקא זה הדרך של משיח שקיבל על עצמו את כל הגלויות ושליש מיסורי כל הדורות  "והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעוונותינו מוסר שלומנו עליו ובחבורתו נרפא לנו, כולנו כצאן תעינו..." והוא בעצמו זך ונקי מכל וכל ונשמתו "ירום מן אברהם ונישא מן משה וגבוה ממלאכי השרת", וכל מה שהוא סובל זה בשבילנו, בשביל הצדיקים הבינונים והרשעים, ובפרט לחולקים שלו שהוא אוהב אהבת נפש כמו אהבת היסורים שקורא להם "באו אחיי וראיי" אף שאומרים עליו משוגע ונביא שקר כמו שאמרו על ירמיהו הנביא וכל יחידי הדורות שבכל דור אבל "שפת אמת תיכון לעד" כמו שאומר מוהרנ"ת הקדוש וז"ל "וְאַף עַל פִּי שֶׁעָלָיו מִתְגַּבֶּרֶת הַסִּטְרָא אָחֳרָא וְהַשֶּׁקֶר בְּיוֹתֵר וְיוֹתֵר מֵעַל כָּל הַצַּדִּיקִים וּמְחַפָּה וּבוֹדָה עָלָיו שְׁקָרִים שֶׁלֹּא עָלוּ עַל לִבּוֹ. וּכְמוֹ שֶׁמָּצִינוּ בְּכַמָּה דּוֹרוֹת שֶׁדַּיְקָא עַל הַצַּדִּיק הַחַד בְּדָרָא, הַגָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּיוֹתֵר אָמְרוּ עָלָיו שְׁקָרִים וּכְזָבִים וַעֲלִילוֹת שֶׁלֹּא עָלוּ עַל דַּעְתּוֹ. וְהָרִאשׁוֹן הָיָה אַבְרָהָם אָבִינוּ שֶׁאָמְרוּ עָלָיו שֶׁהוּא מִין, כְּמוֹ שֶׁמּוּבָא בַּמִּדְרָשׁ, שֶׁאָמְרוּ, בִּשְׁבִיל הַמִּין הַזֶּה בָּא הָרָעָב. וְכֵן מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁחֲשָׁדוּהוּ בְּאֵשֶׁת אִישׁ וְכָל אֶחָד קִנֵּא לְאִשְׁתּוֹ מִמֹּשֶׁה, כְּמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, וְכֵן יִרְמִיָּהוּ חֲשָׁדוּהוּ בְּאֵשֶׁת אִישׁ, וְכֵן כַּיּוֹצֵא בָּזֶה עַל גְּדוֹלֵי הַצַּדִּיקִים דַּוְקָא, יְחִידֵי הַדּוֹרוֹת אָמְרוּ דְּבָרִים כָּאֵלֶּה, אֲבָל סוֹף כָּל סוֹף דִּבְרֵיהֶם חַיִּים וְקַיָּמִים לָעַד וּלְנֶצַח וְדִבְרֵי הַחוֹלְקִים בְּטֵלִים וּמְבֻטָּלִים, כִּי שְֹפַת אֱמֶת תִּכּוֹן לָעַד. כִּי הַצַּדִּיק בְּחִינַת נְקֻדַּת הָאֱמֶת הַנַַּ"ל הוּא מַמְשִׁיךְ אֱמֶת כָּזֶה בָּעוֹלָם, שֶׁהוּא בְּחִינַת שֹׁרֶשׁ תַּכְלִית הָאֱמֶת, שֶׁעַל יְדֵי זֶה עִקַּר בִּטּוּל הַשֶּׁקֶר בְּשָׁרְשׁוֹ כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן מַזְהִיר הַכָּתוּב שֶׁכָּל שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת יָאִירוּ אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה, שֶׁכָּל הִשְׁתַּדְּלוּתָם שֶׁל כָּל הַצַּדִּיקִים וְהַכְּשֵׁרִים הַכְּלוּלִים בְּשִׁבְעַת הַנֵּרוֹת" עיי"ש שנר השמיני בחינת פני המנורה הוא הצדיק האמת שבדור וכל הצדיקים עם כל בני תבל תלויים בו וחייבים להאיר אל מול פני המנורה ולהתבטל אליו ואז יתקיים "גילי מאוד בת ציון הריעי בת ירושלם הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורכב על חמור..." בב"א

כנישתא חדא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה