כנישתא חדא גיליון ראש השנה תשע"ז
בס"ד בר"ה
"מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא יוּכַל לְהִמָּנוֹת"
"והאמר רב מרי בריה דרב הונא בריה דר 'ירמיה בר אבא אמר רבי יוחנן טעה ולא התפלל ערבית מתפלל בשחרית שתים שחרית מתפלל במנחה שתים ..", הגמרא דנה (פרק "תפו" - שלאונסו פספס את תפילת שחרית, האם הוא הפסיד מצווה כ"כ חשובה? ומבלי להיכנס לעומק הסוגייא, עונה הגמרא שיתפלל פעמיים שחרית, כאשר התפילה הראשהראשו ו י אמנם, תפילה בזמנה הוא הפסיד, אך לפחות לא יפסיד את שכר מצוות התפילה (שולחן ערוך אורח חיים ק"ח).
אולם לגמרא לא נח עם התשובה של רבי יוחנן והיא מקשה מהברייתא, "מעות לא יוכל לתקון וחסרון לא יוכל להמנות (קהלת א ט"ו)" ודורשת הגמרא מהברייתא, "מעות לא יוכל לתקון וחסרון לא יוכל להמנות (קהלת א ט"ו)" ודורשת הגמרא, "קכל י או תפלה של ערבית או תפלה של שחרית, וחסרון לא יוכל להמנות זה שנמנו חביריו לדבר מצוה ולא נמנה עמהם. "
עיין שם להמשך תירוץ הגמרא, אך לעניינינו נלמד שיש מושג הנקרא, "מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא יוּכַל לְהִמָּנוֹת", כלומר, אין לאדם שהפסיד את המצוו י תקנהואתוי ווי תקנה והנה, בכמה מהשיעורים בתקופה האחרונה הזכיר מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א את המושג הכ"כ חזק הזה במילים הללו - "כל מי שלא מגיע לתפילה ו ו ו ו ו ו ו . בין איש בין אשה, בין ילד בין ילדה, כאלה תפילות לא יהיו עד ביאת המשיח. כל מי שלא מגיע לתפילות זה מעװת לא יוכל לתקון. "הרב הדגיש מספר פעמים שהדבר נכון לכולם, הן לנשים ולגברים והן לילדים והילדות." כל יש מ פעמי שהדבר נכון לכולם, הן לנשים ולגברים והן לילדים והילדות. , כל מי שלא מגיע לתפילה בין בן ובין בת, בין איש, בין אשה, זה חסרון לכל החײם,
תיקונים חדשים שלא נעשו מימות עולם
מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א ציווה מספר פעמים בעבר את הרב יעקב סלמה שליט"א, ראש כולל 'נצח נצחים' בבני ברק, לעסוק במצווה הכיכ חשכוםובה יי הדבר כרוך במסירות נפש גדולה, כאשר הרב יעקב מטלטל עצמו בתחבורה ציבורית בכל יום מירושלים עיה"ק עד למרכז וחוזר הבייתה בשעות הלילה המאוחרות, כאשר אין לו תומך והכל יוצא מכיסו הפרטי. מספר פעמים פנה ר 'יעקב שליט"א ואמר למורינו הרב ברלנד שליט "א שאולי נגרם ביטול תורה עקב הנסיעות הרבות וכדאי שהוא יפסיק מכך, אך הרב שליט"א היה החלטי ואמר לו שתיקונים גדולים נעשים אומעבי שהוי, יט"א היה החלטי ואמר לו שתיקונים גדולים נעשים אומעבי שהוע
והנה, ב"ה חזר מורינו הרב ברלנד שליט"א לעיר הבירה ולפתע החל מהלך שלם, חדש ומרומם של תפילות ושיעורי תורה יומיומיים בבית הרב בירושלים, בקיבוץ של ניגונים והתעלות הנפש בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ. המהלך הנפלא הזה תפס את רוב תלמידי מורינו הרב שליט"א במצב כזה או אחר, עם זאת, מיד הבינו כולם שיש כאן משהו שלא היה מעולם (כדברי הרב לעיל, "כאלה תפילות כבר לא יהיה עד שיבא מלך המשיח"), אך ישנם כאלה שעבדו בעבודות רוחניות חשובות אחרות שפתאום לא ידעו מה לעשות. פנה הרב יעקב סלמה שליט"א לאחד מהתלמידים החשובים של מורינו הרב ברלנד שליט"א והתייעץ עימו לגבי המשך דרכו. ענה לו אותו רב צדיק תשובה על דרך האמת וכפי שלימד אותנו מורינו הרב ברלנד שליט"א כל השנים. 'אין שני למעלת הקירוב רחוקים וזיכוי הרבים, לכן תגיע לתפילות השחרית בהן אפשר ממש להתעלות עד מעל לכל הרגשות הגוף, אולם אתה חייב להמשיך ולנסוע למרכז ולהמשיך בשיעורי התורה. נכון, אתה מפסיד את תפילות המנחה והערבית, עם זאת אתה עושה נפשות לאבא שבשמיים, ובדורינו אנו אין דבר גדול מזה'.
דברי האמת והצדק נכנסו לליבו של מזכה הרבים, הרב יעקב סלמה שליט"א והוא אכן פעל כך עוד מספר שבועות. באחד הימים נקרתה לפני ר' יעקב הזדמנות ותוך כדי שיחה בארבע עיניים עם מורינו הרב ברלנד שליט"א שאל אותו מה יעשה עם נסיעותיו לזיכוי הרבים. רבי יעקב שידע עד כמה הכריח אותו כל השנים הרב שליט"א להמשיך בשיעורי התורה היה בטוח שהרב יאשר את עצתו של תלמידו היקר, אך דברי הרב שליט"א תפסו אותו בכלל לא מוכן. "אתה חייב להגיע לכל התפילות כאן , כולל מנחה וערבית.
שאל הרב יעקב את הרב שליט"א, 'ומה יהיה עם שיעורי התורה בבני ברק? ענה הרב, "אסור לאף עבודה לבוא על חשבון התפילות, תמצא לך זמן למסירת השיעורים שזה לא יפריע להגעה למניינים. מוכרחים להגיע לכל התפילות משום שעוד השנה אני רוצה להביא בעזה"י את המשיח." אמר ולא יסף.
שאלנו את הרב יעקב סלמה מה הוא עושה עם השיעורים שהוא מוסר בבני ברק. ענה הרב יעקב שרק אחרי שמסתיימות התפילות עם הרב הוא נוסע באוטובוס לבני ברק, השיעור שם מתחיל ב- 23:30 בלילה. עם כך, מתי אתה חוזר לירושלים? שאלנו מופתעים. ב- 1:30, אז יוצא האוטובוס האחרון בחזרה לירושלים. נו, ואח"כ אתה בוודאי מגיע לתפילת השחרית כוותיקין? הנהן רבי יעקב במבט מצטנע, הרי מה שהוא שמע ממורינו הרב ברלנד שליט"א לא שומעים בכל דור.
ממעלת התפילה עם הצדיק
בספרי הקבלה והחסידות ישנם גילויים נפלאים על מעלת התפילה במנין של הצדיק. אומר רבינו הקדוש, רבי נחמן מברסלב שהצדיק הוא השליח ציבור שמקבץ את הטוב מהתפילה של כל אחד ומעלה אותו מעלה, (ליקוטי מוהר"ן רפ"ב) "וְדַע שֶׁמִּי שֶׁיָּכוֹל לַעֲשׂוֹת אֵלּוּ הַנִּגּוּנִים דְּהַיְנוּ לְלַקֵּט הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁנִּמְצָא בְּכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל אֲפִילּוּ בְּהַפּוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל כַּנַּ"ל הוּא יָכוֹל לְהִתְפַּלֵּל לִפְנֵי הָעַמּוּד, כִּי הַמִּתְפַּלֵּל לִפְנֵי הָעַמּוּד, הוּא נִקְרָא שְׁלִיחַ צִבּוּר. וְצָרִיך שֶׁיִּהְיֶה נִשְׁלָח מִכָּל הַצִּבּוּר, דְּהַיְנוּ שֶׁצָּרִיך שֶׁיְּקַבֵּץ כָּל נְקֻדָּה טוֹבָה שֶׁנִּמְצָא בְּכָל אֶחָד מֵהַמִּתְפַּלְּלִין וְכָל הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת יִהְיוּ נִכְלָלִין בּוֹ, וְהוּא יַעֲמד וְיִתְפַּלֵּל עִם כָּל הַטּוֹב הַזֶּה, וְזֶהוּ שְׁלִיחַ צִבּוּר. וְצָרִיך שֶׁיִּהְיֶה בּוֹ בְּחִינָה גָּבוֹהַּ כָּזוֹ שֶׁעַל יְדֵי זֶה, יִהְיוּ כָּל הַנְּקֻדּוֹת תְּאֵבִים אֵלָיו וְיִהְיוּ נִכְלָלִין בּוֹ.."
"וְדַע שֶׁיֵּשׁ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר רוֹעֶה, וְהוּא בְּחִינוֹת משֶׁה, שֶׁהוּא רְעָיָא מְהֵימָנָא, וְזֶה הָרוֹעֶה הוּא עוֹשֶׂה מִשְׁכָּן. וְדַע שֶׁתִּנוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מְקַבְּלִים הֶבֶל פִּיהֶם שֶׁאֵין בּוֹ חֵטְא מִזֶּה הַמִּשְׁכָּן, וְעַל כֵּן הַתִּינוֹק כְּשֶׁמַּתְחִיל לִקְרוֹת וּלְהִכָּנֵס בַּתּוֹרָה הוּא מַתְחִיל מִן "וַיִּקְרָא אֶל משֶׁה" שֶׁהוּא אָלֶף זְעִירָא.."
"וְדַע שֶׁכָּל הַצַּדִּיקִים שֶׁבַּדּוֹר כָּל אֶחָד וְאֶחָד הוּא בְּחִינַת רוֹעֶה, כִּי בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד יֵשׁ בּוֹ בְּחִינַת משֶׁה
וְכָל אֶחָד וְאֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ, הוּא עוֹשֶׂה בְּחִינַת מִשְׁכָּן, שֶׁמִּשָּׁם. מְקַבְּלִין הַתִּינוֹקוֹת הֶבֶל פִּיהֶם כַּנַּ"ל
וְכָל אֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ, לְפִי בְּחִינַת הַמִּשְׁכָּן שֶׁהוּא עוֹשֶׂה כְּמוֹ כֵן יֵשׁ לוֹ תִּינוֹקוֹת שֶׁהֵם מְקַבְּלִין מִשָּׁם נִמְצָא שֶׁיֵּשׁ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד מִצַּדִּיקֵי הַדּוֹר סַך תִּינוֹקוֹת שֶׁהֵם מְקַבְּלִין הֶבֶל פִּיהֶם מִמֶּנּוּ כָּל אֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ כַּנַּ"ל."(עיין שם עד סוף התורה, דברים שנצרכים מאוד לעניינינו).
מורידים ביהמ"ק של אש
אך, כאמור למעלה, כבר מובן שעל כל המעלות שגילו הצדיקים, ישנם כעת תיקונים חדשים שלא היו מעולם. כי באמת אמר רבינו הקדוש שכל מעשה הצדיק הן רזין דרזין ועל כל טפח שהוא חושף בפנינו הוא מסתיר אין ספור טפחים אחרים, אך אפילו מהמעט שמורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א אמר אפשר להבין לאן מכוונים הדברים. אלה מקצת מהדברים שמורינו הרב שליט"א חשף בפנינו (נאמרו ב- ט' באב), "הזוהר בפנחס אומר שרק מי ששומר את הברית יראה את ביהמ"ק של אש, מי שפוגם בברית לא יראה את האש. עכשיו כל רגע עומד לרדת בית מקדש של אש, מעכשיו ועד ט"ו באב אף אחד לא הולך מפה הבייתה. כל אישה תקנה סכין כמו פַּלְטִיאֵל בֶּן לָיִשׁ (סנהדרין יט:) ותראה לבעלה שאין לו מה לחזור הבייתה." ולא היה זה דיבור חד פעמי, הרב שליט"א חזר ושנה בחשיבות גודל המעמד של התפילה עימו תוך שהוא קושר זאת ישירות לבניין ביהמ"ק השלישי, שירד מאש מהשמיים. ב).
אלה דברי מורינו הרב ברלנד שליט"א מפרשת עקב. "מעכשיו כולם ילמדו פרק השותפין זה ראשי תיבות שלמה וישר לעבור לדף ג' לבית המקדש ואז ירד בית מקדש של אש. עכשיו בימים האלה קראנו בואתחנן וההר בוער באש, כל הפרשה מדברת על וההר בוער באש.., על פרשת עקב צריכים לעבור 20 פעם לכל הפחות, זה כל הלוחות, זה 'וההר בוער באש' זה בית המקדש של אש."
"מה הרגיש חסיד באבוב בשבת עם הרב שליט"א"
"אפשר להגיד שהשבת האחרונה עם מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט”א הייתה ממש שבת היסטורית. מורינו הרב יצא מביתו לאולם התפילה קרוב ל- 20:00 לתפילת מנחה, המשיך לקבלת השבת ולתפילת ערבית ונשאר ער כל הלילה בשירות ותשבחות. אח”כ מיד זמירות הבוקר ותפילת השחרית, כאשר גולת הכותרת הייתה הסעודה השלישית של שבת קודש וכן סעודת מלווה מלכה שנמשכה עד תפילת שחרית של שבת בבוקר."
"אז, ב- 4:30 בבוקר שלח מורינו הרב ברלנד שליט”א את כולם לטבול ולהביא את התפילין ומיד המשיכו בתפילת השחרית." קשה להעביר את האור והתחושות של שבת התעלות שכזו במחיצת מורינו הרב שליט”א, אין דברים כאלה. לכן, בחרנו להביא לפניכם את דבריו של מי שמכונה ‘איש מירון’, הרב ברוך דייטש שיחי’ (הראיון באדיבות קו ברסלב העולמי 02-800-8-800).
ברוך דייטש הוא חסיד באבוב שלדבריו (ויעידו על כך מכריו) עבר בכל חצרות החסידויות בארץ ובעולם ולבסוף הגיע אל מורינו הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א. לכן, אין יותר טוב מלשמוע את דעתו האובייקטיבית אודות הרשמים מהשבת רווית ההוד שעברה עלינו.
“השבת האחרונה, פרשת חקת תשע”ז, הייתה יותר מכל מה שראיתי מאז שהרב חזר לארץ. הרב עמד והחיה את כולם" (כמו שכתבנו למעלה, הרב עמד כמעט מכניסת שבת ועד בוקר יום ראשון באש להבה של תורה, תפילה וניגוני קודש), "אף אחד לא יכול להבין את גודל המעמד עד שהוא רואה את זה חי.” מעיד בהתרגשות הרב דייטש שיחי’.
"איזה דמעות ואיזו שמחה בניגון תפילות השבת"
“700 איש ביחד שרים בדמעות והתרגשות, ולא דקה או 10 דקות, את הערבית של שבת סיימנו רק ב- 22:00 בלילה." ממשיך הרב ברוך דייטש לשתף אותנו בסדר השבת אצל מורינו הרב ברלנד שליט"א. "אני לא זוכר אם בזמן שסיימנו את התפילה עוד ראינו אנשים ברחוב מכל הקהילות האחרות או מכל קצוות מאה שערים. אבל, אנחנו הרגשנו כאילו התפילה הייתה רק 10 דקות, איזו חיות, איזה דמעות ואיזו שמחה בניגון ה’לכה דודי’ של קבלת השבת.”
“מתנה כזו גדולה שזכינו לה, כזו שבת עם הרב שליט”א, להגיד איתו את ה’שלום עליכם’ של הקידוש והניגון של המודה אני לפניך שלפני ה’אשת חיל’. ב- 4:30 מורינו הרב ברלנד שליט”א נכנס כבר לזמירות הבוקר של שבת קודש (אחרי שבלילה ניגן עם כולם ב’שלום הזכר’ שהיה, כדלעיל) ובמשך 20 דקות רק חילק תפילות לכולם.”
“האמת שלא הבנתי את כל הדיבורים על השבתות הקודמות עם הרב שליט”א, חשבתי שזו גוזמה, הרי אני גר בבת- ים ולא זוכה להגיע לכל שבת, אך משתדל להתעדכן. אבל, כשהגיעו בתפילה לניגון ה’אין ערוך לך ה’ אלוקינו” ירדו ממני נחלי דמעות. מה שאני אגיד זה כלום, הצטופפתי עם כולם כשעל הפרנצ’עס (טריבונות) שרים איתנו כל הילדים. איזו תמימות, איזו קדושה, איזו אצילות, דברים שבכלל אי אפשר להבין, שרים שוב ושוב ושוב, ומדהים שבכל פעם נראה כאילו שרים לראשונה.”
“אשרי העם שזוכה לכזה צדיק בדור הזה, זה לא אנחנו, אנחנו כלום”, ממשיך הרב דייטש בפרץ רגש כשמאורעות השבת ממשיכים לפעפע בלבו. “הרב נותן לנו את הכח והחיות לעלות למקומות כאלה, שלא יספרו לי לוקשים, הייתי בכל הקהילות והחסידויות בעולם, הייתי אצל כל הרבנים והאדמו”רים, אין מקום שאפשר לקבל בו קדושה שלא שמתי בו את רגלי, אבל באף מקום לא רואים דבר כזה. אצל הרב ברלנד שליט”א רואים דברים שלא רואים באף מקום.”
“ראיתי בעיניים שהרב שליט”א חושב על כל נימה וכל דבר"
“באתי ובעז”ה אני אבוא שוב, הפעם עם בני ביתי, למרות שאני לא גר בירושלים", קובע הרב ברוך דייטש בהחלטיות. "תעזבו את השכל ובואו לרב שליט”א, יש הרבה מה לראות ומה לשמוע. יש מה לקחת אתך הביתה ולשמח עם זה כל היום, אין שום טיש בעולם שמגיע לרמה של מה שרואים אצל מורינו הרב ברלנד שליט”א.”
“ראיתי בעיניים שהרב שליט”א חושב על כל נימה וכל דבר. למשל, בסעודה השלישית תהיתי בלבי איך 700 איש צפופים יטלו ידיים ויערכו סעודה, הרי לדברי רשב”י בזוהר הקדוש זוהי הסעודה החשובה ביותר בשבת. לפתע אני רואה שמוציאים מבית הרב פיתות ולחמים ומעבירים קערות עם מים לנטילה. וכן, בכל השבת חילקו מים ופתאום בסעודה שלישית חילקו פטל בכדי לקיים את דברי הרמ”א לפיהם לא שותים מים בסעודה שלישית. רואים שכל דרכו של מורינו הרב ברלנד שליט”א היא בדיוק לפי שולחן ערוך.”
“לצערי במוצאי השבת הייתי חייב לחזור הביתה, אך המשכתי להאזין בטל’ להתרחשויות בבית הרב. ב- 2:30 לפנות בוקר הרב שליט”א עדיין שר עם הקהל הקדוש ‘צהלי ורני יושבת ציון”, אשתי שאלה אותי מה זה? עניתי לה, ‘על הרב לא שואלים שאלות! בבוקר שמעתי שהיה מלווה מלכה כל הלילה עד לתפילת השחרית.”
“בשביל להבין מה זה סעודה שלישית עם הרב ברלנד שליט”א חייבים להגיע. האדמ”ור מבאבוב (החסידות אליה הרב דייטש משתייך) חיבר את הניגון של ה- ‘קה ריבון עולם’ אותו הרב מנגן. שרים את זה בכל החצרות, גם אצלנו בבית הכנסת בארה”ב, אבל כמו אצל הרב ברלנד שליט”א לא שמעתי מעולם – גם לא אצל האדמ”ור שלי מבאבוב. הרגשתי שעפים כמו אש, דמעות זלגו והלב לא הפסיק להתרגש. זה דברים שראיתי בעיניים שלי.”
"אחרי השבת עם הרב זכיתי לישועה גדולה"
“מורינו הרב חושב על כולם, הוא עצמו חילק בקבוקי מים ודאג לכל אחד ואחד. יש עוד בן אדם בעולם שחושב על כל יהודי ויהודי בעולם?" שואל רטורית הרב ברוך דייטש. "זה לא כמו – אתם תעמדו כמו חמורים ותשירו בשבילי ותרוממו אותי, לא, להפך, הרב הוא כמו אבא שלנו שדואג לכל אחד ואחד. כל התפילה הרב זורק ממתקים וסוכריות, הרב שולח תפילות ומוריד ישועות. אני לא יכול לגלות, אחרי השבת זכיתי לישועה גדולה אליה הצטרכתי, אני בטוח שמורינו הרב שליט”א התפלל עלי. מה שקרה זה שהרב העלה אותי לתפילה ובבוקר יום א’ זכיתי לישועה שלא חלמתי עליה בחיים.”
“מורינו הרב הוא הצדיק של הדור הזה, אין מי שמתקרב אליו, הרב ברלנד שומר על כל מי שבא אליו ועל כל מי שקרוב אליו. אל תתייאשו, מי שלא בא עד עתה שיבוא מעכשיו, שיבוא לשחרית, למנחה, לערבית. כזה צדיק לא רואים באף מקום, איזה תפילות, אף בן אדם לא שבור, יש שם דאגה הדדית וכולם מבינים שכל האחרים גם כן מתגעגעים לרב אחרי כל השנים שנבצר מאיתנו להיות במחיצתו. כולם מבינים שזה התיקון שלנו, לבוא ולהזיע לכבוד הצדיק”
“אשרינו שזכינו להתקרב לצדיק שבדור”, עד כאן דברי הרב ברוך דייטש שיחי’.
"אמר אביי אגרא דכלה דוחקא"
בעבר היה נהוג שבשבת שקדמה לרגל היו מתאספים הציבור בכדי לשמוע דרשה מענייני החג מפי החכם. מסתבר לומר שהשכר עבור מצווה זו של שמיעת דברי התורה מפי החכם יהיה כמובן השכר עבור לימוד התורה, אך הגמרא (ברכות ו:) מפתיעה באומרה, "אמר אביי אגרא דכלה דוחקא", כאשר כוונת הגמרא היא שעיקר השכר של האנשים המתאספים בשבת שקודם הרגל הוא על הדוחק והצפיפות השוררים באותו המקום.
ידוע מִקַּדְמַת דְּנָא שבכל מקום שמורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א נמצא יש סביבו דוחקא, אין לתלות את הדוחק כיום בגודלו של המקום בו מתאסף הציבור כעת. באחד השיעורים האחרונים אמר הרב שליט"א שעוד מעט יהיה בית מדרש לעשרת אלפים איש ואח"כ למאה אלף וכן הלאה. אך, למעשה כולם מבינים שהדוחק לא יקטן, להיפך, הוא רק ילך ויגדל. הרי הצדיק פועל להורדת הבית מקדש של אש ובשביל זה צריך לקרב את כל עם ישראל. הרב שליט"א הזכיר הרבה פעמים בעבר את דברי הפני יהושע במקום (ד"ה אמר ר' זירא) ששואל מדוע למעשה לא יהיה עיקר השכר על שמיעת הדברי תורה, ומתרץ שרוב באי הדרשה אינם מבינים כראוי את דברי החכם.
אמר מורינו הרב שליט"א, "אביי אמר אגרא דכלה דוחקא, כל האגרא דכלה ירחי כלה ששומעים שיעורים ועומדים עשר אלף אנשים בדוחקא, בדוחק נורא, דורכים על הרגליים של אחד על השני, אין מקום לשבת, אין מקום לעמוד, כל אחד דוחף את השני אגרא דכלה דוחקא. אתה בא לשיעור, דוחפים אותך, לוקחים לך את המקום, זה השכר הכי גדול של השיעור. לאף אחד אין מקום לשבת, לאף אחד אין מקום לעמוד, השכר על שמיעת השיעור הוא רק מליונית מכל מה שיש סביב לשיעור."
והמשיך מורינו הרב ואמר, "ר' נתן אומר שהעיקר הוא לראות את התנועות של הרב בשיעור, את ההתלהבות של הרב, איפה הרב מדגיש. אדם שומע את השיעור בקלטת, בלי אימה ויראה, הוא לא קיבל כלום, היום הוא ישמע ומחר הוא יבעט, מחר הוא ילעג. הדחיפות והדוחק בשיעור עושה את הכלים לשמוע את השיעור."
"לא יראה פני גיהנום"
ב"ה, ציבור גדול מגיע לתפילות והשיעורים עם מורינו הרב ברלנד שליט"א. רובם של המתפללים נכנס אל תוך הקודש פנימה, אך עקב הדוחקא מעדיף חלק מהקהל להתפלל בחצר הסמוכה לאולם התפילה. באחד השיעורים האחרונים פנה לפתע מורינו הרב שליט"א אל האנשים שעמדו בפתח ואמר להם להידחק פנימה, אז הוסיף הרב ואמר. הוסיף הרב שליט"א ואמר, "מי שנמצא בפנים האולם זוכה לדוחק ולא יראה את פני הגהינום ומי שנמצא בחוץ רק מדבר ולא מתפלל".
התלבטנו מאוד אם להכניס את הדיבור הזה לעלון, הרי ישנם אנשים שהדוחק אולי יותר קשה להם מאחרים וקריאת הדברים יכול חו"ש לקררם. אך, בשיעור מפרשת ראה פנה הרב שליט"א נחרצות לעורכי העלונים ואמר, "כתבו את דברי מבלי להחסיר מילה". אם כך, מי אנחנו שנערוך את דברי הצדיק?!
"מי שיחבר את הנוני"ם הוא יהיה המשיח, ינון שמו"
ובהזדמנות אחרת נתן הרב שליט"א רמז נוסף לכך שבמקום להרגיש את גדולת המעמד בתפילות עם הרב אנחנו לפעמים נוטים להרגש דווקא את הקושי והדוחקא. אמר הרב (מטות מסעי), "מרים שמעה שמשה מת היא השתגעה, רצה לציפורה וביקשה ממנה עצה. רצה לאהרון וביקשה, 'תציל את אח שלנו'. במקום לבדוק את משה תבדקו את עצמכם. במקום לחפש חסרונות במשה, תחפשו חסרונות אצל עצמכם. משה מת כי אתם לא מפסיקים להתלונן, הנוני"ם התהפכו. מי שיחבר את הנוני"ם הוא יהיה המשיח, ינון שמו.
"בְּאִתְעָרוּתָא דִּלְתַתָּא, אִתְּעַר לְעֵילָּא"
נו, הרי בכל זאת באים להתפלל עם הצדיק, מכתתים רגליים עד לירושלים, משתדלים להילחם בכל המניעות ולהגיע לתפילות, אז למה בעצם צריך את כל הדוחק והמסירות נפש בכדי להביא משיח ולהוריד בית מקדש של אש?
אומר הזוהר הקדוש (וארא ל"ב.), "תָּא חֲזֵי, בְּאִתְעָרוּתָא דִּלְתַתָּא, אִתְּעַר לְעֵילָּא. וְעַד לָא יִתְּעַר לְתַתָּא, לָא יִתְּעַר לְעֵילָּא, לְאַשְׁרָאָה עָלֵיהּ. (בֹּא רְאֵה, בַּהִתְעוֹרְרוּת שֶׁלְּמַטָּה מִתְעוֹרֵר לְמַעְלָה, וְעַד שֶׁלֹּא מִתְעוֹרֵר לְמַטָּה לֹא מִתְעוֹרֵר לְמַעְלָה לִשְׁרוֹת עָלָיו, כלומר, עד שאנו לא מתעוררים למטה ומכינים כלים ע"י המסירות נפש שלנו ובעיקר ההתקבצות סביב הצדיק, ה' יתברך לא יכול להביא משיח). מַה כְּתִיב בְּאַבְרָהָם, (בראשית י''א) וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים. וַיֵּצְאוּ אִתָּם, וַיֵּצְאוּ אִתּוֹ מִבָּעֵי לֵיהּ. דְּהָא כְּתִיב וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ (ואת לוט בן הרן) וְגוֹ'. מַהוּ וַיֵּצְאוּ אִתָּם. (מַה כָּתוּב בְּאַבְרָהָם? וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים. וַיֵּצְאוּ אִתָּם - וַיֵּצְאוּ אִתּוֹ הָיָה צָרִיךְ (לכתב)! שֶׁהֲרֵי כָּתוּב וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ [ואת לוט בן הרן] וְגוֹ'. מַהוּ וַיֵּצְאוּ אִתָּם?)."
"אֶלָּא, תֶּרַח וְלוֹט נָפְקוּ עִם אַבְרָהָם וְשָׂרָה, דְּכֵיוָן דְּאִשְׁתְּזִיב אַבְרָהָם מִן נוּרָא, אִתְהַדַּר תֶּרַח לְמֶעְבַּד רְעוּתֵיהּ. וּבְגִין (דף ל''ב ע''א) כַּךְ, וַיֵּצְאוּ אִתָּם. כֵּיוָן דְּאִינּוּן אִתְעֲרוּ בְּקַדְמִיתָא, אֲמַר לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לֶךְ לְךָ. (אֶלָּא, תֶּרַח וְלוֹט יָצְאוּ עִם אַבְרָהָם וְשָׂרָה, שֶׁכֵּיוָן שֶׁנִּצּוֹל אַבְרָהָם מִן הָאֵשׁ, חָזַר תֶּרַח לַעֲשׂוֹת אֶת רְצוֹנוֹ, וְלָכֵן וַיֵּצְאוּ אִתָּם. כֵּיוָן שֶׁהֵם הִתְעוֹרְרוּ תְחִלָּה, אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לֶךְ לְךְ.)
הרב שליט"א מדבר כבר שנים על תוקף הדינים שמתעוררים בזמן חבלי משיח. הרב הזכיר זאת לא פעם לגבי גזירת הגליות שלקח על עצמו, על משפחתו וקהילתו, ככל שמתקרבים להתגלות משיח הדינים רק הולכים וגדלים. ראינו את זה בגלות, בייסורי הגוף והנפש שהרב בעיקר לקח על עצמו ובמקצת שהתלמידים משתתפים עימו. עם זאת, יש דרך נוספת, דרך של התעוררות מלמטה הכוללת בעיקר הרבה ניגונים (התפילות הארוכות בניגונים עם הרב), התקבצות יחד בדוחקא סביב הצדיק, וכמובן, ביטול לכל העבודות שהרב מגלה ומוריד בדרך. משיח יבוא, אנחנו למעשה בוחרים באיזו דרך והצדיק מרחם עלינו ומוריד את זה בשיא הרחמים.
"וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם"
הזוהר (וישב קפג. ד"ה "מה כתיב ויראו האחים" לפי פירוש המתוק) מגלה שאמנם נגזרה גלות על זרעו של אברהם בברית בין הבתרים, אך יכלה הגזרה לעבור ברחמים. שואל הזוהר, "מה גרם לדין להיות קשה?" ומתרץ, " מכירת יוסף.
לפני שנכנס מורינו הרב שליט"א לניתוח אמר, זה לשונו הקדוש: "רק יוסף זכה ל"קדקד", כתוב בתורה פ"ה שרק יוסף זכה ל"קדקד", בנימין זכה לכתפיים (כמ"ש) "בין כתפיו שכן" [דברים ל"ג י"ב]. האחים לא זכו לכלום, האחים לא שווים אפילו את האבק של הסוליה של יוסף, הם רק חלקו, הם רק זרקו חיצים, אז הם לא זכו לכלום, יוסף עוצר אותם שלושה ימים ושלושה לילות, מנסה שיקלטו את הטעות שלהם, ואז הם יחזרו לדרגות שלהם, אבל הם לא קולטים את הטעות, הם רק אומרים כן זה לא יפה, עשינו דבר לא יפה, מכרתם את אבי, 22 שנה יעקב יושב ובוכה בוכה, בדמעות שליש, עם שק ואפר יוצע לרבים, בגלל שיצא עם שק ואפר, אז לכן גם מרדכי היה צריך לצאת עם שק ואפר. זה דבר נורא, כי ברגע שיעקב יצא עם שק ואפר, נגזר על עם ישראל להיות תמיד עם שק ואפר."
המתקת הדין הקשה – גאולה ברחמים
וכמו שהזכרנו בעבר (עלון 55) את דברי הגה"צ הרב אליהו אליעזר דסלר זצ"ל (מכתב מאליהו" ח"ב, עמ' 165 ומבוסס על דברי הזהר ושער הגילגולים להאר"י הקדוש) שלהבדיל מאברהם ויצחק, אשר מהם יצאה והתבררה הפסולת, "ואילו יעקב, "מיטתו שלימה" (עיין זהר ויחי) - כל בניו היו שלמים והמשיכו את הקדושה של יעקב אבינו".
וכן חידושו הנורא של רבי צדוק הכהן מלובלין (תקנת השבין ו, ע"מ קטז) שגילה כי, האחים באותה העת לא ידעו שמיטתו של יעקב שלימה, והטעות הגדולה שלהם הייתה שחשדו שגם בזרעו של יעקב יש פסולת וזו הפסולת היא לא אחרת מאשר יוסף הצדיק. "כי ראוהו (את יוסף) חפץ למשול בהם, וחשבו דזהו פסולת מידת יעקב אבינו ע"ה קו האמצעי המחובר מחסד וגבורה". וממשיך רבי צדוק זצ"ל, "ע"כ אף שהכירו בו שהוא מוגדר מתאות חשבו דאין זה באמת. ובסטרא דרע (מצד הטומאה) אם נראה בגוונו איזה דבר טוב, ידוע דפנימיותו היא ממש להיפך.., ועל כן חשבו למכרו לישמעאלים, שהם שורש הרע דתאוה" וכו' (מומלץ מאוד לראות את הדברים בפנים, אין כאן המקום להרחיב).
אומר לנו מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א, אני זורק סוכריות ועימם אני ממתיק טילים. בואו לתפילות עם הצדיק, לדוחקא, לניגונים, לתפילות שלא היו ולא יהיו עד ביאת המשיח, כי רק בהתקבצות סביב הצדיק אפשר לתקן את פגם מכירת יוסף, להמתיק את תוקף הדינים ולהוריד בית מקדש של אש.
"בית המקדש יתגלה קודם על בית המדרש של משיח"
עוד אנו מסכמים את דברי מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א שאמר, "עכשיו כל רגע עומד לרדת בית מקדש של אש", פונה אלינו תלמיד חכם אחד עם הקונטרס - "בענין בית רבינו שבבבל", ומראה לנו שכתוב שם: "בית- המקדש השלישי יתגלה משמיים וירד תחילה על בית- המדרש של המשיח. ואז ייעתקו שני המבנים וירחפו יחד על ענני- שמים אל הר הבית שבירושלים." עד כאן דברי הקונטרס. והדברים מתחברים היטב למה שהבאנו בעלון הקודם שנכתב טרם נאמרו דברי הרב שליט"א ולפני שראינו את דברי הקונטרס הנ"ל. אלו הדברים בקיצור.
"כט' כסלו תשע"א, נר חמישי של חנוכה ולפתע שומעים תלמידי הרב ברלנד שליט"א כי מורם ורבם נעלם. שמועות התעופפו באויר ולמעשה עד למוצה"ש אף אחד לא באמת ידע מה קורה עם הרב שליט"א. והנה אחד מתלמידי הרב שליט"א מתעורר מוקדם בבוקר שבת קודש עם חלום מוחשי וחי. השעה היא 4:00, השחר רק מפציע ומאורעות החלום אינם עוזבים אותו.
בחלום הוא ראה את מורינו הרב שליט"א חוזר לביתו שברחוב החומה השלישית 14 וכולם מסביב צועקים בשמחה, 'הרב חזר, הרב חזר'. כולם נכנסים עם הרב שליט"א לביתו בשמחה, באהבה ובאחדות, לא היה דבר כזה. היום אנו יודעים במבט לאחור שבאותו הזמן הרב שליט"א יצא לגלות ארוכה, אך צריך להבין שבזמן החלום הוא לא ידע בכלל שמורינו הרב שליט"א הולך להיעדר מביתו תקופה ארוכה כ"כ. לכן הוא תהה לעצמו מה פשר ההתלהבות שכולם צעקו הרב חזר וכו'.
הוא נכנס לביתו של הרב שליט"א עם כולם ורואה שבית הרב גדל הרבה יותר משהיה ויש שם בית כנסת. הוא ראה איך כולם נכנסו להתפלל שם במקום בית הכנסת בעידו הנביא בו התפללו עד אז, ומתפללים שם עם הרב בשמחה ובהתלהבות אדירה. החלום הסתיים בכך שאמרו לו – 'כאן הוא בית המקדש השלישי'. מיד הוא הבין שלחלום הזה יש משמעות. הצטרפה להבנה הזו אותה השיחה ההיסטורית של מורינו הרב שליט"א במוצאי אותה השבת, בה גילה הרב שליט"א היכן הוא נמצא ומדוע הוא היה צריך לצאת לגלות ארוכה ורצופת ייסורים. 'מיד כתבתי את החלום', כך הוא סיפר לנו.
"אהה ה' אלוקים כי על כן ראיתי מלאך ה' פנים אל פנים" (שופטים ו כ"ב)
על פי דרישת מערך האבטחה הותקנו בבית הרב מצלמות אבטחה. המצלמות הן מהמתקדמות בתחום וערוכות לזהוי פרצופים בכל מצבי התאורה המשתנים. אולם, למרות כל המאמצים והמחשבה שהושקעו בהתקנתם נתקלו מאבטחי בית הרב בבעיה אליה לא היו רגלים עד עתה. אמנם, המצלמות מראות היטב את בית התפילה על הבאים אליו, עם זאת, משום מה, לא מצליחות המצלמות לזהות את פניו הקדושים של מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א.
כך אמרו לנו המאבטחים תוך שהם נותנים לנו רשות להיכנס ולהסריט קטע קטן ממצלמות האבטחה. "אנחנו לא מבינים מה קורה, התקינו מצלמות אבטחה מהמתקדמות ביותר עם טכנולוגיה לזהוי פרצופים, אבל משום מה רואים ברור את הפנים של כולם אך פני הרב שליט"א תמיד מוקפות באור ופשוט אי אפשר לראות אותן." ענינו, שאנחנו כבר יודעים על כך וסיפרנו להם את הדברים הבאים.
"איפה הייתם, אני לא רואה אתכם במצלמות?"
הזמן הוא יארצייט של מורינו רבי נתן תלמיד רבינו שנערך השנה באולמי תמיר במעמד המונים. רבים ומכובדים הם הרבנים שעומדים ודורשים אל מול הקהל הגדול שטילטל עצמו אל המעמד אפוף ההוד. לפתע, עולה לבמה מישהו שאותו בד"כ רגילים לראות באולמות בית המשפט ובטח לא לדרוש מול קהל של בני תורה ועובדי השם יראים. היה זה עו"ד אפרים דמרי, העו"ד שהיצג בזמנו את מורינו הרב שליט"א. וכך, עוד בטרם התרגלו הצופים לזהותו של הדרשן, פתח עו"ד דמרי ואמר. “כשנכנסתי לכאן אמרו לי שיש לי 10 דקות לספר כמה סיפורים אישיים שהיו לי עם הרב שליט”א, אבל, האמת, שגם עשרה חודשים לא יספיקו לי. נשב כאן כל הלילה ולא נספיק, אז איך אספיק ב- 10 דקות? אלו ניסים שאני רואה בכל יום, זה משהו על טבעי ועל אנושי. “אני יכול לקרוא לרב שליט”א – המקובל האלוקי, מכיוון שאני רואה ממנו ניסים גדולים בכל יום ובכל שעה. הקב”ה זיכה אותי לשרת את הרב שליט”א ולשהות במחיצתו מידי יום. וזיכה אותי ללמוד ממנו תורה, אי אפשר להכיל את העומק ואת הידע של הרב שליט”א." מיד שיתף עו"ד דמרי את הקהל בצרור סיפורים מסמרי שיער אותם הבאנו בעלון מס' 54.
חשוב לעניינינו הסיפור הבא אותו סיפר עו"ד דמרי בהמשך דבריו. “באחד הימים נכנסתי אל הרב שליט”א יחד עם עוד עו”ד והתחלנו לשיר עם הרב, הרב שליט”א מאוד אוהב לשיר. שרים ורוקדים ופתאום הרב שליט”א אומר לי שאנו צריכים להיות עכשיו אורחים שלו. תבינו, המרחק מחדר עורכי הדין בו נמצאנו לבין חדרו של הרב הוא לפחות מאה מטר שלאורכו יש סוהרים, מצלמות וכו’." שיתף עו"ד דמרי את קהל המאזינים המרותק. "איך נגיע, כבוד הרב? אני שואל מתוך נימוס, כאשר אין לי ספק שזה לא אפשרי.”
“הרב לוקח את טליתו, מניח על ראשנו ולוקח אותנו עד החדר. נכנסים לחדר מלא ספרים, ערמות על גבי ערמות של ספרים רק ספרים. הרב שליט”א מפנה כמה ספרים, מוזג לנו לשתות, אנו מברכים והרב אומר, ‘כעת קיימתי מצוות הכנסת אורחים’. לפתע רץ לעברנו מפקד האגף וצועק בלחץ: איפה הייתם, אני לא רואה אתכם במצלמות? ענינו לו שהיינו בחדר של הרב שליט”א, והוא מתעקש, לא יכול להיות, תראו, אני לא רואה אתכם במצלמות. הרב שליט”א עומד ומחייך אליו.”
ובאותו נושא ממשיך עו"ד דמרי ומספר, “יום אחד מפקד הכלא מבקש ממני לראות משהו במצלמות, ומראה לי שכל הזמן יש הילה מסביב הרב שליט”א, אמיתי. חשבו שיש בעייה במצלמות, זה מצלמות מאוד איכותיות, ולא הבינו מה זו ההילה מסביבו. מפקד הכלא אומר לי: אתה רואה את זה? אמרתי לו, זה יהודי צדיק שלומד כל היום תורה שמתפלל עם ישראל זו הילה רבותי.”
ההוד הגיע עד אתרא קדישא מירון
ל”ג בעומר תשע”ז במירון, אתרא דבוצינא קדישא, מאורם של ישראל. מאות אלפי עמך בית ישראל מוסרים נפשם בכדי לזכות ולהשתתף בהילולה הקדושה של ראש בני ישראל, רשב”י, התנא הקדוש שממנו יוצאת תורה. גם מתחם ברסלב שובו בנים הומה אדם, הזמן הוא עלות השחר וכולם ממתינים לשמוע את דבריו הקדושים של הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א.
הרב שליט”א התחיל בשיעור, כולם התרגשו לשמוע את קולו הקדוש והתחברו איתו בלבבם, עם זאת כולם היו רוצים שהרב יהיה נוכח איתם במירון. “עשיו צעק צעקה גדולה עד מאוד, יותר ממרדכי, יותר מכל הגלויות. אם בן אדם פוגם הוא צריך לצעוק וליילל בלי סוף, כי לעשיו ירדו שתי דמעות וכך נחרבו שני בתי המקדש. ואם לא הייתה יבשה הדמעה השלישית על הלחי של עשיו לא היה נשאר שריד ופליט משונאי ישראל, בגלל המחשבות הרעות, ההרהורים הרעים וכל שכן המעשים הרעים. לכן יהיה נבנה הבית המקדש השלישי, וזה הוא העניין של רשב”י שראה את הבית השלישי, רבי שמעון הוא הבית השלישי. כשמגיעים למירון מגיעים לבית השלישי, בסוד י’ חכמה קדומה. ה- י’ של שם הוויה שרק רשב”י זכה בה.” פתח אז מורינו הרב שליט"א.
כולנו שמענו את קולו הקדוש של הרב שליט"א, אך באותו הזמן נווצר מאיתנו לראות את מראה הקודש מכיוון שהשיעור שודר דרך הטלפון לשוהים במירון. בדיעבד התברר סיפור מעניין בו חזו אותם מעטים ששהו יחד עם הרב שליט"א במלונית בזמן מסירת השיעור.
אחד הנוכחים שצילם את הרב שליט"א מוסר את השיעור שם לב לפתע שהילה מסטורית אופפת לפתע את החדר וצובעת את פני הרב במין הוד נורא המסתיר את פניו. השיעור צולם במצלמה איכותית ולא נעשה בו שום עריכה או הוספת הפקטים ובהמשך אף רואים את הצלם נכנס בכדי לבדוק מדוע הכל לבן.
הראינו למאבטחים את הסרטון מל"ג בעומר ואת הראיון עם עו"ד דמרי, כולם ביחד התפעלו ואמרו, "זה לא בן אדם זה מלאך".
"ניצל מרצח המחבלת בזכות ברכת הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א"
הנה סיפור מופלא המעיד על הקדושה והתמימות שמכניס מורינו הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א בתלמידיו. נחמן לרנר שיחי’, אברך צדיק מישיבת ‘שובו בנים’ שבעיר העתיקה, חזר כהרגלו ביום שבת מהכותל בשעה 12:00 לפני הצהריים. כמו שאר תלמידיו של הרב שליט”א גם נחמן לרנר הלך בשמירת עיניים כשגופו עטוף בטלית עוד מתפילת השחרית ממנה חזר תוך שהוא אומר בדרך את ה’תיקון הכללי’. עוד הוא יוצא משער שכם שלחומות העיר העתיקה לפתע רצה לעברו מחבלת ערבייה עם סכין ומנסה בכל כוחה לדקור אותו. מיותר לאמר שמסביב לא נראה אפילו יהודי אחד ובטח לא אנשי ביטחון.
לבסוף מצליח נחמן לרנר להתחמק מאותה המחבלת וממשיך לביתו בכדי לערוך את סעודת השבת במחיצת משפחתו. אולם, מה שנראה בבירור למצלמות המשטרה וכן הובן לכל הצופים הערבים מסביב כנסיון אכזרי לפיגוע, מתברר שלנתקף, נחמן לרנר, זה ממש לא היה ברור.
לרנר שהגיע לביתו סיפר לבני ביתו שאיזו ערביה תקפה ערבי אחר ליד שער שכם ואח”כ שרטה אותו. למעשה חשב לרנר לעצמו שכנראה מדובר באשה לא שפויה שמציקה לאנשים בדרך וכלל לא הבין שהיה פה ניסיון לרצח. לכן, הוא המשיך בדרכו מבלי לייחס לעניין חשיבות מיוחדת. אך בזה לא הסתיים הסיפור.
מיד בבוקר יום א’ פנו מהשטרה לאברכים מישיבת ‘שובו בנים’ בכדי שינסו לזהות את אותו אברך שניסו לדקור. אותם אברכים ניסו לפנות אל לרנר, אך ללא הצלחה, לרנר פשוט מאין להפסיק מלימודו בעיר העתיקה וכמובן שאין לו אפילו מכשיר טלפון נייד עליו.
אחד התלמידים שנשלח לאתר אותו בישיבה בכדי שילך להעיד במשטרה סיפר כי לרנר בכלל לא הבין מה רוצים ממנו. תלמיד הישיבה שאל אותו איך לא מפחידה אותו המחשבה שהוא ניצל מרצח, הוא ענה שהוא סומך על ברכת מורינו הרב אליעזר ברלנד שליט”א שאמר לו לאחרונה שהוא יכול ללכת רגוע משער שכם ללא שום חשש כי “מלאכים מלווים אותו בזכות שמירת העיניים“.
אלו דבריו של נחמן לרנר כפי שהובאו בקו ברסלב (02-800-8-800), “תודה רבה להי”ת על כל הניסים. המשטרה אומרת שאי אפשר להסביר את מה שקרה איתי אלא כנס גלוי. אין קשר בין מה שאני עצמי הרגשתי לבין מה שראיתי במצלמות המשטרה, ולמעשה מה שקרה בפועל. במשטרה אמרו לי, ‘אדוני, איזו זקנה? זאת מחבלת בת 26 שדקרה אותך מלא דקירות’!” משתף אותנו נחמן לרנר בתגובת המשטרה. “זה מה שמורינו הרב ברלנד שליט”א תמיד אומר, מי שלומד גמרא, מי ששומר את העיניים, מי שהולך לכותל מלאכים שומרים אותו. במשטרה אמרו לי שהקב”ה בכבודו ובעצמו חיבק אותי.” עד כאן תגובתו של נחמן לרנר שיחי’.
"הרב ברלנד שליט”א שלח לי מכתב בדרך ניסית" – סיפורו של אילן תמיר
“שמי אילן תמיר, נולדתי בטבריה, גדלתי שם, כיום אני גר בירושלים. הסיפור שלי הוא מלפני 20 שנה והוא מתחיל כאשר מישהו הזמין אותי להתלוות אליו אל הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א.” פותח אילן תמיר בסיפורו המדהים.
“באותו יום היה אירוע כל שהוא ולא הייתה אפשרות להיכנס אל הרב שליט”א, לכן הכנסתי אליו מכתב עם שאלה חשובה שהייתה לי. כשיצאנו משם נזכרתי לדאבוני ששכחתי לכתוב את הפרטים שלי על גבי המכתב והרי הרב ברלנד שליט”א, כביכול, לא הכיר אותי והוא לא יכל לאתר אותי.”
“יום אחד התקשרה אלי אחותי ואמרה לי שיש לה מכתב עבורי. מתברר שחבר ילדות שלי מימי ביה”ס בטבריה עבר בשכונת גאולה שבירושלים ומצא מכתב שזרוק על הרצפה וכתוב עליו – אילן תמיר. הוא נזכר שהוא מכיר מישהו בשם אילן תמיר, אך לא ידע איך לאתר אותי. הוא סיפר זאת לאחותו מירושלים שאצלה התארח והיא ענתה לו שאחות של אילן תמיר מתגוררת גם בירושלים והוא יכול להשאיר אצלה את המכתב.”
“הגעתי לירושלים בכדי לקבל את המכתב ולתדהמתי אני רואה שעל המכתב שאני כתבתי ישנה תשובה של הרב ברלנד שליט”א. הלכתי עם המכתב לרב שלום ארוש שליט”א שאישר לי שזה אכן כתב ידו של הרב שליט”א, מי כמוהו יודע, הוא הרי אחד מתלמידיו הוותיקים של הרב ברלנד.”
“שאלתי נגעה בחיי האישיים, אך הרב ברלנד שליט”א לא הסתפק בתשובה, אלא הוסיף וכתב שנאמר לי ע”י הרב שלום ארוש בעבר מה לעשות ולא קיימתי את עצתו. הופתעתי שוב, משום שבכלל לא ציינתי במכתבי שאני מקושר לרב ארוש שליט”א.
“הרב ברלנד סיים בתשובתו ואמר, ‘תעשה מה שהרב שלום אמר לך ובעייתך תפטר במהרה’. באמת עשיתי זאת והבעיה שהתחבטתי איתה הרבה זמן נפטרה פתאום ב- 15 דקות. זה ממש נס גדול שהיה לי, לא האמנתי שזה קרה לי.”
"תעזבו אותי, פעם ראשונה שראיתי דבר כזה"
“למעשה ההכרות שלי עם הרב אליעזר ברלנד שליט”א הייתה לגמרי במקרה." ממשיך אילן תמיר בסיפורו. "באחד הימים ועודנו בטיול בצפון, חבר טוב שלי בשם עזרא הציע לי לבוא ולהכיר את הרב ברלנד שליט”א. אז הייתי רק בתחילת דרכי ואמרתי לו, ‘עזוב אותי כבר ראיתי רבנים בחיי’. לשמחתי הוא לא ויתר וסחב אותי איתו לראות את הרב ברלנד שליט”א תוך שהוא אומר לי – ‘לא, הרב הזה הוא רב גדול, זה הרב של הרב ארוש.”
“הגענו, זה היה בחג הסוכות והרב שליט”א רק ישב בסוכה ואכל חתיכות קטנות של חלה, אבל אני קפאתי במקום. כל השכנועים שנצא ונמשיך בטיול נענו על ידי בהתעלמות. לא יכולתי להפסיק מלהסתכל עליו – ‘תעזבו אותי’, אמרתי להם. ‘פעם ראשונה שראיתי דבר כזה’.”
"הביטוח הלאומי קנס את עצמו"
“באחד הימים אשתי ואני שמענו על העניין של הפדיון נפש אצל הצדיק. שמעתי שהרב ברלנד אמר שאפילו אם הוא לא נמצא ומעבירים אליו את הפדיון זה כבר פועל את הפעולה, אפילו אם הפדיון עדיין לא הגיע אליו. וכך, לקחנו את כל הכסף שיכולנו למשוך מהבנק, זה היה ה- 500 שקלים האחרונים שלנו. שלשלנו את מלא הסכום לתיבת הדואר של הרב ברלנד והלכנו לדרכנו.”
“עברו ארבעה ימים ולפתע אנו מקבלים מכתב מפתיע לביתנו. מתברר שהביטוח הלאומי קנס את עצמו אחרי שבאופן תמוהה התברר להם שאשתי גם אימא לילדים וגם נכה. כך יצא שקיבלנו פי 7 ממה שנתנו לרב ברלנד בפדיון. זה היה ממש נס, באותו הזמן של הפדיון בכלל לא חשבנו על אפשרות כזו עם הביטוח הלאומי, הרי לא ידענו שהם טועים”
"איש אלוקים ענק מסתובב בדור שלנו"
“קשה להסביר, איש אלוקים ענק מסתובב בדור שלנו, זכינו שיש בדורנו רב כזה. לא יודע איך עושים ככה לרב! עד שיש בדור הזה רב שהוא ממש איש אלוקים, כנראה שזה משהוא גדול שלנו אין אפשרות להסביר את זה. אין ספק שהרב ברלנד שליט”א הוא איש אמת ואין אחרת.”
“הרב ברלנד יגיע בחזרה לארץ וכולם יבינו את האמת (את הראיון ערכנו הרבה לפני שידעו שהרב שליט”א יחזור לארץ). גם אם יסגירו את הרב שליט”א הוא יגיע בשטיח אדום (כמו שבאמת קרה בסוף, הרב הגיע לביתו עם שטיח אדום).
“למעשה כולם יודעים את האמת, גם המשטרה יודעת (שהכל עלילה שקרית). רק ממה שאני יודע יש אצל הרב ברלנד שליט”א בישיבה הכל, ממוזיקאים ועד טייסים, וכן, גם קציני משטרה." עד כאן סיפורו המרתק של אילן תמיר ובהזדמנות זאת נזכיר את דבריו של מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א מאחד השיעורים האחרונים. "כמה שמדברים יותר הרב יחיה יותר, צריך לתרום מאה שקלים לכל המדברים. צריך לחזק את המדברים ובזכות זה הרב יעבור את ה- 120, את ה- 130, את ה- 140."
"הצדיק אבד ואין איש שם על לב"
אבל בחסידות ברסלב. לאחר מחלה קשה הלך לעולמו אחד מגדולי המשפיעים בחסידות והמקורב מאוד למורינו הרב ברלנד שליט"א, המשפיע הרה"ח רבי מאיר שלמה זצ"ל, ראש מוסדות "בית ברסלב" בבני ברק ומח"ס "הסוד שבך". הרב שלמה זצ"ל היה רק בן 61 בפטירתו, הלווייתו התקיימה בבני ברק והוא נטמן בבית החיים פוניבז'.
הרב מאיר שלמה זצ"ל חלה בתקופה האחרונה במחלה הידוע שפגעה בו במעיים, לפני שבועיים שב מארה"ב לארה"ק לאחר סדרת טיפולים שעבר ואושפז בהדסה עין כרם בירושלים. רבים העתירו בתפילה לרפואת רבי מאיר בן עדה אך נגזרה הגזרה והוא השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה.
בחודש אדר הגיע הרב שלמה זצ"ל עם בני משפחתו לניו יורק ארה"ב בכדי לשהות סמוך למיטת רעייתו הרבנית אסתר שלמה ע"ה שחלתה במחלה קשה ובי"א ניסן השיבה נשמתה לבוראה לאחר ייסורים קשים. אך הרב שלמה זצ"ל לא יכול היה לחזור למסע הלוויה שנערך בארה"ק, בשל מחלתו הקשה.
הרב מאיר שלמה מסר את כל כולו למען הזולת ולעצמו לא לקח כלום, היה מוסר שיעורים ושיחות ורבים השיב מעוון - כל חייו היה חיוך נסוך על פניו. בחודש סיון תשע"ה הוציא לאור את הספר ה'סוד שבך', ספר מלא וגדוש בחיזוקים מתורת רבי נחמן מברסלב זיע"א.
הקים את ישיבת ברסלב מגדיאל וכיהן בה כראש ישיבה. לאחר מכן הקים את ישיבת ברסלב "נחלת אברהם" בשכונת פרדס כץ בבני ברק. מנהיג קהילת בית ברסלב ישראל, קהילה המונה קרוב לחמש מאות משפחות הממוקמת במרכז הארץ. כשכותב שורות אלה שאל באחד הימים את הרב מאיר שלמה זצ"ל מדוע סגר את ישיבתו, ענה הרב שלמה, " מורינו הרב ברלנד שליט"א אמר לי לפתוח את הישיבה וכעת הרב אמר לי לסגור ולהתרכז במסירת שיעורים ברחבי הארץ. אני מקיים את מצוות הרב שליט"א."
"אסון כזה לא קרה לעם ישראל מאז השואה"
מורינו הרב ברלנד שליט"א מספיד את הגאון ר' מאיר שלמה זצ"ל. "מעולם לא היה ולא יהיה כמותו, כל העולם חיכה 5,700 שנה שתרד כזו נשמה, הוא היה התגלמות רבינו בעצמו, התגלמות נשמת משה. כזו נשמה לא הייתה ולא תהייה, כזו נשמה כבר לא תהייה, הוא היה התגלמות הרצון האלוקי, כל תנועה שלו היה הרצון האלוקי. כמו שאמרו על יוסף הצדיק שהוא היה התגלמות הרצון האלוקי, הוא (ר' מאיר שלמה) לא היה הרצון האלוקי, הוא היה נשמת רבינו בעצמו."
"בלי שום ספק כל הצדיקים יצאו לקראתו, כל הצדיקים בגן עדן, רבינו יצר לקראתו, רבי נתן יצא לקראתו, ר' נחמן ר' נחמן מטולטשין, ר' אברהם בן ר' נתן, כל הצדיקים של כל הדורות יצאו לקראתו. משה רבינו, שבעת הרועים, אברהם, יצחק ויעקב, דוד המלך, שלמה המלך, כולם יצאו לקראתו, כזו נשמה לא הייתה וכבר לא תהיה."
"האבדה שאיבדנו זו האבדה הכי גדולה שהייתה, כמו ההסתלקות של משה רבינו, ההסתלקות שלו זה הדבר הכי נורא של הדור, הכי נורא שיכול לקרות, כזה אסון כזה לא קרה לעם ישראל מאז השואה. האסון הנורא הזה זה כמו כל השואה, זה כמו של ה- 6 מליון. כזה גדול לא היה ולא יהיה עד בואו של משיח. מי ייתן ויהיה מותנו תחתיו, הלוואי שהייתי מסתלק במקומו, חשבתי שאני אסתלק במקומו, הבנתי שהוא חולה, צעקתי שאני אסתלק במקומו, אבל אני לא ראוי, רק הוא שהוא נשמת רבינו שבדור."
"במותו הוא מכפר על עם ישראל, הוא ממתיק את כל הגזירות. אברהם, יצחק ויעקב יצאו לקראתו, כל הצדיקים של כל הדורות יצאו לקראתו. מי ייתן מותי תחתיך, "הַצְּבִי, יִשְׂרָאֵל, עַל-בָּמוֹתֶיךָ, חָלָל: אֵיךְ, נָפְלוּ גִבּוֹרִים" (שמואל א ב'), הוא היה הצבי ישראל, איך איבדנו את הצבי ישראל, איך איבדנו את התורה הנוראה והקדושה הזו?
(אנו מצטערים מראש על כל טעות בתמלול ההספד שנגרם עקב בעיות בשידור ההספד)
"עזוב את זה, הוא אחרי 10 שנים בהודו"
אין ספור סיפורים מרגשים ישנם על עבודת הקירוב המיוחדת שהייתה לרב מאיר שלמה זצ"ל, אך בחרנו להתרכז באחד המשקף במעט עד היכן הגיעו הדברים. סיפר לנו אסף שבאחד הימים הוא נקלע כמעט בטעות לאחד משיעוריו של הרב שלמה. "כאשר ר' שלמה ראה אותי הוא שאל את האנשים לזהותי, אך הם פטרו אותו ואמרו, עזוב, זה בא אחרי 10 שנים בהודו, הוא מקרה אבוד. במקום להתרגש מהדברים עשה הרב שלמה בדיוק את ההפוך וישר ניגש אליי תוך שהוא שואל. 'היית 10 שנים בהודו? אם כך אתה בטח יכול להיות הנהג שלי! פסק מבלי לחכות לתשובתי. מאז התחלתי להטלטל עימו בדרכים ומהר מאוד מצאתי את עצמי בעל תשובה. תוך כדי הנסיעות דיבר איתי הרב שלמה הרבה על אחד בשם הרב אליעזר ברלנד תוך שאני מבין מדבריו שאין צדיק יותר גדול ממנו בדורינו. בשביל אחד כמוני הדברים היו מאוד חדשים, עם זאת, מהר מאוד התחלתי להרגיש כיסופים להיות תלמיד של הרב שליט"א.
כיום אני אברך כולל, בעל משפחה של יראים, מחשיב את עצמי כרוצה להיות תלמיד של מורינו הרב ברלנד שליט"א. מקפיד להגיע לתפילות עם הרב שליט"א ולהתעדכן בדברי תורתו. בנוסף לזאת אני יכול להעיד על אלפים אחרים ממקומות שונים על פני העולם שהרב שלמה זצ"ל קירב גם כן אל חיק היהדות.
ר' שלמה בגילויים מחצרו של החלבן שליט"א
אהבה גדולה הייתה להצדיק הרב מאיר שלמה זצ"ל אל מורינו הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א. בתקופת גלותו הקשה של מורינו הרב שליט"א זעק מספר פעמים הרב שלמה ובכה על השכינה שמסתובבת בגלות. פטירת תלמיד בשיעור קומה שכזה, ב"ה, אינו חזון נפרץ, לכן ראינו חובה להביא מקצת מהדברים שהתפרסמו בעלונים קודמים והמצביעים על גודל האהבה שהייתה לרב שלמה זצ"ל אל מורינו הרב ברלנד שליט"א. יהי רצון שיהיו דברים אלו למליץ יושר בעבור רבי מאיר שלמה זצ"ל בן עדה.
“הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א לא מתחשב בכך שהוא הולך להתבזות, עבור הצדיקים העיקר אצלו הוא לעשות רצון ה’ יתברך." סיפר הרב שלמה זצ"ל באחד מימי הגלות של מורינו הרב. "ר’ חיים כהן שליט”א, החלבן, התריע רבות על דברים שהולכים להיות, כי משמיים גוזרים גזירות ומגלים זאת לצדיקים יחידי סגולה בכדי שיתריעו. זאת אחריות גדולה מאוד, פעם כשהייתי חלק מחבורתו של החלבן הייתה קשה העבודה של כל הזמן להמתיק דינים ולבטל גזירות. מי שזוכה לזה זה דבר עצום, אבל בהחלט אלו חיים לא קלים, חיים למען עם ישראל, זה לא קל”. המשיך ר' שלמה בעדות אישית מתוך חצרו של החלבן.
“החלבן כל הזמן צריך להודיע ולהתריע על גזירות שמגלים לו משמיים ואח”כ הוא כביכול התבדה, אנשים עושים תשובה או שמלמעלה מבטלים את הגזירות. ואכן, שאלו את החלבן, אתה כל הזמן מודיע והדברים לא מתרחשים?"
ענה החלבן, ר’ חיים כהן שליט”א: “מה אני יכול לעשות, יש צדיק אחד שקוראים לו הרב ברלנד שכל הזמן מבטל את הגזירות”.
“אתם מבינים? הרב ברלנד, זה שיושב במעצר, הוא רואה את הגזירות ומבטל אותם. הצדיק שמבטל גזירות הוא גם משתמש בתשובה שעושה הציבור, אנשים מזדעזעים ומתעוררים ובזה יש לרב שליט”א כוח לבטל גזירות. אברהם אבינו התריע על הקרבה למולך ופתאום בעקדת בנו הוא הולך לעשות ההפך ממה שהתריע עליו כל חייו, אך לצדיקים לא אכפת, הם עושים את רצון ה’ מבלי לחשוב איך הדבר יראה בעיניי אנשים." עד כאן עדותו של ר' מאיר שלמה זצ"ל מתוך חצרו של החלבן.
ובהזדמנות אחרת זעק ר' שלמה מתוככי חדרי ליבו, “הגה”צ הרב אליעזר ברלנד הוא סובל מעונה”. גילה אז הרב מאיר שלמה שליט”א למי שעדיין לא השכיל להבין כי מלחמתו של הרב ברלנד שליט”א היא עבור כולנו. “אחד הצדיקים היה אצל הרב ברלנד שליט”א וכן שניים מתלמידי והם שאלו אותו כבוד הרב מה נתפלל עליך? להפתעתם ענה הרב ברלנד שליט”א – תתפללו עליי שאני אשאר בגלות, כל עוד אני בגלות אתם יכולים לישון בשקט. הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א בחר לעצמו את כל הצער הזה בכדי להגן עלינו."
"בכדי לקרב ללב קצת את המושג – ‘צער השכינה’, צריך לחשוב על כל בעיות הגוף והנפש שעוברים בכלל ובפרט על כל אחד מישראל ולצרפם יחד. כביכול, אמר הקב”ה, אתם אין לכם דעת להבין את כל הצער הזה, לכן הקב”ה לקח צדיק בן שמונים עם קוצב לב ועוד אינספור בעיות ותחלואים שאין לנו מושג מהם ואם לא די בזה הוא נרדף, אינו בביתו, מבלי הספרים שכל כך חשובים לו ואליהם הוא קשור. שמים אותו במעצר, על מזרון ושם הוא גונח וכאוב. כשאנו רואים את כל זה מול העיניים, אולי נבין מה זה צער השכינה. כך הקב”ה מקרב זאת לליבנו."
"אדם שמתפלל על הצדיק הזה ואומר עליו תיקון הכללי, התפלל למעשה על עצמו, משום שאנחנו חלק מהצער הזה של השכינה. הגה”צ הרב אליעזר ברלנד שליט”א יכל לחיות בכבודו של עולם כאחד האדמו”רים, הכל נפלא וכולם רק ישתחוו לפניו. אך, הוא בחר לעצמו להיות מבוזה, מושפל ונרדף. גדולת התורה שלו לא נתפסת בכלל, הקדושה שלו לא נתפסת בכלל. הרב ברלנד שליט”א אמר שהאינתיפאדה תפסק אחרי העצרת בחברון, הגיע ראש הממשלה ואמר אנחנו דאגנו שהאינתיפאדה תיעצר – ממש כל הכבוד לו."
"הרב ברלנד שליט”א במצוקה, אנחנו במצוקה, זה בכלל לא עניין שלו. הרב ברלנד סיים את התיקון שלו בגיל שלושים, מה הוא עושה מאז?! תורה יומם וליל, התבודדויות וקדושה שלא נתפסת בכלל בשכל. אנחנו אומרים לעצמנו – הוא בחר לעצמו את זה. והרב שליט”א אומר תגידו עליי תיקון הכללי, ‘צומו עליי’ אמרה אסתר. ‘כאשר אבדתי אבדתי’, לאן אסתר הלכה? אסתר נכנסה לגוב האריות! כלל ישראל הוא אוסף של העברות והמצוות, זהו מעמד השכינה. אנחנו משתדלים להוסיף תורה ויגיעה, קיום מצוות, כל אחד לפי ערכו וזה נותן כח לשכינה. אך, הם – האחים שלנו, רק מביאים עבירות, מסכנים לא יודעים מה הם עושים בכלל, והדברים מאוד קשים. ולצערנו היום נופלים שדודים גם מהמחנה שלנו. מה עושים?! הס”א מוציאה כאלה כוחות של אינטרנט שורפת נשמות ומפילה אותם לכאלה עבירות קשות. אם היינו רואים את המאזן היינו בוכים מה עושים נגד זה? אז בא צדיק שלקח על עצמו ביזיונות של שטויות שהוא לא שייך בהם מגיל שלושים ורצים אחריו כאילו הוא פושע. תבינו זה הכל עניינים שמימיים, זה הכל רק להגן על עם ישראל, להגן עלינו. הוא לקח על עצמו ייסורים קשים בגיל שמונים. בגיל הזה אדם יושב בפינה שלו ומספר את ההיסטוריה שלו. אז אנחנו עושים לו טובה ואומרים עליו תיקון הכללי?!"