עלון כנישתא חדא 58 - "מלך באתגליא"
בס"ד בר"ה
הדרך שכולה שפלות וענווה - אור הגאולה
כמעט שש שנים שהגהשהגה ורינו הרב אליעזר ברלנד שליטטט סובל את עול הגלות הקשה עבור כולנו. עובר מיבשת אחת לחברתה, מדלג ממדינה למדינה וגם שם, מבית לבית, ממעון זמני אחד למשנהו. אם לא די בגלות הקשה, סובל הרב שליט"א ממחלות וכאבים נוראיים שבני אנוש לא יכולים לסבול. וריד ברגל שהתפוץ, דום לב אותו עבר בהולתוקי וי וםי וי לבוי וי וו
בחזרתו לארץ גילו גידולים בגופו הקדוש של הרב שליט"א והוא נאלץ לעבור סדרת ניתוחים קשים בכדי להוציאם, אז גם הוציאו לרב שליט"א כליה. הגדיל לתאר זאת הגה"צ הרב דב קוק שליט"א מטבריה כבר בתחילת הגלות, "אליעזר ברלנד הוא אליעזר הגדול שסובל בגלות ישראל הקשה".
כבר הבאנו בעלונים קודמים את דברי הזוהר (ויקהל ריב) שהצדיקים נכנסים להיכל של החולים בשמיים וקוראים לכל המחלות והיסורים של ישראל שיבואו עליהם כמו רבי אלעזר בר 'שמעון שהיה יושב בשלולית של דם ואומר ליסורים "באו אחי ורעי" ואומר הזוהר שאם הצדיקים לא היו מקבלים עליהם את היסורים של ישראל לא היה אדם אחד שהיה יכול לסבול את היסורים שהיו ראויים לבוא עליו מחמת העונות (עיי"ש עוהר מובגמ).
נכון, מעולם מורינו הרב ברלנד שליט"א לא נשמע מתלונן, ונראה בחוש איך שהוא שמח ביסורים ואף מקבל חיות מהרדיפות שרודפים אותו. עם זאת, אם היה בטעות מישהו שחשב שהנה הרגע של הרב שליט"א כשהו חזר לביתו להתחשבן במקצת עם כל הזוממים רעה כנגדו. הנה, אולי עכשיו שהוא חזר לנקודה ממנה יצא לגלות המרה הרב ינסה במקצת לנקום ולהשיב לרודפיו באותו המטבע.
ממש הפוך. מיד עם הגעתו של מורינו הרב ברלנד שליט"א לביתו שבחומה השלישית הוציא הרב הודעה שאולי מסכמת במקצת את דרכו של הצדיק הנורא הזה, הדרך שכולה שפלות וענווה, אהבת ישראל ללא גבולות עד כדי מסירות נפש ממש, אהבת התורה שכמעט אין שני לה והעיקר - ביטול מוחלט לרצון השם יתברך. “אין רשות לפגוע במתלוננים. אין רשות להחמיץ להם פנים. צריך לעזור להם בתמיכות כספיות ובמלגות. להרים אותם מעלה מעלה לתת להם את כל הכבוד והעזרה ההדדית. אם נפגשים איתם ברחוב רק לחייך להם ללחוץ להם את היד, לשאת אותם על הכפיים כמו שכתוב וְהֵבִיאוּ בָנַיִךְ בְּחֹצֶן עַל כתֵף תִּנָּשֶׂאנָה. ולמחוא להם כפיים. ” פותח מורינו הרב ברלנד שליטScriptט את הודעתו לכל הסר לדבריו.
“לרקוד איתם ברחובות ולתת להם את כל הכבוד הראוי להם, כי הכל זה בזכותם. כל מה שזכינו, להגיד שיעורים בכל יום 3 שעות בקצות החושן, והתפילות, 4 שעות של תפילת מנחה-מעריב כל לילה, זה הכל בזכותם. רק לחזק אותם להעודד אותם, לתת להם את כל הכבוד בעולם. גם לעזור להם כספית אם רואים שחסר להם משהו לתרום להם, גם לתרום לכנסים שלהם, לעודד אותם, ולהמריץ אותם לעשות עוד כנסים ועוד כנסים, כי כל זה זה אוניות של יהלומים, כמו שכתוב לעתיד לבוא ענב אחד ימלא אוניה שלמה, וברוך ה 'הם ממלאים לנו אוניות של יהלומים. ”
מעמד התפילה בבית הרב שליט"א - "היינו כחולמים"
מאז שמורינו הרב אליעזר ברלנד שליט”א חזר למשכנו שבירושלים מתקיים בנו הכתוב, ‘היינו כחולמים’. לא אחת אפשר לראות את הבאים לתפילות בביתו של הרב שליט”א בפרצופים מרוגשים המעידים עד כמה הם מתקשים לעכל את מנת הטוב שנפלה בחלקם. רק לפני זמן קצר הרב שליט”א היה עדיין במהלכה של גלות ארוכה ופתאום ישנן תפילות יום יומיות עם הרב שליט”א וכולם יכולים להיכנס אל הקודש פנימה.
בהדרת כבוד ורגשות התעלות ושמחה קיבלו המונים את הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א במשכנו שבירושלים. המראות מרגשים, המונים מתקבצים יחד ושרים לרב, “אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה”. כאשר ברקע צועק יהודי ליטאי את ברכת ‘שהחיינו’ ומיד אחרי זה מברך את הברכה השמורה לגדולי ישראל, ‘אשר חלק מחכמתו ליראיו’.
כהרגלו, מורינו הרב ברלנד שליט”א לא מבזבז את זמנו על דיבורים מיותרים ומיד הוא מתחיל בקדיש שלפני תפילת המנחה ‘ברב עם הדרת מלך’. הרב שליט”א מתייחס אל צעירי הצאן בייחס אבהי, כאשר הוא מקבץ אותם לידו בזמן התפילה ומתייחס לכל אחד ואחד באופן אישי. אע”פ שהדבר גוזל ממקומו עד כדי שממש לא נותר לרב מקום לזוז.
חבל על כל רגע ותפילה שעוברת כשמאן דהוא מפספס, אמנם צפוף בפנים, עם זאת הרב ברלנד שליט”א כבר אמר בדרשותיו לא פעם בעבר, ‘אם יש מקום בלב אז אף פעם לא חסר מקום לאף אחד’. בתפילות ושיעורי התורה עם מורינו הרב שליט”א מרגישים ממש התעלות מעל המקום והזמן. לא אחת נכנסים למקום יהודים מכל זרמי הקשת שבאים לטעום מאור הגאולה הזה ונראים מוקסמים כמו שמכת ברק הכתה על ראשם – ‘היינו כחולמים’.
וכמו שפוסק החתם סופר ואומר (הגהותיו על השו"ע סי' ק"ב) שענין גדול לקבוע מקום תפילתו בתוך ד' אמותיו של הצדיק, וכלשונו, "סגולה נפלאה להתפלל בצד הצדיק", וכפל דבריו בדרשותיו לשבת שובה שנת תק"ע. וכפי המבואר בדבריו שהכוונה בתוך ד' אמותיהם, שהיא סגולה נפלאה שתתקבל תפילתו. (כוונת החתם סופר בפשטות היא שלא צריך להידחף בכדי להיות בד' אמותיו של הצדיק, אלא "ביתו של אדם כד' אמות", לכן צריך רק להתפלל במניין של הצדיק וע"י זה יזכה האדם לסגולה הנפלאה של החת"ס).
י' טבת התשע"א - "החורף האסלאמי"
בעקבות ארועי היומיום קשה לנו לפעמים להסתכל בצורה רחבה על השתלשלות המאורעות בעולם כולו. י' טבת התשע"א (ה- 17 בדצמבר 2010 למניינם) למרות שהתרחש רק לפני שש שנים בערך נחשב כבר כאחד מהתאריכים החשובים בהיסטוריה.
"האביב הערבי", כמו שכונה בתחילה בפי חולמים שציפו כי ישמעאל אולי החליט להתפכח ולחזור בתשובה. או "החורף האסלאמי", כמו שקוראים לו היום כולם אחרי שרואים את מימדי ההרס שמתחולל מאז בעולם. כן, אז באותו היום החל גל של התקוממויות, הפגנות, ומעשי מחאה ואלימות בהיקף חסר תקדים בעולם הערבי, שהחלו ב-17 בדצמבר 2010 בתוניסיה והתפשטו בכל רחבי מדינות ערב ובשכנותיה.
מאז המהפכה בתוניסיה אירעו מהפכות במצרים (פעמיים), בתימן (פעמיים) ובלוב, שבה הופל המשטר בתום מלחמת אזרחים, אך היא פרצה שוב כעבור כשלוש שנים. בסוריה הפכה מחאה אזרחית למלחמת אזרחים כוללת ועקובה מדם ובבחריין דיכאו השלטונות את ההתקוממות העממית. הפגנות מחאה גדולות אחרות נערכו, באלג'יריה, בירדן, במרוקו, בעיראק, בכווית ובסודאן. הפגנות מחאה בהיקף צנוע יותר התרחשו בג'יבוטי, בכווית, בלבנון, במאוריטניה, בערב הסעודית, בסומליה, בעומאן ובסהרה המערבית (הנמצאת תחת שליטת מרוקו ואינה מוכרת על ידי רוב מדינות העולם כמדינה עצמאית). הפגנות המחאה לוו בשביתות, בצעדות ובעצרות. בכמה מדינות הובילה המחאה לשינוי המשטר, להתפטרות השליט או לסילוקו, באחרות, בוצעו רפורמות שלטוניות שונות כמו ביטול תקנות חירום, או הוענקו הטבות שונות לתושבי המדינה כמו הוזלת מחירי מוצרי מזון.
ואם מישהו חשב שארועי ההרס והחורבן ישארו בתחום המזרח התיכון ואפריקה טעות הייתה בידו. לא ארך זמן ופיגועים חסרי תקדים החלו לפקוד את אירופה ולערער שם את הסדר המוכר והנוח ואף הגיעו לאמריקה הרחוקה. כל מי שמתבונן במצב מבין שהמציאות רק הולכת ומדרדרת מיום ליום.
נכון, לא חידשנו בזה כלום, את הידיעות הללו אפשר לקבל מכל אמצעי תקשורת בעולם כולו, אולם יש משהו אחד שנבדל ממנו לגבי כל אוספי הידיעות בעולם, קישור בן המאורעות לבין התאריכים לבין ההתרחשויות הרות הגורל שציינו למעלה. מה גרם פתאום לפרץ המאורעות חסרי התקדים הללו? איך פתאום משטרים שנראו כ"כ בטוחים החלו לקרוס כמו מגדלי קלפים?!
"שבועיים לפני שהעולם הלך להשתנות לבלי היכר"
כט' כסלו תשע"א (שבוע וחצי לפני שהעולם הולך להשתנות לבלי היכר, כדלעיל), נר חמישי של חנוכה ולפתע שומעים תלמידי הרב ברלנד שליט"א כי מורם ורבם נעלם. שמועות התעופפו באויר ולמעשה עד למוצה"ש אף אחד לא באמת ידע מה קורה עם הרב שליט"א. והנה אחד מתלמידי הרב שליט"א מתעורר מוקדם בבוקר שבת קודש עם חלום מוחשי וחי. השעה היא 4:00, השחר רק מפציע ומאורעות החלום אינם עוזבים אותו.
בחלום הוא ראה את מורינו הרב שליט"א חוזר לביתו שברחוב החומה השלישית 14 וכולם מסביב צועקים בשמחה, 'הרב חזר, הרב חזר'. כולם נכנסים עם הרב שליט"א לביתו בשמחה, באהבה ובאחדות, לא היה דבר כזה. היום אנו יודעים במבט לאחור שבאותו הזמן הרב שליט"א יצא לגלות ארוכה, אך צריך להבין שבזמן החלום הוא לא ידע בכלל שמורינו הרב שליט"א הולך להיעדר מביתו תקופה ארוכה כ"כ. לכן הוא תהה לעצמו מה פשר ההתלהבות שכולם צעקו הרב חזר וכו'.
הוא נכנס לביתו של הרב שליט"א עם כולם ורואה שבית הרב גדל הרבה יותר משהיה ויש שם בית כנסת. הוא ראה איך כולם נכנסו להתפלל שם במקום בבית הכנסת בעידו הנביא בו התפללו עד אז, ומתפללים שם עם הרב בשמחה ובהתלהבות אדירה. החלום הסתיים בכך שאמרו לו – 'כאן הוא בית המקדש השלישי'. מיד הוא הבין שלחלום הזה יש משמעות. הצטרפה להבנה הזו אותה השיחה ההיסטורית של מורינו הרב שליט"א במוצאי אותה השבת, בה גילה הרב שליט"א היכן הוא נמצא ומדוע הוא היה צריך לצאת לגלות ארוכה ורצופת ייסורים. 'מיד כתבתי את החלום', כך הוא סיפר לנו.
"הסימן לגאולה"
'באותה השיחה שהעביר מורינו הרב שליט"א בטלפון הוא גילה לכולם שהוא מתחיל גלות ארוכה. כולם מסביב לא ידעו עדיין איך להתייחס לדברי קודשו, אבל אני הבנתי מהחלום שדברי הרב שליט"א מדוייקים', הוסיף בעל החלום. הרב שליט"א דיבר אז על עשר הגלויות בהם גלתה השכינה ואמר, 'אנחנו נמשיך עד שנגשים את החזון שהישיבה של הרב "שובו בנים" תהיה כמו בית מקדש, "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים"'.
מורינו הרב ברלנד שליט"א אמר אז שישיבתו שובו בנים תחרב ואז תשוב ותיבנה. שם הרב שליט"א אמר בפירוש שמתחילה בריאה חדשה בעולם ורמז לכך שהמאורעות הכביכול פרטיים והשייכים לרב וקהילתו שובו בנים, אינם כלל מקומיים, אלא הם תחילתו של תהליך הגאולה שילך וישפיע על כל העולם – למעשה, אז, לפני שהעולם התחיל להשתגע, עוד לא כ"כ הבנו עד לכמה גדול הרב שליט"א מתכוון. אך, לא היינו צריכים להמתין הרבה, רק שבועיים חלפו עד שראינו את ההשפעה על העולם כולו.
המהלך הזה המשיך בכל תקופת גלותו של הרב שליט"א, עד היום רואים שכל מה שקורה סביב הרב מכוון להתרחשויות החשובות שקוראות בעולם, כמו שהזכרנו זאת רבות בעלונים של כל התקופה המדוברת.
דברי הרב שליט"א שפכו אור על תוכן החלום שלו והוא הבין כי הקשר בין השמחה של כולם מחזרת הרב והתפילות בביתו הן למעשה הסימן לגאולה.
וכך, כאשר התחילו לפני חודש בערך לדבר על זה שמורינו הרב שליט"א הולך כנראה לחזור לחומה השלישית ושם ירחיבו את בית הרב שליט"א בכדי שכולם יתפללו עם הרב ביחד, הכל התחבר. ואכן, בית הרב הוגדל, כולם, ב"ה, נכנסים להתפלל עם הרב ולי לא נשאר אלא לומר לכל מי שהיה סביבי כי ראיתי את כל זה בחלום מדוייק ובהיר מלפני כמעט שש שנים', סיכם את דבריו בעל החלום.
"הצדיק מסתיר את עצמו"
מסביר הרב יהודה ליב הלוי אשלג זצ"ל (ספר וילקט יוסף), זה לשונו הקדוש. "צדיקים גדולים שיש להם כח להסתיר עצמם אם ירצו, עד אשר בני העולם יכולים לחשוד אותם אף בעבירות החמורות ביותר. כי הנה במשה רבינו אמרו חז"ל שכל אחד קנא את אשתו ממשה". ומעיר שם המעתיק תלמידו המובהק הרב יוסף וינשטוק זצ"ל, "ואע"פ שיש לנו קבלה כי אגדת חז"ל אין בהם פשט, הנה הגאה"ק מקאמארנא זצ"ל אומר במפורש שיש לנו קבלה מהבעש"ט זי"ע כי האגדה הזו היא פשוטו כמשמעו." עד כאן לשונו הקדוש (ועיין בעש"ט ע"ה פר' קורח בהגהות).
"רבי נחמן אומר שהתגלות הצדיק תלויה בגאולה"
האם יש קשר בין התגלות הצדיק לגאולה? רבנו נחמן אומר (ל"מ לג ה') שהמהלך של התגלות הצדיקים הנסתרים קשור עם תהליך הגאולה. והוא מסביר, כי כמו שהתורה הקדושה מלובשת כיום במידות, ולעתיד לבוא, בזמן הגאולה תתגלה תורה גבוהה של העתיקא סתימאה. שזה למעשה מדבר על התגלות פנימיות התורה שהכרחי לפני בו הגאולה. כך גם כן מוכרח שלפני ביאת הגאולה ילך הצדיק הנסתר ויתגלה יותר ויותר לעולם.
ולא משנה שבאמת ידעו מהצדיק הזה לפני זה, כי למעשה הוא הסתיר את מעשיו ודרגתו מהעולם עד שהעולם התייחס אליו בבוז, או שלא התייחס אליו בכלל.
וכלשון רבינו: " וְזֶהוּ: "וְהָיָה יוֹם אֶחָד יִוָּדַע לַה'" שֶׁיִּתְגַּלֶּה הָאַהֲבָה הַנִּקְרָא יוֹם כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "יוֹמָם יְצַוֶּה ה' חַסְדּוֹ" הַיְנוּ הַתּוֹרָה הַפְּנִימִיּוּת שֶׁהָיְתָה צְפוּנָה. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיַּרְא אֱלהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב", וְאָמְרוּ רַזַ"ל: "כִּי טוֹב לִגְנז". כִּי אוֹר הַתּוֹרָה הַזּאת אֵין הָעוֹלָם כְּדַאי לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהּ והתורה, נקראת טוב שנאמר "כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם" וְנִקְרָא אוֹר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְתוֹרָה אוֹר". וְיֵשׁ גַּם כֵּן צַדִּיקִים שֶׁהֵם צְפוּנִים וּמֻסְתָּרִים שֶׁאֵין הָעוֹלָם כְּדַאי לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם, וְצַדִּיק נִקְרָא טוֹב כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: אִמְרוּ צַדִּיק כִּי טוֹב
ונקרא אור כמו שכתוב: "אוֹר זָרוּעַ לַצַּדִּיק". וּכְשֶׁיִּתְגַּלּוּ הַצַּדִּיקִים הַצְּפוּנִים וְהַתּוֹרָה הַצְּפוּנָה אֲזַי יִתְגַּלֶּה שָׁלוֹם רַב בָּעוֹלָם, שֶׁיִּתְחַבְּרוּ כָּל הֲפָכִים יַחַד כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ", כִּי אָז יִתְגַּלֶּה הָאַהֲבָה שֶׁבְּדַעַת הַנִּקְרָא "יוֹם אֶחָד יִוָּדַע לַה'", הַיְנוּ הָאַהֲבָה שֶׁבְּדַעַת, אֲשֶׁר הוּא לא יוֹם וְלא לַיְלָה, הַיְנוּ שֶׁהָאַהֲבָה הַזּאת הִיא לְמַעְלָה מֵהַזְּמַן וּלְמַעְלָה מֵהַמִּדּוֹת."
"ב- י' סיון אשתך חובקת ילד"
הנה טפח קטן ממעשה הצדיק, בזמן שהוא מסתיר אלפים אחרים. נחמן שגיב מבת ים, בעברו היה דוגמן מוכר ומצליח עד שמורינו הרב אליעזר ברלנד שליט”א החזיר אותו יחד עם חבריו בתשובה. כיום שגיב הוא אברך כולל שלומד בכולל חצות של הרב שליט”א בבת ים ויש לו סיפור חזק ביותר לספר על נס שהתרחש עם מורינו הרב ברלנד שליט”א.
“עברנו חמש שנים של גלות, ייסורים וסבל בלי הצדיק, עכשיו אנחנו צריכים להתמקד רק בקבלת האור של הצדיק ולהעלות אותו מעלה. אין לנו שום עניין לדבר על אחרים, זה לא יעזור לנו בכלום, רק ישבור לנו את הנפש. כל אחד צריך להחיות את עצמו מהאור של הצדיק, כמו בית הילל (במחלוקת המפורסמת עם בית שמאי לגבי דרך הדלקת נרות החנוכה) הולך ומוסיף את האור.” נותן שגיב הקדמה קצרה לפני שהוא משתף אותנו בסיפורו.”
“חברי משה ואני נסענו לבקר את מורינו הרב ברלנד שליט”א באמסטרדם (כאשר הרב היה שם בגלותו). יש לי שני חברים מהכולל חצות בבת ים שלאחד מהם יש שלוש בנות ושמו כפיר ברכה, ולאחד אין ילדים כלל. כפיר ברכה ביקש שאזכיר אותו אצל הרב שליט”א בכדי שהרב יברך אותו בבן זכר.” “אמנם הגעתי לצדיק עם רשימות רבות של בקשות והזכרות, אבל בכל זאת כאב לי על אותו בחור. סיפרתי את סיפורו לרב שליט”א שאכן בו במקום התקשר ודיבר איתו. ‘ב- י’ בסיון אשתך חובקת ילד’, אמר לכפיר מורינו הרב ברלנד שליט”א ולמעשה הבטיח לו שאשתו תלד בדיוק בתאריך הזה בן זכר – אני הייתי נוכח בשיחה.”
“טוב, למרות שכפיר ברכה אוהב את מורינו הרב ברלנד שליט”א, עדיין ככל שהזמן חלף החלו להיכנס פקפוקים ללבו. האם אשתו בכלל תקלט? ואם כן מי אמר שזה יהיה בן? ובכלל מי אמר שזה יהיה בדיוק בתאריך שהרב שליט”א אמר?”
“בקיצור רבותיי”, פונה שגיב לכל החפצים באמת. “היום י’ בסיון מתקשר אליי חברי כפיר ברכה ומודיע לי שבדיוק היום אשתו ילדה בן. הצדיק גזר באמסטרדם, בבחינת ‘צדיק גוזר’, שב- י’ בסיון היא תלד בן – וכך אכן היה. ‘היום ב- 5 וחצי בצהריים אשתי ילדה בן זכר.”
ואכן, ב- י' סיון נערך טקס הברית מילה במעונו של מורינו הרב ברלנד שליט”א שהיה גם הסנדק בברית של הוולד וכולנו יחד השתתפנו בשמחתו – אשרינו שזכינו.
"כולנו היינו מעוברים בעשרת השבטים וכולנו היינו מעורבים ברדיפות של יוסף הצדיק"
שיעור חזק שנמסר ע”י מורינו הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א ביום ג’ כו סיוון תשע”ז (20,06,2017) עבור יומא דהילולה דיוסף הצדיק. “ב- א’ תמוז היארצייט של יוסף הצדיק והוא סוד הגולגולתא. כי אז מאירה הגולגולתא, בבחינת “וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו”(בראשית מט כו), ואז כל אחד ואחד זוכה לסוד הגולגולתא. ב- א’ תמוז אפשר להחיות את כל המתים בעולם, לכן כולם צריכים לנסוע ליוסף הצדיק או לרבי נחמן. כי רבי נחמן הוא בחינת יוסף הצדיק.”
“וע”י שנוסעים לצדיק מכפרים על פגם הטיפות, כי כולנו היינו מעוברים בעשרת השבטים וכולנו היינו מעורבים ברדיפות של יוסף הצדיק. יוסף הצדיק היה בתוך בור ממש, ללא חשמל, בלי נרות, בחשכה גמורה ואע”פ כן הוא רקד 24 שעות ללא הפסקה.”
“כתוב במדרש תנחומא שאותה המרשעת (אשת פוטיפר) הייתה מחליפה 3 פעמים ביום בגדים (בכדי לפתות את יוסף), כי כל זה תיקון לחטא עץ הדעת.”
“א’ תמוז הוא היארצייט של יוסף הצדיק, היארצייט של רחל אימנו הוא ב- יא’ חשוון, כאשר חודש חשוון הוא חודש העקרבים. רחבעם אמר, “כֹּה תְּדַבֵּר אֲלֵיהֶם, קָטָנִּי עָבָה מִמָּתְנֵי אָבִי. ועַתָּה, אָבִי הֶעְמִיס עֲלֵיכֶם עֹל כָּבֵד, וַאֲנִי, אוֹסִיף עַל-עֻלְּכֶם; אָבִי, יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים, וַאֲנִי, אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים” (מלכים ב יב פס’ יא). אבל באמת, רחבעם רצה שכולם ילמדו תורה. כתוב באיכה שלא חרבה ירושלים, אלא בגלל ששיחקו בכדור בשבת, כי אז לא היו גמרות, עד שרבינא ורב אשי כתבו את הגמרא הייתה התורה שבע”פ נכתבת רק בראשי תיבות.”
“יש 7 צדיקים שלא אכלו מעץ הדעת ולכן אומרים, “וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו”, יוסף זכה לסוד הגולגולת, הקדקד. בגולגולת יש 13 חיוורתא, 13 פסים לבנים ומזה באים כל הרחמים בעולם. יוסף הצדיק מבקיע את כל הרחמים ולכן הוא מנסה את האחים בגביע, סוד – יג’ עב’. מרדכי ואסתר ידעו את סוד הגביע, כי הם הבנים של רחל שהיארצייט שלה הוא חודש חשוון שהוא חודש העקרבים.”
"לרבינו יש כזו פצצה שיכולה לפוצץ את הגאווה ולהשאיר את האדם חי"
“פעם אחת סבא שלי, הרב שמואל הורביץ זצ"ל, אמר למורינו הרב ברלנד שליט”א שאסור לו לוותר ועליו להמשיך ולהחזיר את כל עם ישראל בתשובה. ‘אתה מסרת כ”כ נפש’, אמר לו סבי.” פותח הרב נחמן הורביץ את דבריו.
“הרב ברלנד אמר שהאישה היא פי- 2 מהאיש, אך איך שהרגלת אותה כך היא תנהג – מה שאתה מכניס נהיה אור פי- 2. הכנסת הבייתה קדושה יהיה פי- 2 קדושה, הכנסת להיפך, ה' ישמור ויעזור”
“פעם נסעתי עם הרב לשיעור של רבי לוי יצחק בנדר זצ”ל והרב שליט”א אמר לי בדרך שאדם בטוח שכל הגאולה תלויה באם הוא ישמיע את דעתו על כל עניין ועניין. אבל, הרב אמר בשם רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב שבתורה אין מצווה להיות עניו משום שלהיות עניו זו הגאווה הכי גדולה שיש. הרב דייק מכאן, שבאמת, להיות עניו זו מציאות, רק רבינו הקדוש מזרים ענווה לבן אדם.”
“האברך יעקב לוי מהישיבה סיפר לי שפעם כשמורינו הרב ברלנד שליט”א היה בארה”ב הוא פגש מדען גרעין בכיר ששייך לצוות פיתוח האטום. הרב תוך 10 דקות נתן לו נוסחה להכנת פצצת אטום. באותה הזדמנות הרב אמר למדען, ‘זו חכמה להרוג מליון אנשים? לרבי נחמן יש חכמה איך להחיות מליון אנשים! תעשה פצצת אטום על הגאווה’, אמר הרב שליט”א.”
“מורינו הרב ברלנד שליט”א אמר שהגאווה היא כזה דבר חזק עד שיחתכו את האדם לאלף חתיכות עדיין כל חתיכה תישאר עם גאווה. אבל, אמר הרב שליט”א, לרבינו יש כזו פצצה שיכולה לפוצץ את הגאווה ולהשאיר את האדם חי.”
“הרב היה מאוד מבוטל לסטייפלר הקדוש (רבי יעקב ישראל קניבסקי זצ”ל) וכל דבר היה שואל אותו. באחד הימים הוא אמר לו שהוא מצא כזה צדיק (רבי נחמן) שיכול להוציא אותו אפילו מהגיהינום, אתה יכול להבטיח לי דבר כזה? שאל הרב את הסטייפלר. הסטייפלר אמר לו שהוא לא יכול להבטיח לו דבר כזה ואם הוא מצא כזה צדיק אז הוא מחויב להתקרב אליו!”
“עם כל גדולתו של הסטייפלר זצ”ל מספרים שכאשר הוא ראה את מורינו הרב ברלנד שליט”א נכנס הוא קם מלא קומתו, והוא בן 80, עד שהרב שליט”א נעלם מעיניו.”
“שאלו את רבי לוי יצחק בנדר זצ”ל מה דעתו על הרב ברלנד שליט”א, והוא ענה, ‘התלמידים שלו מביאים לי קמחא דפיסחא שאני ינהל את כל הכסף שלהם, ואם הוא יכול להביא את תלמידיו לדרגה כזו סימן שהוא עצמו במדרגה גבוהה מאוד מאוד.”
“מורינו הרב ברלנד שליט”א היה הולך שבועות בשדות בהתבודדות. פעם הרב יצא מביתו והתחיל ללכת בשדות מצד מזרח והמשיך ללכת עד שעבר לכל אורך שדות ארץ ישראל.” עד כאן דברי הרב נחמן הורביץ שליט"א כפי שנמסרו בישיבת חכמה ודעת.
הרה”צ המקובל ר’ גמליאל רבינוביץ שליט”א – "הרב ברלנד שליט”א הוא אדם גדול מאוד"
מספר הרב יוסף פראנק שליט”א במילים הללו – “עכשיו, במירון פגשתי את הרה”צ המקובל ר’ גמליאל רבינוביץ שליט”א. מי שמכיר את ר' גמליאל רבינוביץ’ יודע שהוא מדבר ללא הקדמות, ישר ולעניין, וכך ישר שראה אותי הוא אמר לי תקשיב סיפור, ומיד החל לספר.”
“לפני שנים כשעוד הייתי צעיר יצאו עלי פשקווילם בהם רשמו, ‘גמליאל רבינוביץ שם רשעים ירקב’, אפילו בלי ראשי תיבות. ועוד הוסיפו וכתבו שכל האמריקאיות מגיעות אלי (כי ידוע שבאמת ר’ גמליאל הוא מקובל גדול מאוד, מפורסם בציבור וידוע שהרבה באים אליו לברכה) וה’ ירחם מה שקרה אצלי בבית כתוצאה מזה. הם אפילו צירפו מספר טלפון ליצירת קשר והדגישו שאיסור גמור להגיע ל’קבלת קהל’ בבתי.”
“הפשקווילים היו פזורים על כל המדרגות, בכל בתי הכנסיות, למעשה אז בכלל עוד לא היה לי קבלת קהל, באו אלי רק כמה אנשים נו נו, אבל מאז הפשקווילים לא הפסיקו להגיע ולהגיע.”
“ר’ גמלאיל שליט”א הוסיף, עם זאת צריך מאוד להיזהר בזמן שמתעוררת מחלוקת, אפילו שזה קשה מאוד, צריך מאוד להיזהר לא להפוך להיות ‘שונא ישראל’. נכון, זה אמנם קשה מאוד, עם זאת זה הדבר הכי חשוב. אני (מעיד ר’ גמליאל שליט”א על עצמו) כשפרסמו נגדי את הפשקווילים מחלתי להם – אפילו שהיה לי קשה מאוד.”
“ואז ר’ גמליאל שליט”א סיים כשהוא אומר לי. אשריך (הרב יוסף פראנק) שיש לך כזה רבה, הרב ברלנד שליט”א, הוא אדם גדול מאוד, הוא אדם גדול. וזה שיש עליו את ‘הנגדי’ רק מעיד עליו שהוא יותר גדול – אין ספק בזה – העיקר להיזהר לא להפך להיות שונא ישראל.
"אם אדם יחזיק מעמד וימתין אז רבינו יתן לו בסוף את הכל"
ובדיוק בנושא זה של קבלת הבזיונות באהבה תוך הזהרות מלהפוך לממורמר ושונא ישראל דיבר הרב אברהם חג'בי שליט"א, מוותיקי תלמידי הרב שליט"א. "בכדי להשיב את מה שכביכול גזלנו מה”י אנו צריכים לשמוע את הביזיונות והחרפות שמבזים אותנו ולשתוק, בבחינת השומע בזיונו ידם וישתוק. וככה יוצא שאם בן אדם בא להיטהר ורוצה לחזור בתשובה, עם זאת יש לו מניעות – שידע שהמניעות והעיכובים הם מצד הקדושה. כי אם היה הולך לאדם בקלות, למשל, הוא היה מתחיל ללמוד תורה וישר היה נפתח לו, במקרה כזה כמעט ואי אפשר להימלט מהגאווה שהייתה מתלווה לזה." דרש הרב אברהם שליט"א על תורה ו' בליקוטי מוהר"ן.
"רבי נחמן אומר שלביטול הגאווה אפשר להגיע רק ע”י ההתקרבות והביטול לצדיקים. כי בכדי שנזכה לכך שהקב”ה יבוא ויתבסם איתנו וישהה איתנו צריך האדם לצאת מגאוותו, משום שהקב”ה לא יכול לסבול שום ריח של גאווה. השם נותן לנו להמתין עד שנזכה לדעת שכל מה שאנו זוכים אליו זה לא בגללנו."
"כל זמן שאדם עובד את השם לבד הוא גם חושב שהוא הגיע לכך לבד, אבל ע”י התקרבות לצדיקים הוא מקבל את ההבנה שהוא זכה לדברים בזכות מישהו. משם הוא ימשיך ויבין שלכל זכה רק בגלל הש”י. כי בכל דור יש צדיק בבחינת משה רבינו של הדור ועצם ההתקרבות אליו היא סגולה לביטול הגאווה. כי כולם ניזונים בשביל (בצינור השפע, בזכות) רבי חנינה בן דוסא שהיה צדיק הדור, הן ברוחניות והן בגשמיות."
"כי הצדיק הוא היחיד שזכה להתבטל לגמרי לה”י וע”י זה הוא זכה לקבל את האור הפשוט ללא כל הרכבה. הצדיק הוא הצינור הראשי ורק ממנו אפשר לקבל. כמו שכתוב, ‘וְיָרַדְתִּי וְדִבַּרְתִּי עִמְּךָ שָׁם וְאָצַלְתִּי מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלֶיךָ וְשַׂמְתִּי עֲלֵיהֶם (במדבר יא יז')’. ובכדי לגלות שהכל הוא רק מידי השם יתברך צריך הרבה מאוד המתנה, כי אם הולך לאדם בקלות לעולם הוא לא יבין שהכל מהשם."
"וזה מה שרבי נחמן אומר (שם מ”ח תנינא) שאדם נכנס לעבודת ה’ מראים לו התרחקות, אבל באמת ההתרחקות הזו היא כולה התקרבות. כי בכדי להתקרב באמת להשם צריך ענווה ולכן צריך להראות קודם התרחקות."
שמעתי מהרב נחמן הורביץ שליט”א שמורינו הרב ברלנד שליט”א אמר לו ש’ההמתנה אצל רבינו זה דבר מאוד קשה עד שכמעט אי אפשר להחזיק מעמד. כי רבינו לא מוכן שישאר לאדם אפילו פס של גאווה’. וגם אני שמעתי מהרב שליט”א ‘שאם אדם יחזיק מעמד וימתין אז רבינו יתן לו בסוף את הכל’.
המקובל הרב יעקב עדס שליט"א – "מי שאומר דברים בשמי, דברים נגד הרב ברלנד הוא שקרן"
הצדיק חזר לעיר וכמו שהוא ציווה לא פעם – לא להתייחס אל הרודפים, להיפך.., וכו'(ראה לעיל). עם זאת, למען הסר ספק, מפעם לפעם מפרסמים רודפי הרב ברלנד שליט”א דיברי שקר הנאמרים כביכול מפי גדולי ישראל וכנגד מורינו הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א. הכחשות רבות נשמעו מפי כולם והבאנו זאת לא אחת בעלון. כעת אנו מביאים לפניכם הכחשה ברורה ונוקבת של המקובל הגאון, הרב יעקב עדס שליט”א.
כמנהגו הרב עדס שליט”א היה עסוק ולא היה לו פנאי לדבר עם אף אחד. המראיין: “אני רוצה לדבר עם הרב מילה אחת – מילה אחת. אומרים שדברתם נגד הרב ברלנד.” בכוונה אנו מביאים את הדברים בדיוק כמו שנשמעים בהקלטה שקיבלנו.
(המראיין מראה לו את מה שכתבו) “אתה יודע מה כתבו?” הרב עדס מסתכל ועונה: “אמרתי מאה פעמים מי שאומר דברים בשמי, דברים נגד הרב ברלנד הוא שקרן.” המראיין: “אפשר שיפרסמו את זה בקו? או באיזה מקום?” הרב עדס: “אתה יכול, אמרתי את זה כבר מאה פעמים”.
מוקד הניסים והישועות
שמי נאור וברצוני לחשוף בפניכם מעט מגדולת ה יתברך ונפלאותיו שהתגלו בהולנד במחיצת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א.
סיפורי החל באומן תשע"ה, שם קיבלתי טלפון מהארץ בו התבשרתי שאני בדרך להיות אבא. כעבור כמה חודשים הגענו לבדיקה שגרתית ופנינו נפלו כאשר שמענו מהרופאים את המילים, "אנחנו מצטערים, אך ככל הנראה מהבדיקות יש לכם ילד עם תסמונת דאון ! דרושות עוד בדיקות על מנת לוודא זאת סופית אך כך מסתמנת ההבחנה," סיכמו הרופאים.
תקופה זו ללא ספק הייתה הקשה בחיי, נכנסנו להלם והרבנו בתפילות תוך שאופפת אותנו תחושת חוסר ודאות ובפחד שמא נצטרך לגדל את הילד בליווי צער ומכאוב. כמובן, שמצד הרופאים לאחר שהתגלה סופית שאכן כך המצב מיד הציעו לנו לקבוע תור בכדי להפסיק את המצב, עבורנו זאת לא הייתה כלל אפשרות. הזמן עבר ושעת הלידה הלכה והתקרבה, ואז בשבת הגיע לידי העלון המבורך "כנישתא חדא" ובו הופיעה המודעה "מוקד הישועות שלכל נפש בישראל יהיה קשר עם הצדיק טל: 0526775148". התקשרתי למספר די מיואש ולא עלה בדעתי שניתן לפנות אל הרב במהירות ובקלות, משום שחשבתי שהמצאותו של הרב בהולנד תחת גלות קשה תעכב את יצירת הקשר. אך להפתעתי, תוך מספר ימים זכיתי לשיחת ועידה עם הרב שליט"א בה שמעתי מפי הרב שליט"א את המילים הבאות. "הבן שלכם יהיה בריא ושלם, תעבירו פידיון, תגיעו להולנד והברית תהיה פה, הכל יהיה בסדר. 'רגע, כבוד הרב, אשתי בחודש תשיעי איך יתנו לנו לטוס ?' שאלתי את הרב שליט"א. הרב ענה, "זה בסדר לפעמים הם לא רואים כל כך טוב, לא יבחינו בכם.., זה בסדר". כעבור כמה ימים היינו בשדה התעופה, אף אדם לא ניגש אלינו, נחתנו בהולנד ולאחר כמה שעות נסיעה הגענו לכפר. בכפר הנחנו את המזוודות ולאחר חצי שעה החלו תסמיני הלידה. מיד הלכנו לבית הרב שהיה רגוע ושמח כהרגלו בקודש ומראה פניו ודיבורו איתנו אימרים, 'תהיו רגועים, הכל מתוכנן ובשליטה. כך נולד לנו נחמן בריא ושלם וברוך ה' זכינו שהרב היה סנדק. היו ברוכים ושמחו על מורינו הרב שליט"א פודה הדור.
כאן המקום להודות לגבאי המסור נתן.ס שליווה אותנו מתחילה ועד סוף.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה