יום רביעי, 8 במרץ 2017

עלון כנישתא חדא 55 פורים תשע"ז‎


בס"ד בר"ה

עלון כנישתא חדא גיליון 55 פורים תשע"ז


הרב אדלשטיין זצ"ל - "עומדת להיות גזירה קשה"


המונים הגיעו ב- יז שבט תשע"ז, ה- 13.2.2017 לקבר רחל אימנו בכדי להשתתף בעצרת התפילה עבור הצלחת הניתוח של כ"ק מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א. אמנם, ההתרעה הייתה קצרה ולא היה הרבה זמן להתארגן, עם זאת רבים הגיעו מכל רחבי הארץ להשתתף בתפילה החשובה הזו.
בשלב מסוים, לאחר שמתחם הקבר התמלא עד אפס מקום, חסמה המשטרה את המשך הגישה אל תוך המתחם ורק אלה שהמתינו בסבלנות זכו להיכנס פנימה ולהשתתף בזכות הנדירה של תפילה עבו נפש יק.
רבים אחרים שלא יכלו להגיע לקבר רחל ולהשתתף באירוע התפילה המרכזי, השתתפו במקומותיהם בקריאת ספרי תהלים שהתחלקו בין אלפי המשתתפים.  
מיד לאחר סיום העצרת התחילו להגיע בשורות טובות לפיהם , ב"ה, מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א עבר את הניתוח בצורה טובה וכעת הוא מתאושש . באופן לא מפתיע מיד בסיום ההתאוששות ביקש הרב ברלנד שליט"א שלושה ספרים על מנת שיוכל להמשיך ללמוד וזאת למרות שהניתוח שעבר אינו מהפשוטים. כמו שהזכרנו בעבר את דביקותו של כ"ק מורינו הרב שליט"א בלימוד התורה ואת ישוב הדעת הנדיר שלו גם בעיתות הכי קשות. 
עם כל קדושתו וגדולתו בתורה ועל אף שהרב כבר חצה את גיל הגבורות עדיין הוא סובל סבל רב ולא פוצה פה ולא מבקש כלום. כל רצונו של הרב ברלנד שליט"א הוא רק להמשיך ללמוד תורה בכל הכח, להתפלל על עם ישראל, לקרב יהודים לצור מחצבתם ולחזק את כל הסובבים אותו.
אם למישהו עדיין לא ברור כי ייסוריו של כ"ק הרב ברלנד שליט"א מכפרים על כלל עם ישראל. הגיעה הבשורה הקשה אודות פטירת הגאון הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל . סיפורים רבים יסופרו עליו ועל 93 שנותיו, אך אולי יותר מכל ישארו דבריו האחרונים. מקוריביו מספרים שהוא אמר כי "הולכת להיות גזירה נוראה". וכך, אחרי שעבר ניתוח לשיפור הנשימה, התקשה הרב אדלשטיין בדיבור, ועל כן הוא תקשר עם ההמונים שפקדו את ביתו באמצעות פתקים. בבוקר יום פטירתו (חמישי) הספיק הרב אדלשטין זצ"ל להתכתב אתו יו באמצעות פתקים. בתחתית הפתק הוא הוסיף וכתב: "שתעבור הסכנה".

הרב קלוגר שליט"א - "מחזה כזה לא ראיתי קודם"


אחרי שהסתיימה העצרת אמר הגאון הרב מנחם קלוגר שליט"א, ראש מוסדות קבר רחל ומי שראה עצרות תפילה רבות במתחם הקדוש הזה. "מרגש מאוד לראות ציבור כזה םובדי השם יהודים מאוד יקרים המתפללים בלב ונפש מעומק הלב. כזו תפילה מרגשת הנמשכת כמה שעות - באמת מחזה כזה לא ראיתי אף פעם קודם. "

"מכרתם את אבי - לכן גם מרדכי צריך לצאת עם שק ואפר"


לפני שנכנס מורינו הרב שליט"א לניתוח אמר, זה לשונו הקדוש: "רק יוסף זכה ל"קדקד", כתוב בתורה פ"ה שרק יוסף זכה ל"קדקד ", בנימין ב ןיכתפים (כמ ןיכתפים) דברים ל"ג י"ב]. האחים לא זכו לכלום, האחים לא שווים אפילו את האבק של הסוליה של יוסף, הם רק חלקו, הם רק זרקו חיצים, אז הם לא זכו לכלום, יוסף עוצר אותם שלושה ימים ושלושה לילות, מנסה שיקלטו את הטעות שלהם, ואז הם יחזרו לדרגות שלהם , אבל הם לא קולטים את הטעות, הם רק אומרים כן זה לא יפה, עשינו דבר לא יפה, מכרתם את אבי, 22 שנה יעקב יושב ובוכה בוכה, בדמעות שליש, אפרוצאי, אפרושי, אפרוצאי , אז לכן גם מרדכי היה צריך לצאת עם שק ואפר. זה דבר נורא, כי ברגע שיעקב יצא עם שק ואפר, נגזר על עם ישראל להיות תמיד עם שק ואפר. " בכל פעם שאנו מגיעים לפרשיות המדברות בעניין מכירת יוסף הצדיק אנו מהרהרים בליבנו שאם היינו שם היינו צועקים: 'היי, זה יוסף והוא הצדיק. מה, אתם באמת לא רואים שהוא הצדיק? הרי אתם השבטים הקדושים, אתם הבנים של יעקב אבינו שדמותו חקוקה תחת כיסא הכבוד. אבל, באמת שאם עבור האחים הקדושים היה זה ניסיון קשה, מה יגידו הדורות הבאים. עם זאת נשאלת השאלה הכ"כ חשובה - מאין הגיעה הטעות הזו של מכירת יוסף? יתרה מכך, למה בכל דור ודור נרדף הצדיק והגאולה נידחת עד לניסיון הבא, םו שרוא?
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-שְׁמוּאֵל, עַד-מָתַי אַתָּה מִתְאַבֵּל אֶל-שָׁאוּל, וַאֲנִי מְאַסְתִּיו, מִמְּלֹךְ עַל-יִשְׂרָאֵל; מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן, וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל-יִשַׁי בֵּית-הַלַּחְמִי - כִּי-רָאִי תִי בְּבָנָי רָאִי שמי י בְּבָנָי '). וממשיך המקרא ואומר, "וַיְהִי בְּבוֹאָם, וַיַּרְא אֶת-אֱלִיאָב וַיֹּאמֶר, אַךְ נֶגֶד יְהוָה מְשִׁיחוֹ. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-שְׁמוּאֵל, אַל-תַּבֵּט אֶל-מַרְאֵהוּ כִּוֹמָתֹ - גְּבֹהַּיוֹ. קשה להבין, שמואל הנביא עליו נאמר ששקול כמשה ואהרון יחדיו, ואפילו הוא כשבא להמליך את מחליפו של שאול המלך אינו מזהה כול כמשה ואהרון יחדיו, ואפילו הוא כשבא להמליך את מחליפו של שאול המלך אינו מזהה כי דווקא שיד הוהנבחר ו י, וא י יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַיהוָה יִרְאֶה לַלֵּבָב (שם) ". מה קורה כאן ?! עד כאן לשון מורנו הרב שליט"א.

"יעקב אבינו מיטתו שלימה"


אומר הגה"צ הרב אליהו אליעזר דסלר זצ"ל (מכתב מאליהו" ח"ב, עמ' 165 ומבוסס על דברי הזהר ושער הגילגולים להאר"י הקדוש) "כשבא אברהם אבינו לעולם יצא ממנו פסולת - ישמעאל ובני קטורה..", כלומר, הפסולת של מידת החסד יצאה מזרעו של אברהם אבינו ע"י שנפרדה והמשיכה עם ישמעאל ותולדותיו. ואילו הפסולת שיצאה מיצחק אבינו הייתה בדמותו של עשיו הרשע. וכך מידת הגבורה הקדושה נשארה בצאצאי יצחק, ע"י שהפסולת נפרדה והמשיכה עם עשיו וצאצאיו. אך, מה עם בני יעקב? אומרים חז"ל: "אברהם - יצא ממנו ישמעאל", "יצחק - יצא ממנו עשיו", ואילו יעקב, "מיטתו שלימה" (עיין זהר ויחי) - כל בניו היו שלמים והמשיכו את הקדושה של יעקב אבינו. 

מחדש רבי צדוק הכהן מלובלין (תקנת השבין ו, ע"מ קטז) דבר נורא, אנו, אחרי שראינו את דברי חז"ל יודעים שיעקב אבינו מיטתו שלימה ושכל בניו היו שלמים וקדושים, אך האחים באותה העת לא ידעו זאת. אומר רבי צדוק זצ"ל שהאחים חשבו שגם בזרעו של יעקב יש פסולת וזו הפסולת היא לא אחרת מאשר יוסף הצדיק. "כי ראוהו (את יוסף) חפץ למשול בהם, וחשבו דזהו פסולת מידת יעקב אבינו ע"ה קו האמצעי המחובר מחסד וגבורה". וממשיך רבי צדוק זצ"ל, "ע"כ אף שהכירו בו שהוא מוגדר מתאות חשבו דאין זה באמת. ובסטרא דרע (מצד הטומאה) אם נראה בגוונו איזה דבר טוב, ידוע דפנימיותו היא ממש להיפך.., ועל כן חשבו למכרו לישמעאלים, שהם שורש הרע דתאוה" וכו' (מומלץ מאוד לראות את הדברים בפנים, אין כאן המקום להרחיב).

מתי התברר שיוסף הוא הצדיק?


וממשיך רבי צדיק זצ"ל ".. ובאמת דבר זה (שיעקב הוא הצדיק) צריך היה עדיין בירורים.., והתחלת הבירור בזה היה צריך ביוסף שמדתו הפרטית הכלולה בכנסת ישראל היא מידה זו דהגדרה מבנות הארץ." שיוסף באמת לא הייתה לו שום שייכות עם שום פגם, ואומר רבי צדוק זצ"ל היכן התברר דבר זה, "וכאשר נתברר הוא בזה באשת פוטיפר."
עם זאת, ממשיך רבי צדוק ואומר שכל הבירורים, היינו כל הצרות שהגיעו על עם ישראל נגרמו רק בגלל מחשבת השבטים על יוסף הצדיק. וכלשונו, "ועל כן מחשבת השבטים היא שגרמה מכירת יוסף והצרכת הבירורים וגו".

הרב קניג שליט"א - 


הרב שמואל חורובינסקי מקרית ספר, העורך של סדרת הספרים הקדושים 'להבות אש' וחתנו של הרה"ח הרב משה מרדכי קארפ שליט"א מקרית ספר, הגיע לביקור אצל הרב קניג שליט"א בצפת. בשיחה אישית שערך עימו שאל אותו הרב שמואל לסיבה בגינה, כביכול, צירף את חתימתו למכתב כנגד הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א. הנה תשובתו הדרמטית של הרב קניג שליט"א.
הרב אלעזר מרדכי קניג שליט"א: "ברור לכולם שמעולם לא דיברתי, לא התבטאתי ולא חתמתי על שום דבר כנגד הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א ולא כנגד קהילתו, 'שובו בנים'. חו"ש, אין לי שום דבר כנגדם", חזר הרב קניג והדגיש, "כולם יודעים את זה".
עוד הוסיף הרב קניג שליט"א: "מעולם לא חתמתי על שום דבר כנגד הרב ברלנד שליט"א וקהילתו". כל מה שחתמתי היה על הפגיעה בגיסי, הרב קרמר (כמו שגינו ראשונים הרב ברלנד שליט"א ורבני 'שובו בנים')." והוסיף: "כל אחד מוזמן באופן אישי לבוא אליי ואני אחזק אותו והוא ישמע את הדברים מפורשות - להישאר עם הרב ברלנד שליט"א, להיות חזקים בקהילה ולא לחשוש משום דבר. הרי כל דברי השקר שכתבו יעלמו תוך כמה ימים, לכן אין לחשוש לכל דברי השקר שמסלפים (רודפי הרב ברלנד שליט"א)."
"אני מבקש לפרסם את דברי ברבים", אמר הרב קניג שליט"א. "אני בעצמי לא רוצה להביע את הדברים בפומבי או להוציא חתימה יותר ברורה משום שיפעילו עליי טרור ולחצים גדולים והדבר יגרור מחלוקת הרבה הרבה יותר גדולה.
עד כאן דברי הרב אלעזר קניג שליט"א מצפת כמו שנמסרו לרב שמואל חורובינסקי בכדי שיפרסמם ושודרו בקו ברסלב העולמי  (02-800-8800 מארה"ב 18456400007 מאנגליה 442038073333).

"כשמדברים על הצדיק, אז הנחש מדבר מתוכו"


הנה המשך דברי כ"ק מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א בשיעור שמסר לפני הניתוח. "וזה שחושבים על הצדיק כאלו חשדות, זה בא מחטא הנחש. שברגע שחוה אכלה מעץ הדעת, אז כל אחד הוא נחש אדם והנחש מדבר מתוכו. כי אדם מורכב משתי חלקים: חלק אחד אדם, חלק אחד נחש. ואז (כשמדבר על הצדיק) הנחש מדבר. וכשהנחש מדבר, אז אוי ואבוי, אז באותו רגע הולכים לגיהינום. והאשה צריכה להציל (את בעלה וילדיה כמו בחטא העגל) שהעגל צעק אנכי ה' אלוקיך. אז הגברים אמרו אם העגל אומר  אנוכי ה' אלוקיך, אז הוא אלוקים והוא הוציא אותם ממצרים. אז בסוף הנשים נשארו אלמנות כי הם לא התנגדו לבעלים. הבעלים רצו להשתחוות לעגל, והנשים שלהם היו צריכות לתת להם צלחת בראש, מה אתם רצים להשתחוות לעגל?"
"אדם הוא נחש אדם. אדם הוא אדם שמורכב על נחש, שכולו לשון הרע, כולו רציחה, הוא כל רגע רוצח מישהו אחר, עם היצר הרע שלו, כמו האחים שרצחו את האבא. הם בכלל לא ידעו שהם רוצחים את האבא, הם בכלל לא עשו תשובה על זה, אדם חושב שהוא יכול לנהל את העולם, בלי הצדיק. אין דבר כזה! רק הצדיק הוא משפיע את כל המוחות, אפילו אדם הכי רשע, הוא הופך לו את המוח. בן אדם מאמין בצדיק, שום דבר לא דוקר לו, הכל חלק, הכל הולך על מי מנוחות."
"(אבל) כשהוא חולק על הצדיק אז הכל דוקר, הצדיק זה האבן שתיה, (תורה סא) הצדיק הוא מטהר מהכל (חי"מ שלב וקפט), הצדיק האמת שהוא מרגיש את הצער של כל יהודי ויהודי, לא יכול לישון, וכל אדם שחולק על הצדיק הוא גלגול של אנשי סדום."
"אדם תמיד שיש לו קושיא, הוא רץ לאיזה רשע שיפתור לו את הבעיה, הוא לא הולך לצדיק שיפתור לו את הבעיה, יש לו קושיא על הצדיק, אז הוא רץ לאיזה רשע שיסביר לו, אז הרשע מסביר לו בצורה הגיונית בצורה משכנעת. אם היה רץ לצדיק להסביר, למשה רבינו, היה רואה את הכל בבירור." עד כאן דברי מורינו הרב שליט"א זמן קצר לפני הניתוח.


הרב סלמנוביץ' – "הם רודפים אותו והוא באותו זמן מלמד שיעור בקצות החושן"


"צריך להעמיק מאוד בדרך של מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א", פותח הרה"ח הרב יעקב משה סלמנוביץ' שליט"א, מבחירי משפיעי ברסלב בדורנו, את דבריו היוקדים והחריפים אודות הרודפים אחרי הרב ברלנד שליט"א. "הזהר הקדוש אומר שלמעשה הבל ניצח את קין למרות שהוא מת על ידיו. וצריך להבין מדוע הבל לא הורג את קין בזמן שהוא נוכח כבר לראות שקין רוצה להזיק לו? אבל יש עניין גדול בכך, כי אם הבל היה הורג את קין אז וודאי שלא הייתה תקומה."
"כי מהבל יצא משה רבינו, ויצאו הלווים שלא חטאו ועסקו בתורה כל הזמן, ואם הבל היה הורג את קין לא היה יוצא ממנו כל הטוב הזה. כי הבל הוא מצד הרחמים, הוא צריך להיות רחמן והוא ריחם על קין אע"פ שהוא ידע שקין רוצה להזיק לו. מזה יצא כל השתלשלות הרחמים, שמשה רבנו הוא היה הרחמן מכל."
וממשיך הרב סלמנוביץ שליט"א: "מכאן מובן שאלו שנלחמים בצדיק (הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א) שהוא האדם שרוצה להביא את הגאולה, הם בחינת אנשים הנקראים בני נידה, כלומר, כאלו שאוחז בהם כוח של טומאה. שאם האדם לא זיכך עדיין את ליבו אז יש לו בחינה של טומאה. והטומאה הזו היא הגורמת לאדם לחלוק על הצדיק. כמו שרבנו הקדוש אומר על מי ששולח את ידו בשלומיו, היינו, באלה שעוסקים לעשות שלום בין ישראל לאביהם שבשמיים, אלא שמביאים את הגאולה ממש, הוא נקרא מחלל את ברית ה'. לעומת זה, מהנהגות הצדיק וממעשיו הטהורים רואים עד כמה הוא קדוש וטהור."
"הבל רואה את הנקודה הטובה שבקין, כי הוא יודע שבנשמות היוצאות מקין יש ניצוץ קדושה שצריך לברר. ואע"פ שיש בהם הרבה רע אפשר לזכך את הנשמות הללו ולכלול אותם בקדושת ישראל. וזו בדיוק ההנהגה הקדושה של הרב ברלנד שליט"א שאני בכלל לא יכול לדבר מצדיק שכזה שכמעט ולא היה צדיק כמוהו מאות בשנים. עבודות ה' נוראיות שהוא עושה."
"זה הסוד, שהצדיק מרחם על קין למרות שהוא רואה שהוא יכול, כביכול, להשמיד את כל היהדות החרדית. ופה מגיע אבל גדול, כי כל המציאות הזו יכלה להתקיים לפני יותר מחמשת אלפים ושבע מאות שנה, אבל היום אין לנו כבר זמן שהבל (צדיק האמת) ימות ויבוא אחריו שת וכו'. לכן, הרב ברלנד שליט"א עושה מה שהוא עושה, כלומר, מעורר אותנו ע"י שמבקש מאיתנו להתפלל, להגיד תיקוני הכללי וכו'. כי אנחנו ממש לפני הגאולה ולגלות נשאר ממש רק כמה דקות."
"כבר כ"כ הרבה גלויות וייסורים עברנו מאז הירידה למצריים ועד היום, אין יותר זמן לגלויות ומיתת הרשעים. שאברהם אמר לאברהם אבינו, 'שב לימיני', שכביכול אמר לו, זו לא הדרך של היהדות לזרוק חצים ולעשות מופתים, אפילו שהעפר הפך לחצים וחרבות. אלא, ה' אומר לאברהם שישב וילמד תורה ויתפלל."
"וגם אצל הרב ברלנד שליט"א ראינו מופתים נוראיים, שזה בכלל לא מפליא אותנו אחרי שאנחנו יודעים עד כמה הוא עבד ושיבר את הטבע שלו. אבל, ממש רואים את זה אצל הרב ברלנד שליט"א, שהוא לא מנסה לנקום או להזיק לרודפים אותו, אלא הוא יושב ולומד ומלמד תורה בעיון חזק. הם רודפים אותו והוא באותו זמן מלמד שיעור בקצות החושן אין לו זמן להתייחס אליהם בכלל, זה לא מעניין אותו."
"לא קיים שום דבר שאינו אלוקות אצלו, לא עוברת שנייה שהרב ברלנד שליט"א לא מיחד את ה' יתברך. הייתי בחדר של הרב בבית"ר בשנים הכי קשות שרדפו אותו ומולו היו תלויים שלוש שמי הוויה, מימין, משמאל וממול, וכל השיעור הרב ברלנד שליט"א עובר עם ראשו בין שלושת השמות הקדושים. ואם לא די בכך, הוא עושה את שם ההויה באצבעותיו ללא הרף, אפילו בממן של לימוד עמוק."
"הרב ברלנד הוא לא רב של קהילה, אלא הוא צדיק הדור שצריך לסדר את כל העניינים לקראת הגאולה. הרב צועק כבר שנים שצריך להחזיר את כל עם ישראל בתשובה. ואנחנו בעבודתנו צריכים לעזור לו לסיים את תיקוני הגאולה."
עד כאן דברי הרב יעקב משה סלמנוביץ אשר הושמעו בקו ברסלב העולמי ( 02-800-8800 מארה"ב 18456400007 מאנגליה 442038073333).


"וכמה שיותר ידברו ככה יותר נזדכך"


וממשיך מורינו הרב ברלד שליט"א את דבריו שמסר לפני הניתוח. "האחים הם עשו הרבה טעויות, זה לא רק שמכרו את יוסף, הם גם ‏שמו את אשר בחרם ונתנו מכות לבנימין הצדיק. אם הוא היה מקבל את המכות ‏בשמחה, הוא היה מקבל את כל הבית מקדש, נותנים לך מכות על הכתפיים תשמח, יוסף זכה ‏ליחידה כי ירו בו חיצים בלי סוף, אשר גם כן החרימוהו אחיו, הבת שלו (סרח בת אשר) נכנסה אם ‏הגוף לגן עדן, כי שמו אותו בחרם אז תיכנס עם הגוף לגן עדן, כל מי ששמים אותו בחרם, אז הוא ‏זוכה לרמ"ח, מה זה רמ"ח? מתי כשיש צלם, את הצלם מקבלים בחרם. כתוב בעץ חיים (קדושת צלם בפרק תשיעי) שלגויים יש צלם איש, צלם ‏אדם זה לא למחבלים, בצלם אלוקים ברא את האדם זה הולך על הצדיקים, על יוסף הצדיק, שזוכה ‏רַחַם רַחֲמָתַיִם [שופטים פרק ה ל] יש שלש צלמים, פנימי, מקיף, ואמצעי, הצדיק זה החיצון, הל' זה ‏האמצעי, והמ' זה האמיתי הפנימי. דבורה זכתה לכל הצלמים."
"שובו בנים לא מדברים על אף אחד, לא חולקים על אף אחד, ולא מתנצחים עם אף אחד, לא עונים לאף אחד. רבנו אומר בתורה כ' חלק ב' על הפלת נפלים, שכולם יבעטו אותנו, שכולם ילעגו לנו, מה זה העניין שלנו? העניין שלנו זה רק להתפלל, ללמוד תורה. שיגידו שאנחנו אפיקורסים, שיגידו שאנחנו לא ברסלבים, שיגידו שאנחנו הכי פושעים, הכי גנבים, שהכל יגידו, כמה שיותר יגידו, ככה נגיע יותר אל התכלית. שאנשים האלה יאריכו ימים ושנים בטוב ובנעימים ותדשנה עצמותיהם בכל עונג שבעולם, ורק יהיו בריאים ושלמים שיוכלו לדבר הלאה, שה' יתן להם לשון ארוכה, שיוכלו לדבר בבריאות. בכח ובאונים, יתן (ליעף כח ולאין) אונים עוצמה ירבה (ישעיה מ מט), יתן אונים כח ועוצמה לדבר לדבר יום ולילה בלי הפסק שבריר שניה, וכמה שיותר ידברו ככה יותר נזדכך, יותר יותר נתקדש, יותר נתעלה." עד כאן דברי מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א.

בהתאוששות מניתוח מסובך וחושב רק על קבלת עוד ייסורים באהבה.


"מורינו הרב ברלנד כבר בן 80, ועוד עבר כאלה ייסורי שאול, כעת, ובכל הארבע שנים האחרונות בהם הוא נרדף. הרופא אמר לי ששום בן אדם לא יכול לעבור את הייסורים שהרב ברלנד שליט"א. עדכן הגבאי הרב נתן בזאנסון, את כל עם ישראל המייחלים לשלום הצדיק. 
"למורינו הרב ברלנד שליט"א לא כואב על עצמו, אלא רק על האנשים מסביבו. הרב ממש יצא מגדרו בכתיבת המכתב לקהילתו. המכתב מדבר על קבלת ביזיונות באהבה והרב ממש כתב אותו עד כלות הכוחות ממש. הרב שליט"א כותב שם שמי שאין לו כוחות לעמוד בביזיונות שפשוט יעזוב את שובו- בנים. שובו בנים מחפשים ביזיונות, כתב הרב במכתב, ואדרבא שילכו ויתגברו עוד."
"כי קבלת ביזיונות זה לא להגיד שהשני רשע, ורק ככה אפשר להמתיק. מורינו הרב ברלנד שליט"א לא מוכן לשום פשקווילים ושום תגובות כנגד המחרפים, וזה העיקר שמעסיק אותו גם ברגעים כאלה." עובר." 

לשון המכתב הקדוש

בס"ד לש"מ לש"ב ע"ו בר"ה
כ"ז שבט תשע"ז שנת וביאת משיח 777
לכל תלמידי ישיבת שובו בנים
הרב מבקש מכל תלמידי ישיבת שובו בנים בכל אתר ואתר לחזק ולעודד את כל החולקים והרודפים והמעלילים. לחזק אותם בכל מיני חזוק ועדוד, ולהרים את קרנם, ולעודדם ולתמֹך בהם ברוחניות ובגשמיות, בנפש רוח ונשמה חיה יחידה. ולספק להם כמה שיותר חומר של השמצות ובזיונות. כי הזכות שנפלה לידי שובו בנים שכולם משמיצים אותם ומבזים אותם, זו זכות שכל הצדיקים שבעולם היו משלמים טבין ותקילין ונותנים את כל רכושם כדי לזכות לכאלה בזיונות. וכל אלו שלא יכולים לעמוד בבזיונות ובהשמצות שיעזבו היום את "שובו בנים", ולא ח"ו ישיבו מלחמה השערה.
ולכן כל מי שמחשיב את עצמוֹ לתלמיד של הרב ברלנד אסור לו לקום יותר מאוחר מ-1200 בלילה. מעריב אפשר עד כ"ו אדר להתפלל כבר ב-630, ויש 5 שעות לישון בבית למי שרוצה או צריך. ואז לומר תקון חצות במשך שעה שעתיים, בבכיות נוראות על חורבן ביהמ"ק, ורק להתפלל ולבקש על כמה שיותר בזיונות והשמצות. ואח"כ יסע לשדה, ויהיה שם שעה שעתיים, ויבקש ויצעק בכל כוחותיו עד כלות הנפש שהרב יזכה לכמה שיותר בזיונות והשמצות.
ואח"כ ילמד קצות החֹשן עד תפלת שחרית, כמוֹ שכותב רבינו בתורה ס"ב שמצוה גדולה לחדד את השכל, וזו למעשה המצוה הראשונה והכי חשובה, כי רק ע"י חדוד השכל – מסביר רבינו הקדוש והנורא – תוכל לקיים מצות 'ודע מה שתשיב לאפיקורוס' ר"ת שלום, שרק אז יהיה שלום בעצמיך ושלום בתפלתך, ותוכל לחבר את הגוף עם הנשמה בתפלה, להתנתק מכל עניני הגוף, ולדבֹק רק בנשמה שהיא עקר הבן אדם, חלק אלוק ממעל, שתוכל לדבֹק בחיי עולם, בה' יתברך שהוא מקור החיים השמחה והחדוה וההצלחה.
ובתורה רע"ז מסביר רבינו הקדוש והנורא שכל החולקים על האדם הם האוהבים האמתיים שלו, שחותרים מתחת לביתו מנהרות ענק להביא לו משאיות מלאות ביהלומים ואבנים טובות ומרגליות, ואם ח"ו יענה להם אפילו מלה אחת מיד הוא משליך בחזרה את כל היהלומים והאבנים טובות ומרגליות ח"ו.
ובתורה י"ב "הורמיז בר ליליתא ושוור על החומה ושוור מהאי להאי ולא נפלה אפילו טפה אחת לארץ ואותו היום יעלו שמים וירדו תהומות", שאפילו כעת שובו בנים נמצאים במצב של "יעלו שמים וירדו תהומות" בתוך טורנדו ואוריקן מונסונים ושאר רוחות סערה, יעלו שמים וירדו תהומות, אבל צריכים להזהר שאפילו טפה אחת מדברי החולקים לא תפול לארץ.
ועי"ז מסביר רבינו הקדוש והנורא שכל התורה של החולקים וכל מה שלמדו מיום לידתם ועד עכשיו מכל הגלגולים ומזמן אדה"ר ומה שלמדם המלאך בבטן אמם הכל עובר לזה שחולקים עליו, ופתאום נפתחים לו כל מעיינות החכמה והדעת, כמוֹ לרה"ק חיים ויטאל כששתה מבארה של מרים. ומתגלים כל הסודות שבעולם כמוֹ לרבי עקיבא, שאומר המדרש רבה חקת י"ט שדברים שלא נתגלו למשה נתגלו לרבי עקיבא וחבריו, שנאמר וכל יקר ראתה עינו זה רבי עקיבא וחבריו. מסביר המגלה עמוקות בתורה ע"ב שזה סוד ש של תפילין שלא נתגלה למשה רבינו ונתגלה לר"ע וחבריו. וע"ז מסביר רבינו הקדוש והנורא בהלכות תפילין ד שזה סוד תפילין של ג' ראשין ותפילין של ד' ראשין, שז"ס המחלוקות שזוכין לזה רק הצדיקים האמתיים, שזה כמוֹ המסרקות של ברזל של ר"ע שעי"ז נתגלו הסודות של שני ה-שינין שלא נתגלו לשום צדיק בעולם עד ביאת מלך המשיח.
כי שום אדם בעולם אינו יכול להגיע לשום מדרגה אפילו הקטנה שבקטנות רק ע"י מחלוקות בזיונות והשמצות. ושר' חייקל שאל את רבינו: רבינו יש לי שאלה אבל אני מפחד שתאמר ר' חיקיל שְׁטַארְבּ [תמות]. אמר לו רבינו: שאל. ואז שאל: רבינו למה אתה ממשיך עליך מחלוקות. ואז אמר לו רבינו: ר' חיקיל גוּט אַז דוּ זַאךְ בַּאוָוארְנְט [[טוב] שהבטחת את עצמך], עלי אפילו מִאַבְּרִיזְבֶּע לְאַבְּרִיזְבֶּע מאצטבא לאצטבא, כי איניני יכול לפעול את עניני רק ע"י מחלוקות.
וכל מי שמוכן להצטרף למחלוקות נגדי צריכים רק לחזקו ולעודדו בכל מיני עדוד ותמיכה, ולהשיג להם כספים ותרומות בכל דרך אפשרית, כדי להגביר את כוחם ולהגביר את מאמציהם, ולעזור להם להצליח בכל דרכיהם, וכל מי שלא יוכל לעמוד בבזיונות שיעזוב היום את "שובו בנים".
ואפילו אליהו הנביא אמר לו עובדיה "אם יש גוי וממלכה אשר לא השביע אתם המלך אם ישך ואם ימצאוך", כי אחאב היה משלשה מלכים ששלטו בכל העולם, והיו לו 273 בני מלכים בני ערובה, שכולם חזרו והתגירו בתשובה שלמה כשאליהו הנביא היה מבוקש בכל העולם כולו, וקראו לו "עוכר ישראל" וכל כנויי הגנאי שבעולם, והוא לא עזב את דרכו דרך הקודש, ושחט את 450 נביאי הבעל ו-400 נביאי האשרה לעיני כל, ולמרות שאיזבל אמרה לו "למחר אשים נפשך כנפש אחד מהם" נאמר "ויירא", שאל רבי חמא את רבי יוסי למה "ויירא", שואל החידושי הרי"ם אדם ששרף 102 איש מפחד מאיזבל, עונה רבי יוסי לא כתוב 'וַיִּרָא' כתוב "וַיַּרְא" שהלך "אֶל נפשו" שבזכות זה זכה להגיע לנפשו.


סוד ריבוי נתינת הצדקה בפורים


כותב רבינו הקדוש (ליקוטי מוהר"ן י"ז) בסוד עניין ריבוי נתינת הצדקה בחג הפורים, כשבכלל זה ניתנת מעות לאביונים וחלוקת משלוחי מנה, "..נִמְצָא, שֶׁכָּל מַה שֶּׁנּוֹתֵן צְדָקָה לְיוֹתֵר אֲנָשִׁים עַל יְדֵי זֶה הוּא קוֹנֶה לוֹ רֵעִים יוֹתֵר, וְעַל יְדֵי זאת הָאַהֲבָה שֶׁקּוֹנֶה עַל יְדֵי הַצְּדָקָה עַל יְדֵי זֶה נִזְדַּכֵּךְ הָאֲוִיר. וְכָל מַה. שֶּׁנּוֹתְנִים לְיוֹתֵר אֲנָשִׁים צְדָקָה קוֹנֶה אַהֲבָה עִם יוֹתֵר אֲנָשִׁים - עַל יְדֵי זֶה נִתְרַבֶּה יוֹתֵר הָאֲוִיר הַנָּח וְהַזַּךְ."
רבינו נחמן מסביר שנתינת הצדקה וגילוי החסד יוצר חיבור ואהבה בין האנשים ולמעשה מנקה את האוויר מכל השנאה אשר מונעת מדברי הצדיק להתפשט בעולם ולהחזיר את הבריות בתשובה.
רבינו הקדוש מסביר, כי מובן מאליו שנתינת הצדקה ליותר אנשים, כמו שעושים כלל עמך ישראל בפורים, מגדיל יותר את האוויר הנח והזך. אולם, פה מגלה רבינו הקדוש שיש נשמה כללית, סוד נשמת הצדיק, אשר נתינת צדקה אליה שקול כמו נתינת צדקה לאנשים רבים יחד. וכדברי מוהר"ן: "ועל כן, העיקר ליתן צדקה לצדִּיקִים אֲמִתִּיִּים וְלַעֲנִיִּים הֲגוּנִים שֶׁכְּלוּלִים מִכַּמָּה נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל כִּי בָּזֶה הוּא מַגְדִּיל מְאד הַשֶּׁטַח שֶׁל הָאֲוִיר הַנָּח וְהַזַּךְ כַּנַּ"ל, כִּי בִּצְדָקָה שֶׁנּוֹתֵן לָהֶם לְבַד הוּא קוֹנֶה לוֹ רֵעִים רַבִּים מְאד, כִּי הֵם כְּלוּלִים מֵהַרְבֵּה נְפָשׁוֹת שֶׁעַל יְדֵי זֶה מִתְרַבֶּה בְּיוֹתֵר בְּחִינַת הָאֲוִיר הַנָּח וְהַזַּךְ כַּנַּ"ל. וַאֲזַי כְּשֶׁהָאֲוִיר נָח וָזַךְ אֲזַי כְּשֶׁמְּדַבֵּר זֶה שֶׁיָּכוֹל לְדַבֵּר, דִּבּוּר הַיִּשְׂרְאֵלִי הַיְנוּ דִּבּוּר הַקָּדוֹשׁ אֲזַי זֶה הַדִּבּוּר נִכְתָּב וְנֶחְקָק בְּהָאֲוִיר בִּבְחִינַת: "לְשׁוֹנִי עֵט סוֹפֵר מָהִיר", וַאֲזַי הוֹלֵךְ הַדִּבּוּר וְנִשְׁמָע לְמֵרָחוֹק בִּבְחִינַת: "וְשָׁמְעוֹ הוֹלֵךְ בְּכָל הַמְּדִינוֹת"

"כי יש עניין שהכל יתהפך לטובה"


ונשאלת השאלה, מה כ"כ מיוחד בנשמת הצדיק שהיא כלולה בנשמות כלל ישראל ושנתינת צדקה אליו כלולה כנתינת צדקה לכלל ישראל ? (כמובן, במקרה של צדיק הדור ובכל צדיק לפי דרגתו). ידועים דברי המדרש אודות משה רבינו, " למה כשילדה יוכבד את משה היה שקול כנגד כל העולם כולו" (מכילתא על שמות טו), ובמקומות רבים אחרים מופיע שמשה רבינו היה כלול כנגד כל עם ישראל. ושואל הזהר הקדוש (ויחי רמב.) על הפסוק "הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם, בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָם:  אִם-תִּמְצְאוּ, אֶת-דּוֹדִי--מַה-תַּגִּידוּ לוֹ, שֶׁחוֹלַת אַהֲבָה אָנִי" (שיר השירים ה ח), וכי מי יכול להיות יותר גדול מכנסת ישראל שהרי היא ירושלים שבפסוק. עונה הזהר הקדוש תשובה שמסברת את אוזנינו קצת בעניין סוד גדולת הצדיק ואומר – בנות ירושלים הן נשמות הצדיקים שהם קרובים למלך תמיד והן חצובות ממש ממוחו של המלך (ז"א).
אוי לנו על כל רגע שהצדיק סובל בעבורינו ולוקח על עצמו את כל ייסורי הגלות הקשים מנשוא. חג הפורים מגיע ועימו הכח של 'ונהפוכו', כמו שאומר רבינו – "כי יש עניין שהכל יתהפך לטובה. 

החתם סופר – " כלל מסור בידינו מבית האסורים יצא למלוך"


בעזה"י, כולנו מצפים לשיחרורו המיוחל של כ"ק מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א. מפרש החתם סופר על הפסוק בבראשית (פרק לז פסוק ב) – "היה רועה את אחיו בצאן והוא נער את בני בלהה" וגו', "ויבא יוסף את דיבתם". יאמר כי יעקב נתנו להתחבר עם בני הגבירות לרעות והם מסרוהו לנער ומשרת לבני השפחות וזהו בעצמו הדבה שהביא – ובזה יובן אמרם, המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו.
ממשיך החתם סופר "כי כלל מסור בידינו מבית האסורים יצא למלוך כלומר מתחתית דיוטא תצמח מלוכה ע"ד מאשפות ירים אביון, אבן מאסו הבונים וגו 'וא"כ אחר כי כל מגמת יוסף ודבותיו הוא כי לא רצה לקבל על צווארו עול אחיו אדרבא כי רוצה להשתרר עליהם ואיך ימלוך, וזהו המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו הלא זה א"א לכן ויוסיפו שנוא אותו על חלומותי ווכו על חלומותי וכי עלי י]

כנישתא חדא